Auto Świat > Dobry Warsztat > Porady dla kierowców > Naprawiaj jak profesjonalista - porady serwisowe

Naprawiaj jak profesjonalista - porady serwisowe

Materiał powstał we współpracy z marką
ZF

Nauki nigdy za wiele! Skąd ma czerpać wiedzę początkujący mechanik? Niezastąpiony jest doświadczony kolega, ale pomocą służą też szkolenia, np. takie, jak organizowane przez firmę ZF Aftermarket.

hybrydyŹródło: ZF Aftermarket / Andrzej Jedynak
  • Kierowcy często pytają: „ile kosztuje wymiana”? To zrozumiałe, choć ważniejsza powinna być troska: czy będzie to właściwie wykonane?
  • Trudno wyobrazić sobie pracę warsztatu bez dostępu do „bazy wiedzy” – gdzie szukać informacji?
  • ZF Aftermarket Tech Adventure to doroczne spotkania łączące zdobywanie wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz przyjemność z jazdy po torze "superautami"

Układy przeniesienia napędu, hamulcowe oraz kierownicze – to główne elementy omawiane podczas tegorocznego szkolenia ZF Aftermarket. Dodatkowo pojawił się dział „wysokie napięcie”, który można potraktować jako wstęp do przygody z samochodami elektrycznymi oraz hybrydowymi. Oczywiście, w kilkugodzinnych blokach trudno przekazać całą wiedzę konieczną do pracy w warsztacie, ale bez wątpienia pozwala to usystematyzować posiadane informacje. Niejeden mechanik złapał się też na tym, że nieświadomie popełniał błędy.

Właściwa diagnostyka

Bardzo duży nacisk szkoleniowcy kładli na diagnostykę. Współczesne auta są bardzo skomplikowane i niejednokrotnie do pozornie prostych operacji, takich jak demontaż sprzęgła, trzeba wyjąć cały zespół napędowy (razem z częściami to nierzadko 3-4 tys. zł). Nietrafiona diagnoza oznacza kłopoty, bo wiąże się z długimi godzinami pracy, za które mechanik chciałby pieniądze od klienta, a ten z kolei nie ma ochoty płacić za coś, co okazało się nieskuteczne. Jest to szczególnie trudne w przypadku kół dwumasowych, jako że podobne objawy może dawać wiele bardzo różnych uszkodzeń. 

Ważna dokładność

Gdy ustalimy, co trzeba wymienić, pozostaje… właściwe wykonanie czynności. Demontowana część nie może natychmiast trafić do kosza – oględziny pozwolą ocenić, czy amortyzatory zużyły się np. ze starości i przebiegu, czy też problemem był niewłaściwy montaż lub inna usterka występująca w podwoziu samochodu (np. przesunięte punkty mocowania amortyzatora).

Okazuje się, że błędy są popełniane nawet w czasie pozornie błahych operacji. Jednym z częstszych „grzechów” jest np. niezbyt dokładne oczyszczenie piasty podczas montażu nowych tarcz hamulcowych. Tymczasem już niewielkie zabrudzenie prowadzi do poważnego, wyczuwalnego bicia bocznego. W przypadku hamulców niezmiernie ważne są też: oczyszczenie prowadnic, kontrola zacisków hamulcowych, a nawet oczyszczenie powierzchni przylegania jarzma trzymającego zacisk.

 Dzięki dokładnemu omówieniu układu kierowniczego słuchacze mogli poznać nie tylko jego budowę (również najnowszych rozwiązań z paskowym układem wspomagającym), lecz także zasady prawidłowej obsługi oraz naprawy. Ciekawą lekcją było np. omówienie zasad płukania układu hydraulicznego – podczas operacji muszą być podniesione koła i wykluczona możliwość uruchomienia silnika w trakcie pracy rozrusznika. Równie ważne jest też odpowietrzenie hydrauliki, bo inaczej układ kierowniczy może pracować skokami, wydając nieprzyjemne odgłosy. Nieprawidłowa procedura odpowietrzania często wiąże się przykładowo z uszkodzeniem pompy wspomagania. Można też było zapoznać się z typowymi awariami elektrycznych układów wspomagających.

Najwięcej kontrowersji budzi chyba jednak układ przeniesienia napędu. Okazuje się, że często do reklamacji są oddawane… sprawne elementy. Warto wiedzieć, że np. w dużej części kół dwumasowych smar jest rozprowadzany ostatecznie podczas jazdy próbnej po montażu. W związku z tym, kontrolując nowy element, da się usłyszeć odgłosy. Niedopuszczalne jest też np. czyszczenie koła dwumasowego myjką ciśnieniową lub użycie tych samych śrub.

Pomoc na co dzień

Dystrybutorzy części dbają o mechaników nie tylko raz do roku. Bez wątpienia warto zapisać się do programu „ZF [pro]Tech start” – mechanik ponosi jedynie opłatę startową w wysokości 100 zł, a otrzymuje dostęp m.in. do: instrukcji montażowych konkretnych pojazdów (z kolejnością wykonywanych czynności, potrzebnymi narzędziami specjalistycznymi oraz momentami dokręcenia poszczególnych elementów), katalogu części online czy akcji serwisowych organizowanych przez producentów pojazdów (niezwykle pomocne w znajdowaniu usterek). Dodatkowo można też skorzystać z telefonicznej pomocy eksperta. Dla bardziej zaawansowanych przygotowano program „ZF [pro]Tech plus”, w którym można liczyć np. na przyjazd do warsztatu specjalisty, który pomoże m.in. ustalić przyczynę powracających usterek.

Naszym zdaniem

Postawienie trafnej diagnozy to bez wątpienia niemałe wyzwanie dla mechaników, zwłaszcza że technika szybko się rozwija. Oczywiście, serwisanci nie są pozostawieni sami sobie – jeśli czytają branżową prasę, to są na bieżąco z nowościami. W wielu sytuacjach wspomagają ich programy komputerowe, ale nie brakuje też operacji, w których elektronika staje się bezradna – tak jest często w przypadku napraw np. podwozia. Warto również co jakiś czas skorzystać ze szkoleń organizowanych przez hurtownie motoryzacyjne lub producentów części zamiennych.

W spotkaniu przygotowanym przez ZF Aftermarket mogli wziąć udział zarówno początkujący, jak i bardziej doświadczeni mechanicy, a otrzymane materiały powinny zostać dokładnie przestudiowane. Można było zapoznać się nie tylko z teorią napraw, lecz także z pułapkami czyhającymi na mechaników, a obecność bardziej doświadczonych kolegów pozwalała też poznać ciekawe sytuacje z praktyki warsztatowej. Oczywiście, dzień to za mało, żeby zgłębić tajniki mechaniki samochodowej, ale na pewno można było sporo się nauczyć.

Materiał powstał we współpracy z marką
ZF