Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Wymiana wahaczy zawieszenia – co warto o niej wiedzieć?

Wymiana wahaczy zawieszenia – co warto o niej wiedzieć?

Artykuł sponsorowany
ZF Aftermarket

Wahacze należą do najbardziej obciążonych podzespołów zawieszenia, stąd też konieczność ich wymiany lub naprawy po dłuższym okresie eksploatacji nie jest niczym wyjątkowym. Jak wybrać odpowiednie wahacze? Co opłaca się bardziej – wymiana kompletnego wahacza, czy naprawa polegająca na zamontowaniu w starym wahaczu nowego sworznia lub tulei?

Wahacze zawieszenia
Wahacze zawieszeniaZF Aftermarket
  • Zużyte wahacze nie tylko hałasują, ale też wpływają na prowadzenie auta
  • Trwałość wahaczy zależy od sposobu eksploatacji auta – często wystarczy uderzenie kołem w krawężnik albo wpadnięcie w dziurę na drodze, żeby doszło do uszkodzenia tego elementu
  • Jakość wahaczy ma znaczenie, a różnice między produktami różnych marek wyglądającymi często na pierwszy rzut oka tak samo, są olbrzymie

Wahacz to element stanowiący łącznik między nadwoziem (lub ramą) a piastą (zwrotnicą) – czyli tak naprawdę jest to jeden z tych elementów, które odpowiadają za to, że koło znajduje się we właściwym miejscu i jest odpowiednio prowadzone. Wahacze, w zależności od konstrukcji zawieszenia w konkretnym modelu, mogą mieć najróżniejsze kształty i technologie wykonania – od wykonanych z grubej blachy stalowej, zgrzewanych lub nitowanych, aż po wykonane w formie skomplikowanych odlewów ze stopów lekkich. W rozbudowanych układach zawieszenia jedno koło może być prowadzone nawet przez pięć wahaczy! W zależności od konstrukcji wahacze różnią się też między sobą liczbą zamontowanych w nich sworzni i tulei metalowo-gumowych.

Jak objawiają się usterki wahaczy?

Najczęstsze symptomy problemów z tym elementem zawieszenia to:

  • hałasy (skrzypienie lub stuki) z okolic kół,
  • pogorszona precyzja prowadzenia,
  • niepewne zachowanie na łukach,
  • nierównomierne zużycie opon.

Warto jednak mieć świadomość tego, że takie objawy to często tylko zapowiedź innych, często znacznie poważniejszych problemów – od przedwczesnego zużycia innych elementów zawieszenia, aż po ryzyko utraty panowania nad samochodem podczas jazdy, kiedy dojdzie np. do rozpięcia zużytego sworznia i jedno z kół przestanie być prowadzone. Jeśli np. podczas jazdy rozepnie się sworzeń, to nawet przy minimalnej prędkości i nawet jeśli nie dojdzie z tego powodu do kolizji czy wypadnięcia z drogi, szkody z reguły są olbrzymie – jedno z kół może ustawić się w poprzek i zdemolować przekładnię kierowniczą, nadkole błotnik, próg czy nawet drzwi.

Uszkodzony wahacz: naprawić, czy wymienić?

Zakres naprawy zależy od rodzaju wahacza i zakresu uszkodzeń. Wahacze stalowe niekiedy po prostu korodują w stopniu, który znacznie osłabia ich konstrukcję – wtedy o żadnym spawaniu czy łataniu nie może być mowy, część trzeba wymienić na nową. Znacznie częściej w wahaczach zużywają się sworznie i tuleje metalowo-gumowe. W wielu przypadkach elementy te można wymieniać osobno – pod warunkiem że pozostałe elementy nie wykazują objawów zużycia.

W przypadku wielu typów wahaczy możliwa jest wymiana poszczególnych zużytych sworzni i tulei – tyletyle że przed podjęciem takiej decyzji zawsze warto staranie policzyć, czy rzeczywiście się to opłaca. Poszczególne części mogą być wprawdzie w sumie nieco tańsze od kompletnego wahacza, ale po doliczeniu bardziej czasochłonnej robocizny taka naprawa jest zupełnie nieopłacalna. W przypadku, kiedy doraźnie do wymiany kwalifikuje się np. tylko jeden sworzeń czy tuleja, pokusa, żeby ograniczyć naprawę wyłącznie do wymiany ewidentnie niesprawnego elementu, jest duża, ale trzeba się liczyć z tym, że żywotność pozostałych elementów wahacza może być zbliżona – a to oznacza, że po krótkim czasie znów trzeba będzie demontować wahacz i wymieniać kolejne jego elementy.

Kiedy wymiana wahacza to jedyne rozwiązanie?

Uwaga! W przypadku wielu konstrukcji wahaczy (np. w przypadku części ze stopów lekkich) wymiana poszczególnych elementów jest niezgodna z technologią napraw dopuszczoną przez producenta części czy samochodu, choć nierzetelni sprzedawcy często oferują części do wahaczy, które powinny być wymieniane wyłącznie w całości.

Uwaga! Podobnie jak w przypadku innych narażonych na zużycie podzespołów, które występują w aucie parami (takich jak m.in. amortyzatory), również przy wahaczach, jeżeli konieczność wymiany jednego z nich wynika ze zużycia eksploatacyjnego (a nie np. z uszkodzenia, do którego doszło po uderzeniu jednym kołem w krawężnik), warto wymienić od razu oba, nawet jeśli jeden jest jeszcze w stanie, który nie kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany.

Jakość części zamiennych

Do popularnych modeli aut z reguły dostępna jest cała gama zamienników – od wahaczy identycznych jak te montowane w pojeździe fabrycznie, aż po zamienniki wykonane z innych materiałów i według zupełnie innych technologii , które wprawdzie powinny pasować w miejsce części oryginalnej, ale mogą mieć zupełnie inne właściwości, np. mieć inny ciężar, sztywność czy zdolność tłumienia wibracji. Zastosowanie w jednym aucie np. po jednej stronie wahacza montowanego fabrycznie lub identycznego z nim, a po drugiej – taniego zamiennika o zupełnie innych właściwościach, może bardzo negatywnie wpłynąć zarówno na prowadzenie auta, jak i np. na komfort jazdy.

W przypadku rozbudowanych zawieszeń wielowahaczowych warto korzystać z kompletów pochodzących od jednego, renomowanego producenta – to gwarantuje, że wszystkie elementy będą ze sobą poprawnie współpracowały.

Eksperci ZF Aftermarket radzą

Wahacze należą do podzespołów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy – ich niesprawność grozi utratą panowania nad samochodem. Z tego powodu, w razie konieczności naprawy lub wymiany elementów zawieszenia należy zawsze stosować podzespoły najwyższej jakości – tu nie ma miejsca na eksperymenty czy dobieranie części tylko na podstawie ich jak najniższej ceny. Jakości wahacza – podobnie jak i innych podzespołów zawieszenia – nie da się ocenić wyłącznie po wyglądzie części. Dlatego bezpiecznym rozwiązaniem jest stosowanie produktów renomowanych marek, pochodzących od sprawdzonych dostawców. Marka LEMFÖRDER ma w swojej ofercie wahacze o wielu różnych kształtach, zaprojektowane pod konkretny pojazd – wahacze wzdłużne i poprzeczne wyposażone w przeguby obciążone lub nie obciążone w zależności od konstrukcji. W zawieszeniu niezależnym zwrotnica koła może być połączona z nadwoziem pojazdu nawet pięcioma wahaczami. W zależności od potrzeb komponenty zestrajane są pod kątem komfortowej lub bardziej dynamicznej charakterystyki jazdy. Podzespoły marki LEMFÖRDER zapewniają jakość i bezpieczeństwo produktów stosowanych na pierwszy montaż.

Artykuł sponsorowany
ZF Aftermarket
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji