• Uszkodzenie taśmy pod kierownicą może wpływać na działanie systemów bezpieczeństwa i komfortu
  • Ze względu na konieczność zdemontowania poduszki powietrznej i kierownicy, naprawę powinien wykonać warsztat
  • Wszystkie prace należy wykonywać przy odłączonym zasilaniu

Do wszystkich przełączników i przycisków muszą dochodzić przewody elektryczne. W przypadku elementów umieszczonych na kierownicy, nie jest tak prosto – połączenie musi umożliwiać obracanie kierownicą. Najczęściej jest to realizowane przez elastyczną, długą taśmę, która rozwija się i zwija wraz z obracaniem kierownicy. Niestety – z czasem taśma ulega uszkodzeniu i trzeba ją wymienić.

Oczywiście, nie każdy problem da się wytłumaczyć uszkodzeniem taśmy – np. w przypadku poduszek warto zacząć od diagnozy komputerowej, żeby ustalić, którego obwodu dotyczy. Jeśli jednak nabierzemy pewności, że problem związany jest właśnie ze wspomnianym połączeniem nie pozostaje nic innego, niż wymiana. Nie jest to szczególnie skomplikowana operacja, ale trzeba mieć świadomość, że trzeba ingerować w system poduszek powietrznych, a także zdemontować kierownicę. Zwykle nie są potrzebne żadne szczególne narzędzia – w przypadku Dacii Lodgy wystarczy dość długi, nieduży śrubokręt oraz zestaw końcówek typu Torx – 50, 20 i 10.

Jak wymienić taśmę

Jak się zabrać do wymiany? Zaczynamy od ustawienia kierownicy oraz kół samochodu na wprost – to ważne, bo późniejsze precyzyjne ustawienie kierownicy względem kół nie będzie łatwe. Odłączamy też akumulator. Kolejne kroki są dość naturalne – trzeba zdemontować poduszkę powietrzną kierowcy, kierownicę, a następnie przełączniki i elementy dodatkowe (np. sterowanie radiem czy – jak w tym przypadku – czujnik położenia kierownicy). Nowa taśma fabrycznie jest zablokowana – zabezpieczenie należy zdjąć gdy taśma jest już na miejscu. Montaż przeprowadzamy oczywiście w odwrotnej kolejności.