Profesjonalne studia projektowe, wiodąca technologia na najwyższym światowym poziomie, innowacyjny proces produkcyjny… Chociaż o Izerze nie jest zbyt głośno, to prace nad tym projektem przechodzą kolejne etapy, które prowadzą do seryjnej produkcji polskich aut elektrycznych.

Polska od lat jest potęgą w dziedzinie produkcji samochodów osobowych, jednak zakłady, które funkcjonują w naszym kraju, odgrywają jedynie rolę montowni dla zagranicznych koncernów. Zaprojektowanie gamy modelowej, zbudowanie fabryki, uruchomienie produkcji, stworzenie od podstaw modelu i sieci dystrybucji to wyzwania, z którymi do tej pory i na taką skalę jeszcze się nie mierzyliśmy. Izera to wyzwanie, ale również ogromna szansa dla całego przemysłu motoryzacyjnego.

Co wiemy o tym projekcie?

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

1. Ile będzie modeli Izery?

Pierwszy do produkcji ma trafić SUV. Po nim: hatchback i kombi.

2. Kiedy rozpocznie się produkcja?

Pierwsze Izery mają zjechać z linii produkcyjnych pod koniec 2025 r.

3. Kiedy zacznie się sprzedaż?

Sprzedaż nowego polskiego samochodu elektrycznego ma ruszyć na początku 2026 r.

4. Jak będzie wyglądała finalna, produkcyjna Izera?

Prace nad designem Izery prowadzone są pod kierunkiem polskich projektantów: Tadeusza Jelca i Mariusza Bekasa. Ponieważ stylistyka ma być jednym z wyróżników Izery na tle konkurencji, to ostateczny wygląd samochodów zostanie upubliczniony nie wcześniej niż rok przed rozpoczęciem produkcji w fabryce w Jaworznie. Projektanci nie ukrywają, że auto będzie wykorzystywało DNA znanych już prototypów.

5. Jaka będzie pojemność baterii?

Planowane są dwie baterie trakcyjne do wyboru: pierwsza o pojemności 51 kWh, druga o pojemności 69 kWh.

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

6. Jaki będzie zasięg Izery?

Planowany zasięg według cyklu pomiarowego WLTP, w zależności od rodzaju baterii i konfiguracji napędu, ma wynieść odpowiednio 340 lub 450 km.

7. Jakie będzie przyspieszenie i prędkość maksymalna?

W zależności od wersji samochodu Izera będzie przyspieszać od 0 do 100 km/h w zakresie od 6 do 7 sekund. Prędkość maksymalną ustalono na 160 km/h.

8. Ile wyniesie maksymalna moc ładowania?

Przy dostępie do odpowiednio wydajnej ładowarki maksymalna moc ładowania sięgnie 150 kW. Ładowanie do 80 proc. pojemności baterii ma zająć ok. 30 minut.

9. Jaka będzie konstrukcja zawieszenia Izery?

Z przodu zastosowano kolumny resorujące McPherson, a z tyłu – układ wielowahaczowy, który pozwala na uzyskanie optymalnego kompromisu między dynamiką prowadzenia a komfortem jazdy.

10. Czy Izera będzie miała przedni, czy tylny napęd?

Podstawową konfiguracją jest tylny napęd z silnikiem elektrycznym o mocy do 272 koni mechanicznych.

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

11. Jak będzie wyglądać sprzedaż i serwis nowego auta?

Modele sprzedaży samochodów osobowych dynamicznie się zmieniają. Izera, wykorzystując te tendencje, chce zaproponować nowoczesne kanały sprzedaży i serwisu: online, salony oraz punkty serwisowe, także do obsługi flot.

12. Czy Izera będzie dostępna również za granicą?

Tak. Rynek polski będzie istotny, natomiast około 70 proc. sprzedaży mają generować wybrane rynki europejskie. Za granicą sprzedaż i serwis będą realizowane przez autoryzowanych partnerów.

13. Z jakiej technologii skorzysta Izera?

Polskie elektryki będą korzystały z nowoczesnej i jednocześnie sprawdzonej technologii SEA (Sustainable Experience Architecture), stosowanej również w takich markach, jak Smart, Volvo czy Polestar. Wykorzystanie tej platformy technologicznej gwarantuje jakość i niezawodność.

Warto przy tym zaznaczyć, że EMP kupiło od partnera licencję na technologię, nie zaś na dostawę części. To daje Izerze możliwość rozwijania i modyfikowania zakupionej technologii i swobodę w kształtowaniu łańcuchów dostaw. Ponadto dzięki współpracy z Geely – właścicielem technologii – kolejne generacje samochodów elektrycznych Izera będą wykorzystywały najnowsze obowiązujące na rynku rozwiązania. To daje dobre perspektywy rozwijania gamy modelowej w przyszłości.

14. Co to jest platforma technologiczna?

Platforma technologiczna to zespół zintegrowanych systemów stanowiących podstawę do budowy samochodu. Platforma obejmuje zazwyczaj zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Od platformy zależą niemal wszystkie parametry auta, takie jak przestronność i skalowalność wymiarów samochodu, a także jego właściwości jezdne: przyspieszenie, zasięg itp. Jest to także jeden z najbardziej kosztownych elementów auta elektrycznego — i każdego innego — jeśli chodzi o samodzielne jego opracowanie. Dlatego firmy motoryzacyjne często decydują się na współdzielenie platformy technologicznej między sobą.

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

15. Dlaczego postawiono na partnera technologicznego z Chin?

Wybór partnera technologicznego bazował na kryteriach technicznych i perspektywach współpracy długoterminowej. Geely Holding jest globalną grupą motoryzacyjną sprzedającą rocznie ponad 2 mln samochodów. To wiarygodny partner, który konsekwentnie i długofalowo rozwija swój biznes w wielu obszarach. To także jeden z liderów elektromobilności współpracujący z wieloma markami na świecie i w Europie. Analitycy rynkowi nazywają Geely jedną z najbardziej perspektywicznych firm motoryzacyjnych na świecie.

16. Czy projekt Izera rozwinie także polski potencjał technologiczny?

Izera będzie rozwijała się dwutorowo. Z jednej strony projekt jest realizowany we współpracy z renomowanymi partnerami z zagranicy, takimi jak Geely czy Pininfarina, co gwarantuje jakość realizacji, a także dotrzymanie harmonogramów projektowych. Z drugiej strony fundamentalnym założeniem projektu jest sięganie – w ramach racjonalnego rachunku ekonomicznego – po wiedzę i potencjał polskich inżynierów, instytutów naukowych czy firm. Międzynarodowe kooperacje mają przyczynić się do sprawnego rozpoczęcia produkcji – co jest ważne w kontekście momentu wejścia marki na rynek. Na kolejnych etapach pozyskane know-how i doświadczenie mają przełożyć się na budowanie lokalnych kompetencji w zakresie elektromobilności.

17. Gdzie będzie produkowana Izera?

Izera będzie produkowana w Jaworznie w województwie śląskim. Lokalizacja zakładów produkujących samochody w tym regionie daje dostęp do odpowiedniej infrastruktury oraz pracowników. Tym, co najważniejsze, jest bogaty wachlarz potencjalnych dostawców, dzięki którym można skracać łańcuch dostaw.

18. Czy fabryka Izery to tylko montownia?

Nie. Fabryka będzie się składać z trzech zakładów: spawalni, lakierni oraz montażu. Elementy tłoczone będą zamawiane w istniejących tłoczniach znajdujących się w regionie. Fabryka Izery będzie nowoczesnym zakładem spełniającym wszystkie współczesne standardy.

Dalsza część tekstu pod materiałem video

19. Ile części będzie pochodzić z Polski?

W perspektywie krótkoterminowej część podzespołów będzie prawdopodobnie sprowadzana z zagranicy. Jednak już dziś jesteśmy w stanie wyprodukować lokalnie (w Polsce) ok. 60 proc. części Izery (licząc ilościowo), w tym wszystkie elementy karoserii i wnętrza. To ogromny wkład produkcyjny, który w przyszłości będzie się zwiększał.

20. Jaka będzie wydajność fabryki?

Początkowe zdolności produkcyjne to 100 tys. aut rocznie, docelowe – po rozbudowie – sięgną 200 tys. aut rocznie.

21. Ile będzie kosztować Izera?

Jednym z głównych założeń projektu Izera jest zapewnienie konkurencyjnej ceny. Dlatego Izera ma być tańsza od porównywalnych samochodów tej samej klasy, wielkości oraz mocy.

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

22. Dlaczego branża motoryzacyjna jest ważna dla polskiej gospodarki?

Sektor motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. Odpowiada za 8 proc. PKB, co czyni go drugim co do wielkości sektorem. Motoryzacja odpowiada za ponad 21 proc. eksportu polskiego przemysłu, a do tego zatrudnia nawet 400 tys. osób. Polska jest miejscem produkcji nie tylko samochodów, lecz także części i komponentów. Elektromobilność jest szansą, ale również wyzwaniem dla lokalnej branży. Sprostanie temu wyzwaniu jest o tyle istotne, że jedno miejsce pracy stworzone w przemyśle motoryzacyjnym determinuje powstanie kilku innych w sektorach pokrewnych. To sprawia, że motoryzacja to bardzo ważny dział gospodarki.

23. Jaki będzie koszt całego projektu?

Koszt inwestycji w projekt Izera, obejmujący opracowanie techniczne gamy modelowej, wybudowanie fabryki i uruchomienie produkcji, a także stworzenie sieci sprzedaży, wyniesie ok. 6 mld zł.

24. Ile ładowarek do aut elektrycznych będzie w Polsce w 2025 r.?

Według analityków w 2025 r. – kiedy pierwsza Izera zjedzie z taśmy produkcyjnej – w Polsce może funkcjonować ponad 41 tys. punktów ładowania To ok. 10 razy więcej niż obecnie (3,9 tys.). W zakresie infrastruktury prywatnej i półprywatnej eksperci szacują polski potencjał nawet na 110 tys. punktów ładowania.

25. Po co nam własna, polska marka motoryzacyjna?

Wejście na rynek z nową marką samochodów to duże wyzwanie, ale tak się składa, że jesteśmy właśnie świadkami zmiany technologicznej w ofercie praktycznie każdego producenta aut.

Ta zmiana otworzy nowe możliwości biznesowe, ale jednocześnie sprawi, że duża część wytwarzanych dziś części do samochodów przestanie być produkowana lub będzie musiała zostać zmodyfikowana. Dodatkowo większość firm motoryzacyjnych z Polski dziś pracuje dla dużych koncernów motoryzacyjnych jako podwykonawcy. To ogranicza ich możliwości rozwoju, a także sprawia, że są bardziej podatne na zmiany na rynku. Powstanie Izery – lokalnego producenta samochodów – pozwoli zmniejszyć ryzyka związane z transformacją sektora oraz ułatwi efektywniejsze wykorzystanie lokalnego potencjału.

Ponadto elektryfikacja motoryzacji postępuje w coraz szybszym tempie. To przełomowy moment dla rynku motoryzacyjnego i znakomita szansa do zaproponowania na nim czegoś nowego. Izera to atrakcyjny biznesowo projekt wpisujący się we współczesne tendencje, na którym skorzysta również branża motoryzacyjna oraz cała gospodarka.

Izera Foto: ElectroMobility Poland
Izera

Czy po przeczytaniu 25 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania wiecie już o polskim samochodzie elektrycznym trochę więcej? Projekt zaczyna nabierać realnych kształtów, jest realizowany przez profesjonalistów, którzy mają bogate doświadczenie, zdobyte w pracy w międzynarodowych koncernach. Stworzenie nowej marki to bardzo skomplikowane i trudne zadanie. Warto jednak trzymać kciuki, aby tym razem się udało.