Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat EV Porady

Porady

Wyjaśniamy, dlaczego nie ładować samochodu elektrycznego do pełna
Porady

Wyjaśniamy, dlaczego nie ładować samochodu elektrycznego do pełna

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Auta elektryczne i hybrydowe też mają z tym problem. Zawodzi jeden element
Porady

Auta elektryczne i hybrydowe też mają z tym problem. Zawodzi jeden element

Zasięg elektryka zimą spada nawet o połowę. 10 sposobów, by tego uniknąć
Porady

Zasięg elektryka zimą spada nawet o połowę. 10 sposobów, by tego uniknąć

Z baterią w samochodzie jest jak z baterią w smartfonie: gdy robi się zimno, wystarcza na krócej. W przypadku aut zasilanych energią elektryczną zjawisko to jest nieco bardziej złożone i na rzeczywisty zasięg samochodu mamy – wbrew pozorom – bardzo duży wpływ.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Auta elektryczne idealne dla rolników? Elektromobilność na wsi sprawdza się lepiej, niż myślisz!
Porady

Auta elektryczne idealne dla rolników? Elektromobilność na wsi sprawdza się lepiej, niż myślisz!

Olej napędowy to podstawowe paliwo używane w rolnictwie. Rolnicy nie tylko wykorzystują je do tankowania maszyn rolniczych – ciągników, kombajnów, pojazdów ciężarowych – lecz także są przywiązani do stosowania tego paliwa w autach osobowych. Tymczasem w wielu przypadkach już teraz zastąpienie pojazdów z napędem spalinowym pojazdami elektrycznymi może okazać się świetnym rozwiązaniem.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ceny prądu 2023: do jakiego poziomu jazda autem na prąd będzie się opłacać?
Porady

Ceny prądu 2023: do jakiego poziomu jazda autem na prąd będzie się opłacać?

Zapewne większość odbiorców prądu nie do końca zdaje sobie sprawę, ile trzeba zapłacić za jednostkę energii: jedną kilowatogodzinę. Rozwikłanie rachunku za energię nie jest łatwe. Użytkownicy samochodów na prąd ładujący swoje auta w domu nie musieli dotychczas zagłębiać się w rozliczenia z zakładem energetycznym, mogli wychodzić z założenia, że to i tak jakoś się spina. Tak było i tak jest, ale już niedługo. Nadchodzące wraz z 2023 rokiem podwyżki cen energii mogą postawić pod znakiem zapytania ekonomiczny sens użytkowania samochodu na prąd.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Samochód elektryczny też trzeba serwisować. Ile to kosztuje?
Porady

Samochód elektryczny też trzeba serwisować. Ile to kosztuje?

Samochód elektryczny jest mniej skomplikowany od spalinowego, więc eksploatacja i serwis są znacznie prostsze i tańsze – tak przynajmniej przekonują producenci. Sprawdziliśmy to na przykładzie elektrycznego Renault Megane E-Tech, które mamy w teście długodystansowym. Oto co nas czeka, gdy wybierzemy się na obowiązkowy przegląd.

Własna ładowarka w bloku? Teoretycznie to już możliwe. Jak jest w praktyce?
Porady

Własna ładowarka w bloku? Teoretycznie to już możliwe. Jak jest w praktyce?

Autem elektrycznym da się jeździć wygodnie i taniej niż autem spalinowym, jeśli mamy do dyspozycji własny punkt ładowania. To powodowało, że dotychczas elektromobilność była w zasadzie zarezerwowana dla właścicieli domów. Obowiązujące od grudnia 2021 roku przepisy mają sprawić, że także mieszkający w blokach będą mogli mieć w garażach własne ładowarki. W teorii przepisy już działają. Jak jest w praktyce?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Od  "za darmo" do "bardzo drogo"!
Porady

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Od "za darmo" do "bardzo drogo"!

Ile kosztuje prąd do ładowania auta elektrycznego? Na to pytanie nie sposób łatwo odpowiedzieć – zależy od tego, gdzie ładujemy samochód, z jak szybkiej ładowarki korzystamy i w jaki sposób rozliczamy się z operatorem. W tej samej stacji ładowania kierowcy różnych aut mogą mieć skrajnie różne stawki!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Auta elektryczne i hybrydowe - czy wiesz, co oznaczają te skróty?
Porady

Auta elektryczne i hybrydowe - czy wiesz, co oznaczają te skróty?

BEV, HEV, EREV, FCEV, MHEV, PHEV: wraz z nowymi technologiami w opisach aut pojawiają się nowe skróty, często zrozumiałe tylko dla nielicznych fachowców i pasjonatów. Tłumaczymy znaczenie skrótów, które coraz częściej pojawiają się przy opisach aut elektrycznych i hybrydowych.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Jak tanio i szybko naładować auto na prąd? Nie w mieście, nie z gniazdka... to jak?
Porady

Jak tanio i szybko naładować auto na prąd? Nie w mieście, nie z gniazdka... to jak?

Ładowanie aut elektrycznych z domowego gniazdka 230 V nie ma przyszłości – im większa pojemność akumulatora, tym bardziej nie ma to sensu! Ładowanie na publicznej ładowarce jest bardzo szybkie, ale i bardzo drogie – to raczej opcja okazjonalna, odpowiednia w dalszej podróży. Na szczęście są rozwiązania alternatywne

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Niebezpieczne wraki samochodów elektrycznych. Palą się wiele razy!
Porady

Niebezpieczne wraki samochodów elektrycznych. Palą się wiele razy!

Samochód elektryczny pod względem pożarowym nie jest bardziej niebezpieczny niż auto spalinowe, jednak konsekwencje pożaru "elektryka" są zupełnie inne, a zagrożenie związane z pożarem rozciąga się na wiele dni. Pojawiają się spektakularne pomysły na radzenie sobie z autami na prąd, które już zapaliły się albo mogą się zapalić, ponieważ brały udział w wypadku. To np. pokazywana na poligonie w Niemczech torba z PVC wypełniona dwiema tonami wody, do której na jakiś czas pakuje się samochód stwarzający zagrożenie, aby "ostygł".

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Używane auta elektryczne - ich stan bywa daleki od oczekiwań
Porady

Używane auta elektryczne - ich stan bywa daleki od oczekiwań

O ile z eksploatacją hybryd w polskich warunkach kłopotu nie ma, o tyle elektryki nadal cierpią m.in. z powodu kiepskiej infrastruktury. Dodatkowy problem stanowi to, że część aut elektrycznych pochodzi z importu i ma już swoje za uszami. Oto krótki przegląd rynku.

Pojechaliśmy elektryczną Skodą Enyaq na wczasy. Nie o takie emocje i wrażenia nam chodziło
Porady

Pojechaliśmy elektryczną Skodą Enyaq na wczasy. Nie o takie emocje i wrażenia nam chodziło

Średniowiecze to z pewnością zbyt mocne porównanie, ale jak pokazał nasz urlopowy wyjazd elektryczną Skodą Enyaq, podczas dalszych podróży korzystanie z elektryków cofa nas o dobrych kilkadziesiąt, a może nawet więcej lat. Wszystko w związku z ograniczeniami, jakie wiążą się z użytkowaniem "zeroemisyjnych" aut w polskich warunkach. Ale po kolei.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Hybrydy Plug-in palą 5 razy więcej, niż obiecują producenci i trują gorzej niż diesle? Tak, ale to nie wina samochodów!
Porady

Hybrydy Plug-in palą 5 razy więcej, niż obiecują producenci i trują gorzej niż diesle? Tak, ale to nie wina samochodów!

Hybrydy Plug-in uchodzą za auta ekologiczne i oszczędne i rzeczywiście takie mogą być. Pod warunkiem że będą użytkowane tak, jak zaplanowali to producenci. Z badań naukowców wynika jednak, że w praktyce wypadają gorzej niż auta z silnikami diesla! Problemem jest rzeczywiste zużycie paliwa wyższe nawet 5 razy od deklarowanego przez producentów. Winni są użytkownicy!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Auto elektryczne zamiast samochodu z silnikiem spalinowym. Czego nie powie ci właściciel auta na prąd?
Porady

Auto elektryczne zamiast samochodu z silnikiem spalinowym. Czego nie powie ci właściciel auta na prąd?

Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji – co do tego zgodni są już w zasadzie wszyscy. Powstaje jednak pytanie, co z teraźniejszością? Czy w polskich realiach można już zastąpić auta spalinowe pojazdami elektrycznymi? Oto historie z życia wzięte, z którymi warto się zapoznać przed podjęciem decyzji o wyborze kolejnego samochodu.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Czy za proponowane przez aktywistów 30 tys. zł da się kupić używany samochód elektryczny?
Porady

Czy za proponowane przez aktywistów 30 tys. zł da się kupić używany samochód elektryczny?

Aktywiści i inni użytkownicy aut na prąd domagają się, aby polscy kierowcy oddali na złom swoje "sadzomioty" (auta spalinowe) i przesiedli się do "elektryków", które są już podobno realnie dostępną alternatywą samochodów spalinowych. "Jeśli używany samochód elektryczny kosztuje 30 tys. zł i wciąż Polaków nie stać, to nie ma sensu ich dalej edukować. Czas dokręcić śrubę podatkami, kosztami i ograniczeniami" – uważa Marcin Mizgalski, aktywista i pasjonat elektromobilności. Rzeczywiście, warto zainteresować się ofertą samochodów elektrycznych do 30 tys. zł. Co można kupić?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Ładowarki ścienne i wydajne kable do ładowania — sposób na szybkie uzupełnienie energii
Porady

Ładowarki ścienne i wydajne kable do ładowania — sposób na szybkie uzupełnienie energii

Wydajny kabel do ładowania i możliwość korzystania z własnej ładowarki ściennej to najlepszy sposób na szybkie i stosunkowo tanie ładowanie auta elektrycznego lub hybrydy plug-in. W przypadku braku dostępu do oryginalnych produktów oferowanych przez producenta aut z powodzeniem można sięgnąć po rozwiązania proponowane przez niezależnych dostawców.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Jazda po buspasach - Auto elektryczne bez tajemnic
Porady

Jazda po buspasach - Auto elektryczne bez tajemnic

Dla wielu mieszkających w dużych miastach możliwość jazdy po buspasach jest poważnym argumentem za wyborem auta elektrycznego. Warto jednak wiedzieć, że nie każde auto elektryczne może się po nich poruszać, w dodatku prawo do jazdy po buspasach zostało przyznane tymczasowo.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Hybrydy i auta elektryczne nie mogą holować przyczep? Obalamy mity!
Porady

Hybrydy i auta elektryczne nie mogą holować przyczep? Obalamy mity!

Przez lata utarło się, że auta hybrydowe i elektryczne nie mogą być używane do ciągnięcia przyczep. Dla wielu potencjalnych użytkowników był to jeden z argumentów przemawiających za pozostaniem przy pojazdach z "klasycznym" napędem spalinowym. Sprawdziliśmy, ile jest prawdy w tym twierdzeniu.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Samochód całkowicie elektryczny czy hybryda plug-in? Co się bardziej opłaca?
Porady

Samochód całkowicie elektryczny czy hybryda plug-in? Co się bardziej opłaca?

Wielu kierowców potencjalnie zainteresowanych pojazdami elektrycznymi obawia się, że przy dzisiejszym etapie rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów, nie będą mogli normalnie korzystać z auta elektrycznego. Czy w takiej sytuacji warto wybrać półśrodek, czyli hybrydę plug-in, która przejeżdża na prądzie kilkadziesiąt kilometrów, ale pozwala też jeździć z napędem spalinowym?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Czy da się jeszcze jeździć za darmo?
Porady

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Czy da się jeszcze jeździć za darmo?

Na to pytanie nie ma łatwej odpowiedzi. To zależy od wielu czynników – od tego, czy zamierzacie ładować auto we własnym domu, czy w ogólnodostępnej ładowarce. Jeśli w domu, to koszty zależą od tego, według jakiej taryfy rozliczacie energię, czy macie np. instalację fotowoltaiczną, w jakich godzinach możecie ładować auto.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
„Mój elektryk”, czyli nowe, lepsze dopłaty do aut na prąd. Kto i ile może dostać?
Porady

„Mój elektryk”, czyli nowe, lepsze dopłaty do aut na prąd. Kto i ile może dostać?

Po spektakularnej porażce pierwszych naborów wniosków o dopłaty do kupna samochodów elektrycznych uruchomiony został program dopłat „po nowemu”: ograniczeń pozwalających ubiegać się o dopłatę jest mniej, co nie znaczy jednak, że znikły wszystkie bariery. A zatem: kto może dostać pieniądze, ile i na jakich warunkach?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.