Argumenty za tym, żeby do aut elektrycznych stosować specjalne opony, brzmiały do niedawna całkiem spójnie i logicznie. Wiele "elektryków" jeździło nawet na oponach w zupełnie nietypowych rozmiarach, których nikt nie odważyłby się zamontować do auta z napędem spalinowym. Pamiętacie jeszcze elektryczne BMW i3? Samochód o mocy nawet 184 KM, o potężnym momencie obrotowym jeździł na oponach, które z wyglądu przypominały bardziej gumy stosowane w autach z lat dwudziestych, ale ubiegłego wieku: średnica felg 19 cali, ale szerokość pony to marne 155 mm. Na podobnym rozmiarze opon (5.0x19") mógł jeździć Ford model A w 1929 roku!

BMW i3 – starsze auta elektryczne mają często opony w rozmiarach, które nie występują w autach spalinowychŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
Co, zdaniem ekspertów, miało przemawiać za stosowaniem do aut elektrycznych innych opon niż do samochodów spalinowych?
- samochody elektryczne mają zasięg silnie ograniczony przez to, że w akumulatorach da się zmagazynować znacznie mniej energii niż w formie paliwa w baku – opony o możliwie niskich oporach pozwalają wydłużyć zasięgi;
- opony do elektryków powinny nie tylko mieć niższe opory toczenia, ale też... niższe opory aerodynamiczne, a to da się osiągnąć dzięki stosowaniu możliwie wąskich opon;
- auta elektryczne mają z reguły ponadprzeciętnie cichy napęd, więc szumy generowane przez nieodpowiednie opony są w nich lepiej słyszalne, przez co bardziej uciążliwe;
- auta z silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów są bardzo ciężkie, więc opony do nich muszą mieć wyższe indeksy nośności od standardowych.
To wszystko prawda, ale przecież w nowych modelach aut spalinowych jak najniższe opory toczenia też są ważne, bo bez nich nie da się spełnić wyśrubowanych norm emisyjnych. Na rynku coraz trudniej znaleźć już modele, które nie byłyby hybrydami zdolnymi choćby na krótkich dystansach jeździć w trybie elektrycznym, a nikt chyba nie lubi hałaśliwych opon. A co do wagi: auta spalinowe też w ciągu ostatnich lat się rozrosły i roztyły, wiele współczesnych kompaktów waży tyle, ile ważyły samochody klasy wyższej sprzed 20-30 lat.
Opony tylko do aut elektrycznych? Producenci nie są już zgodni
Czy jest więc jeszcze sens tworzenia opon przeznaczonych specjalnie do aut elektrycznych? Tu zdania są podzielone, np. Hankook lansuje opony iON evo stworzone z myślą o autach elektrycznych, z kolei Michelin właśnie wycofuje specjalne opony do pojazdów elektrycznych, Continental również twierdzi, że nowe modele tej marki doskonale nadają się zarówno do aut spalinowych, jak i elektrycznych.
Co ciekawe, choć Michelin ma wciąż w magazynach schodzące modele przeznaczone do aut elektrycznych (Pilot Sport EV i e-Primacy), to marketingowcy marki uznali, że w naszym teście Michelina reprezentować będzie model Pilot Sport SUV – w części prób, poza konkursem, z ciekawości przetestowaliśmy też model Pilot Sport EV.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę z oponami do aut elektrycznych i spalinowych. Porównujemy pięć modeli "standardowych" opon z trzema modelami ogumienia dedykowanego do aut elektrycznych. Czy opony specjalnie przygotowane do aut elektrycznych rzeczywiście są cichsze? Czy nacisk na jak najniższe opory toczenia daje wymierne efekty i czy poprawa w tej dziedzinie nie spowodowała pogorszenia osiągów w innych dyscyplinach? Nasz szczegółowy i gruntowny test rozwiewa wszelkie wątpliwości.
Test opon letnich: koszty eksploatacji
Auta elektryczne z natury mają wyższą efektywność energetyczną, choćby dzięki bez porównania wyższej sprawności ich napędu. Niestety, mają też z reguły wciąż mniejszy od aut spalinowych zapas energii zmagazynowanej na pokładzie, a ich zasięg w większym stopniu zależy od oporów toczenia – przy niezbyt efektywnym napędzie spalinowym niewielkie zmiany oporów aż tak bardzo nie wpływają na wynik.

2T1A8827Auto Bild
Zaskakujący wynik: opony Continental PremiumContact 7 – a nie żaden z modeli przeznaczonych specjalnie dla aut elektrycznych wygrywa w tej kategorii dzięki wysokiej trwałości przy relatywnie niskich oporach toczenia. Opony marki Bridgestone, choć relatywnie drogie, okazały się też nietrwałe.

Opory toczeniaAuto Bild

TrwałośćAuto Bild

EkologiaAuto Bild
Testy na mokrej nawierzchni

AquaplaningAuto Bild
Tu nie ma żadnych wątpliwości: na mokrej nawierzchni standardowe opony, takie jak choćby model Potenza Sport marki Bridgestone, zapewniają najlepszą przyczepność. Również opony marek Michelin i Goodyear, dzięki świetnemu prowadzeniu i szybkim reakcjom na ruchy kierownicą, wypadły doskonale.

Próby na mokrym cdAuto Bild
Wśród opon dedykowanych do aut elektrycznych najlepszym wyborem okazały się gumy Hankook iON evo, o zrównoważonym prowadzeniu. Na przeznaczonych do aut elektrycznych oponach marek Michelin i GT Radial zauważalnie wydłużyły się drogi hamowania, tanie opony Goodride nie zapewniają na mokrym odpowiedniej przyczepności.

Próby na mokrymAuto Bild
Próby na suchej nawierzchni

Auto Bild
Na suchej nawierzchni, podczas hamowania i pomiarów emisji hałasu "elektryczne" opony marki Hankook spisały się doskonale. W próbie hamowania Continentale były jednak o zaledwie 20 cm gorsze, a na odcinku do prób prowadzenia nie dały Hankookowi szans. W kwestii przyjemności i precyzji podczas szybkiej jazdy po suchej nawierzchni świetnie wypadły też "standardowe" Micheliny.

Emisja hałasuAuto Bild

Prowadzenie na suchymAuto Bild

Hamowanie na suchymAuto Bild
Ekologia
W naszych testach doceniamy przede wszystkim opony bezpieczne i możliwie wszechstronne, ale pamiętamy też i ekologii. Żeby uznać opony za ekologiczne, nie wystarczy żeby miały jak najniższe opory toczenia – sprawdzamy też m.in. ich trwałość, ale też to, jak daleką musiały odbyć podróż, zanim do nas trafiły.
1. Miejsce: Michelin Pilot Sport 4 SUV

Michelin Pilot SportAuto Bild
Ocena: wzorowa/zwycięzca testu
Zalety
- Sportowe opony o przekonujących osiągach na mokrej i suchej nawierzchni, dynamicznym prowadzeniu, precyzyjnych reakcjach przy wchodzeniu w zakręty. Krótkie drogi hamowania, wysoka trwałość
Wady
- Podwyższone opory toczenia

ContinentalAuto Bild
Ocena: wzorowa
Zalety
- Standardowe opony o ponadprzeciętnie wysokiej trwałości i wysokich ocenach w dziedzinie ekologii, krótkie drogi hamowania na suchej i mokrej drodze, precyzyjne prowadzenie na suchym, przyjemny komfort i niski poziom hałasu, niskie zużycie opon i energii elektrycznej.
2. miejsce: Hankook iON evo SUV

HankookAuto Bild
Ocena: wzorowa
Zalety
- Nowy model opon przeznaczonych do aut elektrycznych, doskonałe i zrównoważone osiągi, bezpieczne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, niska emisja hałasu, wysoka trwałość, korzystne koszty eksploatacji.
4. Miejsce: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

GoodyearAuto Bild
Ocena: wzorowa
Zalety
- Sportowe opony o przekonujących osiągach na suchej i mokrej drodze, niskiej podatności na aquaplanning, krótkie drogi hamowania, korzystne koszty eksploatacji.
Wady
- Nieznacznie podwyższone opory toczenia
5. Miejsce: Falken e.Ziex

FalkenAuto Bild
Ocena: dobra
Zalety
- Opona dedykowana do aut elektrycznych, krótkie drogi hamowania na suchym, wydłużony zasięg, niskie opory toczenia, korzystna cena.
Wady
- Jedynie zadowalająca trwałość, skłonność do podsterowności
6. Miejsce: GT Radial Sport Active 2 EV

GT RadialAuto Bild
Ocena: zadowalająca
Zalety
- Opona dedykowana do aut elektrycznych, pozytywny wpływ na zasięg auta, wysoki komfort i niski poziom hałasu, niskie opory toczenia, niska cena
Wady
- Podsterowność na suchej i mokrej drodze, wydłużone drogi hamowania na mokrym
7. Miejsce: Bridgestone Potenza Sport

BridgestoneAuto Bild
Ocena: polecana warunkowo
Zalety
- Sportowe opony o dynamicznym prowadzeniu na mokrej i suchej drodze, krótkie drogi hamowania, niska podatność na aquaplaning.
Wady
- Ograniczona trwałość, bardzo wysokie opory toczenia i negatywny wpływ na zużycie energii, przeciętny komfort.
8. Miejsce: Goodride ZuperEco Z-107

GoodrideAuto Bild
Ocena: niepolecana
Zalety
- Niedroga opona "eko", niska podatność na aquaplaning.
Wady
- Ograniczone prowadzenie boczne, zbyt długie drogi hamowania na mokrym, podsterowność, przeciętna trwałość.
Podsumowanie
Tak, auta elektryczne mają wysokie wymagania wobec opon, ale nowe modele ogumienia potrafią je spełnić, nawet jeśli nie są to opony dedykowane do elektryków.