Zanim jednak dokonacie takiego wyboru, warto poznać DNA samochodu, na który się zdecydujecie. Bo Audi A6 to nie jest zwykłe auto rodzinne klasy wyższej. To ikona designu, który również w swojej najnowszej odsłonie mimo ewidentnej nowoczesności i dynamiki, pozostaje, jak zawsze, ponadczasowy. Chirurgiczna precyzja rysowania linii detali, jak przednie czy tylne światła, spotyka tutaj wdzięk, na długo zapadający w pamięć.
Podobnie jak tradycja, nazwy obu hybrydowych wersji Audi A6 są długie. Pierwsza to Audi A6 Avant e-hybrid quattro. Druga: Audi A6 Avant Limousine e-hybrid quattro. Spalinowym komponentem napędu hybrydowego jest znany z mocy i solidności dwulitrowy silnik TFSI, tutaj o mocy 252 koni mechanicznych. Towarzyszy mu silnik elektryczny o mocy 143 koni mechanicznych — to wystarczy do codziennej jazdy w trybie EV w ramach zasięgu elektrycznego. Na jakie parametry mogą liczyć fani techniki od Audi?
"Słabsza" wersja dysponuje mocą systemową 299 KM i momentem obrotowym 450 Nm. W cyklu mieszanym według procedury WLTP na 100 km przejechanych w ten sposób, aby przed rozpoczęciem jazdy akumulator trakcyjny był w pełni naładowany, hybrydowe Audi A6 zużyje między 2,1 a 2,8 litra benzyny oraz od 15 do 16,2 kWh prądu. Producent podaje także zużycie paliwa przy rozpoczęciu jazdy z rozładowanym akumulatorem — wynosi ono od 6,5 do 7,5 l/100 km. Auto ma elektryzujące osiągi: pierwszą "setkę" osiąga w 6 sekund, a prędkość maksymalna sięga 250 km na godz.
Mocniejsza odmiana osiąga moc systemową 367 KM, a moment obrotowy sięga 500 Nm. Przy rozpoczęciu podróży z naładowanym akumulatorem trakcyjnym, przez pierwsze 100 km jazdy takie Audi A6 zużyje od 2,2 do 2,9 litra benzyny oraz od 15,2 do 16,2 kWh prądu. Jeżeli wyruszycie w podróż z rozładowanym akumulatorem, nadal macie do dyspozycji napęd hybrydowy — duża, rodzinna limuzyna lub kombi od Audi spali wtedy od 6,7 do 7,7 l/100 km. Osiągi są jeszcze lepsze: pierwsza "setka" w 5,3 sekundy, prędkość maksymalna to nadal 250 km na godz., co podpowiada, że jest to wartość ograniczona elektronicznie.
Jak osiągnięto takie parametry? Przede wszystkim, zwiększono pojemność akumulatora trakcyjnego aż o 45 procent, do 20,7 kWh netto (czyli pojemności do wykorzystania dla kierowcy). Obie wersje nadwoziowe i oba warianty mocy są w stanie przejechać ponad 100 km w trybie EV. Maksymalna moc ładowania prądem przemiennym wynosi teraz 11 kW, a to oznacza, że całkowicie rozładowany akumulator da się naładować np. wallboxem w garażu w zaledwie 2,5 godziny. Taka moc ładowania jest w zasięgu wielu domów jednorodzinnych, bez konieczności występowania o podwyższenie przydziału mocy na gospodarstwo domowe.
Inżynierom Audi udało się również usprawnić rekuperację, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania, którego intensywność można regulować trójstopniowo łopatkami przy kierownicy. Nowe Audi A6 e-hybrid, po wyruszeniu w podróż, wykorzystuje napęd elektryczny tak długo, na ile pozwala to ilość energii z akumulatora trakcyjnego, aby uczynić jazdę możliwie tanią i ekologiczną. Jednak oprócz tego, kierowca ma do dyspozycji dwa tryby jazdy: EV i hybrid. Pierwszy — to jazda wyłącznie na prądzie. Drugi utrzymuje określony poziom naładowania akumulatora, do późniejszego wykorzystania np. w miejskiej strefie czystego transportu na trasie podróży.
Co ciekawe, poziom tego naładowania można wybierać indywidualnie za pomocą cyfrowego suwaka. Szkoda, że tym razem skupiamy się głównie na napędzie, bo nowe Audi A6 e-hybrid ma mnóstwo innych, ciekawych rozwiązań technicznych, jak np. skrętną tylną oś w standardzie. To jest długa opowieść na inną okazję, a teraz — skoro już poznaliście parametry napędu, to zastanówmy się, dla kogo jest ładowana z gniazdka mocna hybryda od Audi i na jakie korzyści można liczyć, użytkując ją na co dzień. A lista będzie... Długa.
● Hybryda plug-in to obecnie najwszechstronniejszy rodzaj napędu, dostępny w samochodach osobowych. Pozwala korzystać z zalet silnika elektrycznego, czyli bezemisyjnej jazdy, nie rezygnując z atutów napędu spalinowego, który umożliwia błyskawiczne przedłużanie zasięgu na długich trasach dzięki tankowaniu, które wraz z kolejką do kasy zabiera kilka minut.
● Możliwość jazdy w trybie EV po wcześniejszym naładowaniu auta tanią nocną taryfą lub zupełnie za darmo — z fotowoltaiki. Warto tutaj ponownie podkreślić niewielkie wymagania hybrydy Audi w stosunku do przydziału mocy do posesji.
● Absolutny spokój w zakresie poszukiwania infrastruktury do przedłużania zasięgu. Stacje benzynowe? Stacje ładowania? W hybrydzie plug-in można korzystać z jednego i z drugiego. A na co dzień ładować auto nocą, bezstresowo, bez pośpiechu i obawy o przeciążenie instalacji.
● Zamiast jednego tańszego elektryka i jednego tańszego auta spalinowego, za sumę kwot ich zakupu można sobie sprawić luksusowe auto klasy premium, które dzięki temu, iż jest hybrydą plug-in zastąpi i spalinówkę i elektryka.
● Dojeżdżasz codziennie do pracy po mieście? Stoisz w korkach? PHEV od Audi poradzi sobie z takim zadaniem znakomicie, pokonując codzienne trasy do i z pracy w trybie EV.
● Nie każdy wie, że hybryda ma jeszcze pewną niewidoczną zaletę na tle typowego auta spalinowego: klimatyzację napędzaną silnikiem elektrycznym, która potrafi chłodzić kabinę w upały, korzystając z energii zgromadzonej w baterii trakcyjnej. Czyli silnik spalinowy nie musi wtedy pracować!
● Hybryda plug-in od Audi to ekologiczna i ekonomiczna eksploatacja auta bez kompromisów w zakresie przyjemności z jazdy.
● Obowiązkowo w Audi można liczyć na najnowsze technologie multimedialne i systemy bezpieczeństwa.
I jak, podoba Wam się perspektywa posiadania i użytkowania Audi A6 e-hybrid? Jeżeli tak, to znaczy, że już jesteście gotowi na elektryzującą przyszłość. Bez kompromisów. Na innowacyjne, ekologiczne auto klasy premium, które skonfigurujecie wedle własnych upodobań tak, aby stało się Waszą wizytówką. I będziecie mogli jeździć nim tak, jak chcecie: na benzynie lub prądzie.