• Mimo dużej wagi E-Tranista (2,5 t) można obciążyć niemal tonowym ładunkiem.
  • Szybki start zapewnia 184-konny elektryk o sporym momencie obrotowym (430 Nm).
  • Zalety E-Transita doceniła firma GLS, która zamówiła już 100 aut.

Choć graniczna data zakończenia produkcji samochodów spalinowych przypada na 2035 rok, to wielu producentów znacznie wcześniej chce w pełni zelektryfikować paletę swoich pojazdów. Jedną z marek jest Ford, który zapowiedział pełną elektryfikację samochodów osobowych w Europie do 2030 roku. Jednocześnie firma postawiła sobie inny ambitny cel, by do 2035 r. wszystkie jej zakłady produkcyjne w Europie, a także dostawcy i niezbędna logistyka, były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Ford E-Transit – aż 25 konfiguracji modelu

Hitem sprzedaży w palecie aut elektrycznych Forda jest Mustang Mach-E (lider wśród samochodów EV w Polsce), a dostawczy E-Transit, który zapożyczył z niego wiele rozwiązań, ma również duże szanse powtórzyć sukces na rynku aut dostawczych. Elektryczny model Forda występuje w trzech odmianach nadwozia, co w połączeniu z kilkoma wersjami napędowymi i wymiarowymi (dostępność do 6 siedzeń, ładowność do 2090 kg) daje wachlarz aż 25 różnych konfiguracji.

Obsługa selektora biegóww formie pokrętła – szybka i wygodna. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Obsługa selektora biegóww formie pokrętła – szybka i wygodna.

Ford E-Transit – elektryczny silnik o mocy 184 KM

Nasz testowy egzemplarz to van L3 H2, czyli pojazd o standardowej wysokości dachu, ale za to z większym rozstawem osi (3750 mm) i przestrzeni ładunkowej 10,2 m3. Pojazdem o sporych gabarytach (dł. niemal 6 m) i masie (2,5 t) jeździ się zaskakująco łatwo i przyjemnie. Duża w tym zasługa 184-konnej jednostki elektrycznej o sporym momencie obrotowym (430 Nm). Taki napęd po starcie ze świateł zostawia zdecydowaną większość aut spalinowych, nie tylko dostawczych. Dostępność dużego momentu obrotowego w całym zakresie sprawia, że elektrycznym Transitem także łatwo wyprzedza się poza miastem. Tam jednak radzimy zbyt często się nie udawać, gdyż zasięg auta przy prędkości powyżej 90 km/h błyskawicznie się kurczy. Na miejskim odcinku pomiarowym E-Transit z kierowcą (bez obciążenia) zużywał w temperaturze bliskiej zera 30 kWh/100 km przy średniej prędkości jazdy 30 km/h. Podczas testu wykorzystywaliśmy tryb Eko (dostępne są jeszcze "śliska nawierzchnia" i "normalny").

E-Transit ma standardowy kabel do ładowania Mode 3 32 Ao długości 8 m. Akumulator 67 kWh można naładować (15-80 proc.) z mocą 115 kW nawet w 34 min. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
E-Transit ma standardowy kabel do ładowania Mode 3 32 Ao długości 8 m. Akumulator 67 kWh można naładować (15-80 proc.) z mocą 115 kW nawet w 34 min.

Ford E-Transit – na szybkiej ładowarce z mocą 115 kW

Ford obiecuje, że umieszczoną pod podłogą auta baterię o pojemności użytkowej 67 kWh można naładować w przedziale 15-80 proc. w szybkiej ładowarce z mocą 115 kW w zaledwie 34 min. Niestety, podczas kilkudniowego testowania auta w okolicy, w której się nim poruszaliśmy, zarówno pod względem mocy, jak i dojazdu nie było dostępnej dla nas ładowarki. Autem mającym wysokość 2,5 m nie udało się nam wjechać na parkingi podziemne znajdujące się w warszawskiej Galerii Młociny oraz w sklepie Auchan zlokalizowanym przy ul. Modlińskiej. Z tego samego powodu nie mogliśmy naładować auta także redakcyjnym wallboxem. Próbowaliśmy więc uzupełnić akumulator z domowego gniazdka 10 A, ale czynności tej nigdy nie udało nam się wykonać w 100 proc. ze względu na długi czas ładowania – 0-100 proc. zajmuje niemal 39 godzin.

Ford E-Transit pod względem precyzji kierowania czy stabilności nadwozia na zakrętach nie odbiega od spalinowych wersji. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ford E-Transit pod względem precyzji kierowania czy stabilności nadwozia na zakrętach nie odbiega od spalinowych wersji.

Ford E-Transit – ciężki akumulatory poprawiają stabilność jazdy

Choć elektryczny Transit jest zdecydowanie cięższy od spalinowego odpowiednika, to pod względem precyzji kierowania czy stabilności nadwozia na zakrętach niczym nie odbiega. Wręcz prowadzi się go pewniej, w czym pomagają umieszczone pod podłogą akumulatory (obniżają środek ciężkości auta). Problem pojawia się jedynie podczas jazdy nieobciążonym autem po śliskiej jezdni. Tylnonapędowy Ford w próbie przyspieszania w łuku staje się nadsterowny, ale na szczęście szybko z pomocą przychodzą ESP oraz wspomniany już tryb jazdy na śliskiej nawierzchni.

Pojemność przestrzeni ładunkowej to 10,2 m3 (pomiar z przegrodą wg VDA). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pojemność przestrzeni ładunkowej to 10,2 m3 (pomiar z przegrodą wg VDA).

Ford E-Transit – nadal duża ładowność

Jeśli ktoś obawia się, że ciężkie akumulatory ograniczą możliwości transportowe E-Transita, to częściowo uspokajamy. Mimo wagi ok. 2,5 t auto można obciążyć niemal tonowym ładunkiem. Jedynym mankamentem pozostaje uciąg – tylko 750 kg...

E-Transit to nie tylko auto dostawcze, to także mobilny magazyn energii. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
E-Transit to nie tylko auto dostawcze, to także mobilny magazyn energii.

Ford E-Transit – naszym zdaniem

Użytkownicy dostawczaków z dieslami wyszydzają zapewne cenę i zasięg elektrycznego Transita. Muszą jednak wiedzieć, że Ford na razie równolegle z E-Transitem nadal oferuje szeroką paletę tego modelu ze spalinowym napędem. E-Transit to auto przewidziane dla konkretnego odbiorcy o specyficznym sposobie użytkowania. Firmy kurierskie i pocztowe, ekipy remontowe czy piekarnie to przyszli nabywcy tego auta. Ich kierowcy pokonują dziennie maksymalnie 150 km. Po wykonaniu zaopatrzenia jest więc czas na ładowanie baterii z wallboxa. Zalety E-Transita doceniła firma GLS, która zamówiła już 100 aut.

Ocena końcowa: 4+

Ford E-Transit – dane producenta

Silnik, typ, umieszczenie elektryczny, z tyłu
Moc maksymalna 184 KM
Maks. moment obrotowy 430 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 1/tylny
Poj. akumulatora brutto/netto 78/67 kWh
Śr. zużycie prądu wg WLTP 31,1 -36,4 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 232-252 km
Maks. moc ładowania AC/DC 11/115 kW
Ład. 0-100/15-80 proc. 8,1 godz./ok. 34 min
Poj. przestrzeni ładunkowej 10,2 m3 (z przegrodą wg VDA)
Marka i model opon test. auta Continental VanContact Eco
Rozmiar opon test. auta 235/65 R 16 C
Masa własna/ładowność 2520/980 kg
Dopuszczalna masa całkowita 3500 kg
Średnica zawracania  13,7 m
Wymiary: dł./szer./wys. 5981/2059/2443 mm
Rozstaw osi 3750 mm

Ford E-Transit – wyniki testu*

Zużycie prądu w cyklu miejskim 30 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg 223 km

*pomiar redakcyjny wykonane w mieście "na pusto" w temperaturze +1 st. C

Ford E-Transit – wyposażenie

Wersja VAN 350 L3 H2
Kamera ułatwiająca parkowanie tyłem 900 zł
Awaryjne hamow./utrzym. pasa ruchu S/S
Elektryczny hamulec ręczny S
Aut. klima/tempomat/komputer S/S/S
Elektrycznie ster. szyby/dach H2 S/1650 zł
System multimedialny SYNC 4 S
Apple CarPlay/Android Auto S/S
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu S
Podgrzewana szyba czołowa S
Zestaw gniazd 230 V w przestrz. ład. 4750 zł
Cyfrowe wskaźniki/biksenony S/2200 zł
Monitorowanie zmęczenia kierowcy S
Lakier Blue Metalic 2200 zł
Czytaj więcej o FORD TRANSIT

Ford E-Transit – gwarancja/cena

Cena VAN 350 L3 H2 67 kWh 184 KM od 279 205 zł (netto)
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat
Przeglądy wg wskazań komp.
Pojazdem o sporych gabarytach (dł. niemal 6 m) i masie (2,5 t) jeździ się zaskakująco łatwo i przyjemnie. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pojazdem o sporych gabarytach (dł. niemal 6 m) i masie (2,5 t) jeździ się zaskakująco łatwo i przyjemnie.
Liczba systemów asystujących jest imponująca. Trze-ba przyznać, że działają w tle, nie drażniąc kierowcy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Liczba systemów asystujących jest imponująca. Trze-ba przyznać, że działają w tle, nie drażniąc kierowcy.
Cyfryzacja kokpitów zawitała także do aut dostawczych. Projekt deski jest ciekawy i co najważniejsze – funkcjonalny. Świetne zewnętrzne lusterka wsteczne. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Cyfryzacja kokpitów zawitała także do aut dostawczych. Projekt deski jest ciekawy i co najważniejsze – funkcjonalny. Świetne zewnętrzne lusterka wsteczne.
Wygodne miejsce pracy kierowcy. Kolumna kierownicy regulowana jest 2-płaszczy-znowo, a fotel ma seryjną regulację odcinka lędźwiowego. Obsługa selektora biegów w formie pokrętła – szybka i wygodna. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wygodne miejsce pracy kierowcy. Kolumna kierownicy regulowana jest 2-płaszczy-znowo, a fotel ma seryjną regulację odcinka lędźwiowego. Obsługa selektora biegów w formie pokrętła – szybka i wygodna.
Centrum sterowania autem to 12-calowyekran multimedialny systemu SYNC 4. Jest intuicyjny i szybki w obsłudze. Umożliwia podłączenie dwóch telefonów naraz. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Centrum sterowania autem to 12-calowyekran multimedialny systemu SYNC 4. Jest intuicyjny i szybki w obsłudze. Umożliwia podłączenie dwóch telefonów naraz.
W kabinie nie brakuje gniazd ładowania. W górnej części deski rozdzielczej są dwa (USB-C i 12 V). W dolnej – 12 V i 230 V. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W kabinie nie brakuje gniazd ładowania. W górnej części deski rozdzielczej są dwa (USB-C i 12 V). W dolnej – 12 V i 230 V.
Gniazdo 230 V umieszczone w części pasażerskiej. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Gniazdo 230 V umieszczone w części pasażerskiej.
Dostęp do przestrzeni pasażerskiej umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi. Podłoga wykończona jest materiałem odpornym na zarysowania. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dostęp do przestrzeni pasażerskiej umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi. Podłoga wykończona jest materiałem odpornym na zarysowania.
W E-Transicie do obsługi elektronarzędzi nie trzeba wozić spalinowego generatora prądu. Dostępne jest gniazdo o mocy 2,3 kW, a ilość zużytej energii pozostaje pod stałą kontrolą użytkownika auta. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W E-Transicie do obsługi elektronarzędzi nie trzeba wozić spalinowego generatora prądu. Dostępne jest gniazdo o mocy 2,3 kW, a ilość zużytej energii pozostaje pod stałą kontrolą użytkownika auta.
Ford E-Transit Van to auto przewidziane dla konkretnego odbiorcy o specyficznym sposobie użytkowania, np. firm kurierskich i pocztowych, ekip remontowych czy piekarni. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ford E-Transit Van to auto przewidziane dla konkretnego odbiorcy o specyficznym sposobie użytkowania, np. firm kurierskich i pocztowych, ekip remontowych czy piekarni.