- Mimo dużej wagi E-Tranista (2,5 t) można obciążyć niemal tonowym ładunkiem.
- Szybki start zapewnia 184-konny elektryk o sporym momencie obrotowym (430 Nm).
- Zalety E-Transita doceniła firma GLS, która zamówiła już 100 aut.
Choć graniczna data zakończenia produkcji samochodów spalinowych przypada na 2035 rok, to wielu producentów znacznie wcześniej chce w pełni zelektryfikować paletę swoich pojazdów. Jedną z marek jest Ford, który zapowiedział pełną elektryfikację samochodów osobowych w Europie do 2030 roku. Jednocześnie firma postawiła sobie inny ambitny cel, by do 2035 r. wszystkie jej zakłady produkcyjne w Europie, a także dostawcy i niezbędna logistyka, były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Ford E-Transit – aż 25 konfiguracji modelu
Hitem sprzedaży w palecie aut elektrycznych Forda jest Mustang Mach-E (lider wśród samochodów EV w Polsce), a dostawczy E-Transit, który zapożyczył z niego wiele rozwiązań, ma również duże szanse powtórzyć sukces na rynku aut dostawczych. Elektryczny model Forda występuje w trzech odmianach nadwozia, co w połączeniu z kilkoma wersjami napędowymi i wymiarowymi (dostępność do 6 siedzeń, ładowność do 2090 kg) daje wachlarz aż 25 różnych konfiguracji.
Ford E-Transit – elektryczny silnik o mocy 184 KM
Nasz testowy egzemplarz to van L3 H2, czyli pojazd o standardowej wysokości dachu, ale za to z większym rozstawem osi (3750 mm) i przestrzeni ładunkowej 10,2 m3. Pojazdem o sporych gabarytach (dł. niemal 6 m) i masie (2,5 t) jeździ się zaskakująco łatwo i przyjemnie. Duża w tym zasługa 184-konnej jednostki elektrycznej o sporym momencie obrotowym (430 Nm). Taki napęd po starcie ze świateł zostawia zdecydowaną większość aut spalinowych, nie tylko dostawczych. Dostępność dużego momentu obrotowego w całym zakresie sprawia, że elektrycznym Transitem także łatwo wyprzedza się poza miastem. Tam jednak radzimy zbyt często się nie udawać, gdyż zasięg auta przy prędkości powyżej 90 km/h błyskawicznie się kurczy. Na miejskim odcinku pomiarowym E-Transit z kierowcą (bez obciążenia) zużywał w temperaturze bliskiej zera 30 kWh/100 km przy średniej prędkości jazdy 30 km/h. Podczas testu wykorzystywaliśmy tryb Eko (dostępne są jeszcze "śliska nawierzchnia" i "normalny").
Ford E-Transit – na szybkiej ładowarce z mocą 115 kW
Ford obiecuje, że umieszczoną pod podłogą auta baterię o pojemności użytkowej 67 kWh można naładować w przedziale 15-80 proc. w szybkiej ładowarce z mocą 115 kW w zaledwie 34 min. Niestety, podczas kilkudniowego testowania auta w okolicy, w której się nim poruszaliśmy, zarówno pod względem mocy, jak i dojazdu nie było dostępnej dla nas ładowarki. Autem mającym wysokość 2,5 m nie udało się nam wjechać na parkingi podziemne znajdujące się w warszawskiej Galerii Młociny oraz w sklepie Auchan zlokalizowanym przy ul. Modlińskiej. Z tego samego powodu nie mogliśmy naładować auta także redakcyjnym wallboxem. Próbowaliśmy więc uzupełnić akumulator z domowego gniazdka 10 A, ale czynności tej nigdy nie udało nam się wykonać w 100 proc. ze względu na długi czas ładowania – 0-100 proc. zajmuje niemal 39 godzin.
Ford E-Transit – ciężki akumulatory poprawiają stabilność jazdy
Choć elektryczny Transit jest zdecydowanie cięższy od spalinowego odpowiednika, to pod względem precyzji kierowania czy stabilności nadwozia na zakrętach niczym nie odbiega. Wręcz prowadzi się go pewniej, w czym pomagają umieszczone pod podłogą akumulatory (obniżają środek ciężkości auta). Problem pojawia się jedynie podczas jazdy nieobciążonym autem po śliskiej jezdni. Tylnonapędowy Ford w próbie przyspieszania w łuku staje się nadsterowny, ale na szczęście szybko z pomocą przychodzą ESP oraz wspomniany już tryb jazdy na śliskiej nawierzchni.
Ford E-Transit – nadal duża ładowność
Jeśli ktoś obawia się, że ciężkie akumulatory ograniczą możliwości transportowe E-Transita, to częściowo uspokajamy. Mimo wagi ok. 2,5 t auto można obciążyć niemal tonowym ładunkiem. Jedynym mankamentem pozostaje uciąg – tylko 750 kg...
Ford E-Transit – naszym zdaniem
Użytkownicy dostawczaków z dieslami wyszydzają zapewne cenę i zasięg elektrycznego Transita. Muszą jednak wiedzieć, że Ford na razie równolegle z E-Transitem nadal oferuje szeroką paletę tego modelu ze spalinowym napędem. E-Transit to auto przewidziane dla konkretnego odbiorcy o specyficznym sposobie użytkowania. Firmy kurierskie i pocztowe, ekipy remontowe czy piekarnie to przyszli nabywcy tego auta. Ich kierowcy pokonują dziennie maksymalnie 150 km. Po wykonaniu zaopatrzenia jest więc czas na ładowanie baterii z wallboxa. Zalety E-Transita doceniła firma GLS, która zamówiła już 100 aut.
Ocena końcowa: 4+
Ford E-Transit – dane producenta
Silnik, typ, umieszczenie | elektryczny, z tyłu |
Moc maksymalna | 184 KM |
Maks. moment obrotowy | 430 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 1/tylny |
Poj. akumulatora brutto/netto | 78/67 kWh |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 31,1 -36,4 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 232-252 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/115 kW |
Ład. 0-100/15-80 proc. | 8,1 godz./ok. 34 min |
Poj. przestrzeni ładunkowej | 10,2 m3 (z przegrodą wg VDA) |
Marka i model opon test. auta | Continental VanContact Eco |
Rozmiar opon test. auta | 235/65 R 16 C |
Masa własna/ładowność | 2520/980 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 3500 kg |
Średnica zawracania | 13,7 m |
Wymiary: dł./szer./wys. | 5981/2059/2443 mm |
Rozstaw osi | 3750 mm |
Ford E-Transit – wyniki testu*
Zużycie prądu w cyklu miejskim | 30 kWh/100 km |
Teoretyczny zasięg | 223 km |
*pomiar redakcyjny wykonane w mieście "na pusto" w temperaturze +1 st. C
Ford E-Transit – wyposażenie
Wersja | VAN 350 L3 H2 |
Kamera ułatwiająca parkowanie tyłem | 900 zł |
Awaryjne hamow./utrzym. pasa ruchu | S/S |
Elektryczny hamulec ręczny | S |
Aut. klima/tempomat/komputer | S/S/S |
Elektrycznie ster. szyby/dach H2 | S/1650 zł |
System multimedialny SYNC 4 | S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S |
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu | S |
Podgrzewana szyba czołowa | S |
Zestaw gniazd 230 V w przestrz. ład. | 4750 zł |
Cyfrowe wskaźniki/biksenony | S/2200 zł |
Monitorowanie zmęczenia kierowcy | S |
Lakier Blue Metalic | 2200 zł |
Ford E-Transit – gwarancja/cena
Cena VAN 350 L3 H2 67 kWh 184 KM | od 279 205 zł (netto) |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez limitu km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Gwarancja na akumulator | 8 lat |
Przeglądy | wg wskazań komp. |