- elektryczny Mustang robi "setkę" w 5,8 s, ale nie brzmi rasowo jak spalinowa wersja.
- Mach-E ma wiele akcentów stylistycznych nawiązujących do kultowego coupé
- Latem na pierwszych 2500 km zużycie prądu wyniosło 21 kWh (zasięg 420 km)
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
Panuje powszechna opinia, że elektryki są nudne. Nie emitują przecież rasowych dźwięków ani wibracji (patrz test Alpine A110 GT na str. 24-25), ze względu na dużą masę są ociężałe w prowadzeniu, choć mocą i osiągami przerastają usportowione samochody ze spalinowymi jednostkami R6 czy V8. Czy mogą więc dawać kierowcy frajdę z prowadzenia, zwłaszcza z nadwoziem SUV? Przekonamy się o tym, testując Mustanga Mach-E w 351-konnej wersji AWD, wyposażonej w mocny akumulator o pojemności 98 kWh.
Choć nazwa "Mustang" większości fanów motoryzacji kojarzy się z kultowym benzynowym coupé, to jednak Mach-E jest elektrycznym SUV-em. Dodajmy niezwykle praktycznym, nie tylko ze względu na przestronne wnętrze, w którym zmieszczą się cztery dorosłe osoby i ich wakacyjny bagaż (w tylnym kufrze 402 l, w przednim 81 l), lecz także z powodu wygodnej obsługi.
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Potężny i pionowo ustawiony ekran multimedialny o przekątnej 15,5 cala początkowo przeraża wielkością, ale w praktyce jest niezwykle czytelny i łatwy w obsłudze. Błyskawicznie można na nim uzyskać informacje dotyczące zużycia energii (w tym, który podzespół najwięcej jej zużywa), przełączyć tryb jazdy (do wyboru trzy zmieniające nie tylko spontaniczność reakcji pedału gazu, lecz także zasięg) czy włączyć silniejszą rekuperację (możliwość sterowania pedałem gazu do zatrzymania).
Nie jesteśmy fanami obsługi klimatyzacji za pośrednictwem ekranu multimediów, ale w przypadku Mustanga Mach-E jej panel jest stale eksponowany. Pochwalimy tu także doskonały obraz z kamery cofania, świetną współpracę systemu Sync 4 ze smartfonami, m.in. bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto, a także możliwość zdalnej aktualizacji systemu.
We wnętrzu Macha-E o sportową atmosferę godną legendarnego Mustanga dbają czerwone przeszycia deski rozdzielczej, boczków drzwi i foteli. Poczucie luksusu zapewniają z kolei: skórzana tapicerka, świetne nagłośnienie B&O (opcja), elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika oraz podgrzewane kierownica i szyba czołowa. Narzekać można jedynie na brak trzeciej strefy klimatyzacji, na szczęście w drugim rzędzie foteli są nawiewy.
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – elektryczny SUV w cenie od 292 000 zł
Mustanga Mach-E można wybrać w aż pięciu wersjach. Dostępne są bowiem odmiany tylnonapędowe i 4x4, dwie pojemności akumulatorów trakcyjnych (75 i 98 kWh), co gwarantuje rozpiętość mocy od 269 do 487 KM i zasięg od 400 do 610 km. Osoby szukające auta z największym zasięgiem (610 km) powinny wybrać odmianę 294 KM RWD 98 kWh (320 000 zł), a ci, którym zależy na osiągach (0-100 km/h w 4,4 s) – GT 487 KM AWD 98 kWh (399 000 zł). My przez sześć miesięcy będziemy sprawdzać optymalny wariant 351 KM AWD 98 kWh, którego cena zaczyna się od 349 000 zł. W tym przypadku przyspieszenie jest nadal świetne (0-100 km/h w 5,8 s), układ 4x4 zapewnia dobrą trakcję na śliskiej nawierzchni i podczas próby wykorzystania maksymalnych osiągów, a największy akumulator gwarantuje duży zasięg (540 km) i maksymalną moc ładowania prądem DC 150 kW.
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – naszym zdaniem
Choć wrażeniami z jazd Mustangiem Mach-E będziemy dzielić się w kolejnych odcinkach, to na razie, po miesiącu użytkowania, są one bardzo pozytywne. Latem zasięg (nawet w trasach) jest wystarczający (ok. 350 km), układ jezdny zachęca do dynamicznej jazdy, a komfort podróżowania i funkcjonalność auta są na wysokim poziomie. Kierowcy testowi zwracają jedynie uwagę na głośną pracę przedniego zawieszenia. Ze względu na słabo rozwiniętą sieć ładowania i długi czas uzupełniania baterii nasz długodystansowy elektryk nie jest pierwszym wyborem kierowców, którzy potrzebują rodzinnego samochodu do dalekich podróży.
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – OCENA: 5—
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta
Silnik, typ | 2 elektryczne, asynchroniczne z magnesami stałymi |
Umieszczenie | z przodu i z tyłu |
Łączna moc maksymalna | 351 KM |
Łączny maks. moment obr. | 580 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 1/4x4 |
Poj. akum. brutto/netto | 98/88 kWh |
Maks. moc/czas ładowania DC | 150 kWh/45 min (10-80 proc.) |
Poj. bagażników przód/tył | 81/402-1420 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon test. auta | 225/55 R 19 |
Masa własna/ładowność | 2182/508 kg |
Maks. masa przyczepy z ham. | 750 kg |
Prześwit; kąty natarcia/zejścia | 119 mm; 15,4/25,6 stopnia |
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – osiągi (fabryczne)
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Zużycie energii wg WLTP | 19,5 kWh/100 km |
Współczynnik ładowania prądem DC | 107 km/10 minut |
Teoretyczny zasięg | 540 km |
Min. średnica zawracania | 11,6 m |
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – wyposażenie
Wersja | 351 KM 98 kWh AWD |
Lakier specjalny Star White | 5000 zł |
19-calowe felgi aluminiowe | S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Skórzana tapicerka siedzeń | S |
Airbagi czoł./boczne/kurtyny/kolan. | S/S/S/S |
Elektr. regulowane i podgrzew. fotele | S |
Utrzym. pasa ruchu/adaptac. tempomat | S/S |
System multimedialny Sync 4 | S |
Monitorowanie zmęczenia kierowcy | S |
Reflekt. projekc. LED z aut. św. drog. | S |
Czujniki martwego pola | S |
Nagł. B&O, el. ster. pokrywa kufra,kamery 360 st., dach panoramiczny | 12 500 zł |
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – gwarancje/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 349 000 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforac. | 2/12 lat |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 366 500 zł |