• elektryczny Mustang robi "setkę" w 5,8 s, ale nie brzmi rasowo jak spalinowa wersja.
  • Mach-E ma wiele akcentów stylistycznych nawiązujących do kultowego coupé
  • Latem na pierwszych 2500 km zużycie prądu wyniosło 21 kWh (zasięg 420 km)
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Panuje powszechna opinia, że elektryki są nudne. Nie emitują przecież rasowych dźwięków ani wibracji (patrz test Alpine A110 GT na str. 24-25), ze względu na dużą masę są ociężałe w prowadzeniu, choć mocą i osiągami przerastają usportowione samochody ze spalinowymi jednostkami R6 czy V8. Czy mogą więc dawać kierowcy frajdę z prowadzenia, zwłaszcza z nadwoziem SUV? Przekonamy się o tym, testując Mustanga Mach-E w 351-konnej wersji AWD, wyposażonej w mocny akumulator o pojemności 98 kWh.

Choć nazwa "Mustang" większości fanów motoryzacji kojarzy się z kultowym benzynowym coupé, to jednak Mach-E jest elektrycznym SUV-em. Dodajmy niezwykle praktycznym, nie tylko ze względu na przestronne wnętrze, w którym zmieszczą się cztery dorosłe osoby i ich wakacyjny bagaż (w tylnym kufrze 402 l, w przednim 81 l), lecz także z powodu wygodnej obsługi.

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – wymiary

Ford Mustang Mach-E – wymiary Foto: Auto Świat
Ford Mustang Mach-E – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Potężny i pionowo ustawiony ekran multimedialny o przekątnej 15,5 cala początkowo przeraża wielkością, ale w praktyce jest niezwykle czytelny i łatwy w obsłudze. Błyskawicznie można na nim uzyskać informacje dotyczące zużycia energii (w tym, który podzespół najwięcej jej zużywa), przełączyć tryb jazdy (do wyboru trzy zmieniające nie tylko spontaniczność reakcji pedału gazu, lecz także zasięg) czy włączyć silniejszą rekuperację (możliwość sterowania pedałem gazu do zatrzymania).

Pełna kontrola, na co zużywana jest energia z akumulatora. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pełna kontrola, na co zużywana jest energia z akumulatora.

Nie jesteśmy fanami obsługi klimatyzacji za pośrednictwem ekranu multimediów, ale w przypadku Mustanga Mach-E jej panel jest stale eksponowany. Pochwalimy tu także doskonały obraz z kamery cofania, świetną współpracę systemu Sync 4 ze smartfonami, m.in. bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto, a także możliwość zdalnej aktualizacji systemu.

Cyfrowe wnętrze Macha-E w wersji AWD ma sportowe akcenty. Jakość materiałów jest wzorowa, obsługa urządzeń pokładowych – mimo sterowania przez tablet – bezproblemowa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Cyfrowe wnętrze Macha-E w wersji AWD ma sportowe akcenty. Jakość materiałów jest wzorowa, obsługa urządzeń pokładowych – mimo sterowania przez tablet – bezproblemowa.

We wnętrzu Macha-E o sportową atmosferę godną legendarnego Mustanga dbają czerwone przeszycia deski rozdzielczej, boczków drzwi i foteli. Poczucie luksusu zapewniają z kolei: skórzana tapicerka, świetne nagłośnienie B&O (opcja), elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika oraz podgrzewane kierownica i szyba czołowa. Narzekać można jedynie na brak trzeciej strefy klimatyzacji, na szczęście w drugim rzędzie foteli są nawiewy.

Mustang Mach-E to elektryczny SUV, który dzięki mocnemu silnikowi zapewnia świetne osiągi, a duża bateria oferuje niezły zasięg (przy zużyciu 21 kWh/100 km ok. 420 km). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mustang Mach-E to elektryczny SUV, który dzięki mocnemu silnikowi zapewnia świetne osiągi, a duża bateria oferuje niezły zasięg (przy zużyciu 21 kWh/100 km ok. 420 km).

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – elektryczny SUV w cenie od 292 000 zł

Mustanga Mach-E można wybrać w aż pięciu wersjach. Dostępne są bowiem odmiany tylnonapędowe i 4x4, dwie pojemności akumulatorów trakcyjnych (75 i 98 kWh), co gwarantuje rozpiętość mocy od 269 do 487 KM i zasięg od 400 do 610 km. Osoby szukające auta z największym zasięgiem (610 km) powinny wybrać odmianę 294 KM RWD 98 kWh (320 000 zł), a ci, którym zależy na osiągach (0-100 km/h w 4,4 s) – GT 487 KM AWD 98 kWh (399 000 zł). My przez sześć miesięcy będziemy sprawdzać optymalny wariant 351 KM AWD 98 kWh, którego cena zaczyna się od 349 000 zł. W tym przypadku przyspieszenie jest nadal świetne (0-100 km/h w 5,8 s), układ 4x4 zapewnia dobrą trakcję na śliskiej nawierzchni i podczas próby wykorzystania maksymalnych osiągów, a największy akumulator gwarantuje duży zasięg (540 km) i maksymalną moc ładowania prądem DC 150 kW.

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – naszym zdaniem

Choć wrażeniami z jazd Mustangiem Mach-E będziemy dzielić się w kolejnych odcinkach, to na razie, po miesiącu użytkowania, są one bardzo pozytywne. Latem zasięg (nawet w trasach) jest wystarczający (ok. 350 km), układ jezdny zachęca do dynamicznej jazdy, a komfort podróżowania i funkcjonalność auta są na wysokim poziomie. Kierowcy testowi zwracają jedynie uwagę na głośną pracę przedniego zawieszenia. Ze względu na słabo rozwiniętą sieć ładowania i długi czas uzupełniania baterii nasz długodystansowy elektryk nie jest pierwszym wyborem kierowców, którzy potrzebują rodzinnego samochodu do dalekich podróży.

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh OCENA: 5—

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta

Silnik, typ 2 elektryczne, asynchroniczne z magnesami stałymi
Umieszczenie z przodu i z tyłu
Łączna moc maksymalna 351 KM
Łączny maks. moment obr. 580 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 1/4x4
Poj. akum. brutto/netto 98/88 kWh
Maks. moc/czas ładowania DC 150 kWh/45 min (10-80 proc.)
Poj. bagażników przód/tył 81/402-1420 l
Marka i model opon test. auta Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon test. auta 225/55 R 19
Masa własna/ładowność 2182/508 kg
Maks. masa przyczepy z ham. 750 kg
Prześwit; kąty natarcia/zejścia 119 mm; 15,4/25,6 stopnia

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – osiągi (fabryczne)

Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s
Zużycie energii wg WLTP 19,5 kWh/100 km
Współczynnik ładowania prądem DC 107 km/10 minut
Teoretyczny zasięg 540 km
Min. średnica zawracania 11,6 m

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – wyposażenie

Wersja 351 KM 98 kWh AWD
Lakier specjalny Star White 5000 zł
19-calowe felgi aluminiowe S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Skórzana tapicerka siedzeń S
Airbagi czoł./boczne/kurtyny/kolan. S/S/S/S
Elektr. regulowane i podgrzew. fotele S
Utrzym. pasa ruchu/adaptac. tempomat  S/S
System multimedialny Sync 4 S
Monitorowanie zmęczenia kierowcy S
Reflekt. projekc. LED z aut. św. drog. S
Czujniki martwego pola S
Nagł. B&O, el. ster. pokrywa kufra,kamery 360 st., dach panoramiczny 12 500 zł

Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh – dane producenta – gwarancje/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 349 000 zł
Gwarancja mechaniczna/perforac. 2/12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 366 500 zł
Mustang Mach-E ma dość sztywne zawieszenie, które wraz z bezpośrednim układem kierowniczym mogą spodobać się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mustang Mach-E ma dość sztywne zawieszenie, które wraz z bezpośrednim układem kierowniczym mogą spodobać się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę.
Mocno pochylona linia dachu i charaktery-styczne światła nawiązują do kultowego coupé. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mocno pochylona linia dachu i charaktery-styczne światła nawiązują do kultowego coupé.
Niewielki wyświetlacz umieszczony za kierownicą nie rozprasza kierowcy, gdyż podaje tylko najważniejsze informacje (prędkość, zasięg, ilość prądu) i nie ma możliwości zmiany projekcji. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Niewielki wyświetlacz umieszczony za kierownicą nie rozprasza kierowcy, gdyż podaje tylko najważniejsze informacje (prędkość, zasięg, ilość prądu) i nie ma możliwości zmiany projekcji.
Tryb Active jest do normalnej jazdy, Whisper do zrelaksowanej i oszczędnej, a Untamed do sportowej. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tryb Active jest do normalnej jazdy, Whisper do zrelaksowanej i oszczędnej, a Untamed do sportowej.
Ładowanie z domowego gniazdka trwa aż 27 godzin. Nie imponuje też maksymalna moc ładowania prądem DC (do 150 kW). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ładowanie z domowego gniazdka trwa aż 27 godzin. Nie imponuje też maksymalna moc ładowania prądem DC (do 150 kW).
Wygodny w użyciu selektor biegów. Tryb „L” przydaje sięna długich zjazdach w górach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wygodny w użyciu selektor biegów. Tryb „L” przydaje sięna długich zjazdach w górach.
Elektrycznie sterowane skórzane fotele z funkcją podgrzewania sprawdzają się w trasach, ale nie podczas ostrej jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Elektrycznie sterowane skórzane fotele z funkcją podgrzewania sprawdzają się w trasach, ale nie podczas ostrej jazdy.
Mocno schodząca ku tyłowi linia dachu nie zabiera wysokim osobom miejsca nad głową. Dużo przestrzeni na nogi. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mocno schodząca ku tyłowi linia dachu nie zabiera wysokim osobom miejsca nad głową. Dużo przestrzeni na nogi.
Przedni kufer (81 l) to dodatkowe miejsce na walizki, ale także doskonałe miejsce do wożenia ładowarek przenośnych. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przedni kufer (81 l) to dodatkowe miejsce na walizki, ale także doskonałe miejsce do wożenia ładowarek przenośnych.
Dziwi w aucie za 350 000 zł tandetna materiałowa półka, która wypada z mocowań. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dziwi w aucie za 350 000 zł tandetna materiałowa półka, która wypada z mocowań.
402 l to niewygórowana pojemność kufra jak na SUV-a klasy średniej. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
402 l to niewygórowana pojemność kufra jak na SUV-a klasy średniej.
Podłogę w bagażniku Mustanga Mach-E można ustawić na jednym z dwóch poziomów. Pod nią zestaw naprawczy koła oraz kable zasilające. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Podłogę w bagażniku Mustanga Mach-E można ustawić na jednym z dwóch poziomów. Pod nią zestaw naprawczy koła oraz kable zasilające.
Panoramiczne okno dachowe to opcja. Nie zabiera pasażerom tylnym miejsca nad głowami. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Panoramiczne okno dachowe to opcja. Nie zabiera pasażerom tylnym miejsca nad głowami.
Latem na pierwszych 2500 km średnie zużycie prądu wyniosło średnio 21 kWh na 100 km. Auto zaliczyło m.in. wyjazd do Berlina. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Latem na pierwszych 2500 km średnie zużycie prądu wyniosło średnio 21 kWh na 100 km. Auto zaliczyło m.in. wyjazd do Berlina.
Napęd AWD tworzą dwa silniki elektryczne zamocowane przy każdej osi pojazdu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Napęd AWD tworzą dwa silniki elektryczne zamocowane przy każdej osi pojazdu.