• W wersji hybrydowej pług-in klasa C dysponuje mocą systemową 313 KM
  • W trybie elektrycznym zasięg auta w cyklu WLTP to nawet 108 km. W naszym teście niewiele mniej
  • Pełne elegancji i dynamiki nadwozie zwraca uwagę, a oczywiste podobieństwo do flagowej klasy S potęguje tylko wrażenie wyjątkowości
  • Ten test pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.

Mercedes klasy C w najnowszym wydaniu zadebiutował w ubiegłym roku i bez wątpienia może być zaliczany do czołówki segmentu premium. Pełna paleta nadwoziowa, bogaty wybór wersji silnikowych i nowoczesne, bogate wyposażenie to jego oczywiste atuty. Dostępna od kilku miesięcy w palecie modelu nowa wersja hybrydowa plug-in może dodatkowo przekonać do marki klientów, którzy cenią ekologiczne rozwiązania, ale wzbraniają się jeszcze przed czystymi elektrykami. Zresztą jazda na prąd to niejedyna zaleta tego modelu.

O takich cechach, jak wyjątkowy, elegancki styl czy świetnie wykończone i wyposażone wnętrze nowej klasy C, pisaliśmy już wielokrotnie i tak samo uwagi te można odnieść do wersji hybrydowej, z drobnym zastrzeżeniem do pojemności bagażnika, który z racji umieszczenia pod jego podłogą akumulatorów jest o 140 l mniejszy w porównaniu ze spalinowymi wersjami modelu – ma tylko 315 l.

Mercedes C 300 e – wymiary Foto: Auto Świat
Mercedes C 300 e – wymiary

O wyjątkowości C 300 e decyduje jednak układ napędowy. Składa się on z 2-litrowego turbodoładowanego benzyniaka o mocy 204 KM oraz ze 129-konnego motoru elektrycznego, który czerpie energię z baterii o imponującej jak na hybrydę plug-in pojemności 25,4 kWh (gwarancja na akumulator wynosi 6 lat lub 100 tys. km). Według Mercedesa zapewnia ona zasięg w trybie czysto elektrycznym do 108 km i choć podczas jazd testowych na prądzie przejechaliśmy w ciszy maksymalnie 90 km, to i tak ten wynik należy uznać za bardzo dobry. Tym bardziej że jazda elektryczna nie wymaga praktycznie żadnych wyrzeczeń.

Mercedes C 300 e – tylko 6 s do "setki"

Auto szybko reaguje na ruchy pedałem gazu i bez spalinowego wspomagania może rozpędzać się do 140 km/h. Co więcej, wydajnie odzyskuje energię, rekuperując ją podczas hamowania z mocą nawet 100 kW. Oczywiście, gdy trzeba wycisnąć z układu cały jego potencjał 313 KM, wystarczy wcisnąć stopę w podłogę. W trybie elektrycznym lub hybrydowym reakcja na takie polecenie czasami może wydawać się nieco opóźniona, ale już w ustawieniach sportowych klasa C 300 e potrafi pokazać dynamiczny charakter. Przyspieszenie i elastyczność są imponujące, podobnie jak płynność pracy 9-stopniowej skrzyni biegów. Trzeba jednak zaznaczyć, że czasami przekładni zdarza się delikatne szarpnięcie przy redukcji przełożeń podczas hamowania. Auto prowadzi się bardzo przyjemnie i mimo masy ponad 2 ton nie zdradza oznak nadwagi. Mercedes zadbał o odpowiednią, bardziej komfortową regulację charakterystyki zawieszenia, wzorowo skalibrowano też układy kierowniczy i hamulcowy.

Mercedes C 300 e – mało pali, szybko się ładuje

Co ważne, jazda hybrydą-plug in okazuje się bardzo ekonomiczna. Na naszej pętli pomiarowej już po rozładowaniu akumulatorów zanotowaliśmy średnią 7,5 l/100 km. Warto dodać, że baterie w 300 e można ładować z maksymalną mocą 55 kW za pośrednictwem gniazda CCS, co oznacza, że uzupełnienie energii do 100 proc. w szybkiej ładowarce zajmuje zaledwie pół godziny.

Mercedes C 300 e – naszym zdaniem

Ta wersja klasy C przypadła mi do gustu. To nie tylko świetnie zrobiony i wyposażony samochód, lecz przede wszystkim doskonale dopracowana hybryda plug-in. Na co dzień daje pełną satysfakcję z jazdy w trybie bezemisyjnym, a na trasie pozwala cieszyć się pełną mocą układu napędowego, i to bez żadnych obaw o zasięg. Co ważne, różnica w cenie między benzynowym C 300 (258 KM) a wersjami PHEV C 300 e (313 KM) to tylko kilka tysięcy złotych. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatnich miesiącach ceny tych wszystkich modeli poszybowały w górę. Inna kwestia to problemy z dostępnością, spowodowane ograniczeniami w produkcji.

Ocena: 5-

Mercedes C 300 e – wyniku testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
0-100 km/h 6,0 s
0-130/0-160 km/h 9,5/14,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2071/544 kg
Rozdział masy (przód/tył) 45/55 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 33,5 m
                                             gorące  34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 7,5 l/100 km
Zasięg na benzynie/prądzie 660/90 km

Mercedes C 300 e – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektr.
Ustawienie silnika benz. poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1999 cm3
Moc maksymalna 204 + 129 KM
Łączna moc systemu hybrydowego 313 KM
Łączny moment obr. systemu hybr. 550 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/na tylne koła
0-100 km/h; prędkość maks. 6,1 s; 245 km/h
Zużycie wg WLTP 0,6 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 13 g/km
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP 25,4 kWh (brutto)/108 km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 315/50 l
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero
Rozmiar opon p | t 225/45 R 18 | 255 40 R 18

Mercedes C 300 e – wyposażenie

Wersja AMG-Line
7 airbagów/reflektory LED S/S
Klimatyzacja aut. 4-strefowa 4817 zł
System MBUX/skaner odcisków pal. S/S
CarPlay i Android Auto/wirt. zegary S/S
Czujniki i kamera cof./panor. dach 7880 zł (P)/9268 zł
Monitor. martw. pola i utrzym. pasa ruchu 1728 zł
Lakier specjalny/alufelgi 18-cal. 4084 zł/S

Mercedes C 300 e – ceny

Cena podst. testowanej wersji 245 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/30 lat
Przeglądy wg wskazań (ok. 20 tys. km)
Cena testowanego auta 315 940 zł