• BMW CE 04 to najnowszy elektryczny skuter od BMW. Wyróżnia się niezwykłym designem, a przechodnie odwracają się za nim na ulicach
  • Skuter wyróżnia się kulturą jazdy, niskim środkiem ciężkości i dużym zapasem mocy. Początkujący motocykliści powinni zacząć od słabszej wersji
  • Zasięg skutera i czas ładowania mają bardzo dobre parametry, ale wciąż jest to pojazd przede wszystkim do jazdy po mieście
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

BWM CE 04 jest najnowszym elektrycznym skuterem od bawarskiego producenta. Pierwszy — C Evolution — trafił do Polski w 2017 r. Jego osiągi budziły ogromne emocje, a sylwetka przypominała tradycyjne maksiskutery. Tym razem jednak Bawarczycy postawili na coś zupełnie innego i stworzyli pojazd, który jest w każdym calu rewolucyjny. Przede wszystkim z wyglądu.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 to skuter, który przyciąga uwagę przechodniów jak żaden inny. I nie tylko przechodniów, bo poruszając się nim, można usłyszeć wiele komentarzy od motocyklistów oraz kierowców samochodów, którzy najpierw za tobą jadą, a później na światłach otwierają szybę i zaczynają zadawać pytania. Jeszcze nigdy przez zaledwie sześć dni nie usłyszałem tylu pytań o pojazd, którym się poruszałem. Oto niektóre z nich, wraz z odpowiedziami.

BMW CE 04 — czy zasięg jest wystarczający?

To zależy. W pewnym sensie zasięg w elektryku nigdy nie jest wystarczający i trzeba liczyć w głowie kilometry zasięgu i dostosować do nich trasę oraz styl jazdy. A zasięg, który pokazuje BMW przy "normalnej" jeździe to trochę ponad 100 km. Jeśli jednak nieco nadużywamy tego, co najpiękniejsze w elektrykach, czyli przyspieszenia, to ta prognoza zmniejsza się w oczach. Ogólnie jednak można powiedzieć, że zasięg jest wystarczający i należy to podkreślić. Nie jest to przecież pojazd obliczony na długie trasy, a jego przeznaczeniem są codzienne dojazdy do pracy i tzw. przejażdżki wokół komina. Jeśli ktoś ma szybką ładowarkę w garażu, a najlepiej też mieć taką w pracy, to temat zasięgu praktycznie nie istnieje. Jeśli dla kogoś to za mało, nie powinien myśleć o elektryku, przynajmniej jeszcze przez kilka lat.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — jak się jeździ?

Ciekawy wygląd to jedno, ale jednak najważniejsze w CE 04 są właśnie doznania z jazdy. Skuter jest dość duży, bardzo długi, ma niezwykle nisko osadzony środek ciężkości. Sprawia wrażenie dosłownie przyklejonego do asfaltu w czasie jazdy. Dzieje się tak również dzięki systemom ABS i ASC (automatyczna kontrola stabilności), które dbają o nasze bezpieczeństwo.

Maksymalna moc wyjściowa pojazdu to 42 KM, co zapewnia przyspieszenie do 50 km/h w 2,6 sekundy. Dodatkowo skuter wyposażony jest w tryby jazdy: "economic", "rain", "road" oraz dodatkowo "dynamic". Oczywiście ten ostatni gwarantuje największe wrażenia – nawet u osób, które mają duże doświadczenia z jednośladami. Zawieszenie znakomicie tłumi wszystkie nierówności, dzięki czemu ma się poczucie jazdy limuzyną klasy premium. Prowadzenie jest bardzo precyzyjne i pewne. Ciekawym doświadczeniem jest również to, że niemal nie trzeba używać hamulca. Wystarczy puścić manetkę, a system odzyskiwania energii skutecznie zatrzymuje pojazd. Uwagę zwraca także bardzo precyzyjna reakcja manetki na wszelkie, choćby minimalne ruchy w obie strony. To kolejna, niewątpliwa i odczuwalna zaleta elektryka.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — jaki jest realny zasięg?

Realny zasięg bardzo zależy od stylu jazdy. Producent podaje 130 km dla mocniejszej oraz 100 km dla słabszej wersji. Przy dynamicznej jeździe z dużą liczbą startów na światłach jest to o wiele mniej. Naprawdę dużo zależy od indywidualnego stylu jazdy.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — ile kosztuje?

Cena podana przez producenta to 57,4 tys. zł przy wyposażeniu seryjnym, standardowym.

BMW CE 04 — jak długo się ładuje?

Skuter ładuje się naprawdę szybko, jeśli mamy szybką ładowarkę. Jak informuje producent, od 0 proc. do 80 proc. w 65 minut. Do 100 proc. naładujemy w 1 godzinę i 40 minut. Natomiast kabel dostarczany ze skuterem pozwala naładować baterię do pełna w 4 godz. i 20 minut, a do 80 proc. w 3,5 godz.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — co to za pomarańczowa szybka z przodu?

To nic innego jak mała, ozdobna osłonka. Z jednej strony jest ona zabiegiem designerskim i ładnie podkreśla futurystyczną sylwetkę skutera. Z drugiej natomiast to za nią schowany jest ogromny wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala, który można znaleźć w największych "flagowcach" BMW. Ma on rozdzielczość full hd i stanowi prawdziwe centrum dowodzenia. Opcjonalnie, pomarańczową szybkę można wymienić na większą, co na pewno lepiej chroni przed wiatrem. Z uwagi na swoją wagę oraz niedużą wysokość, skuter nie jest szczególnie wrażliwy na podmuchy wiatru.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — czy ta ławeczka jest wygodna?

To dość oczywiste pytanie, które się nasuwa, patrząc na design "kanapy". Podobno wiele osób na nią narzeka, ale dla mnie była ona dużym i pozytywnym zaskoczeniem. CE 04 nie jest stworzone do długich dystansów, a w czasie jazdy na dwóch ładowaniach jednego dnia nie odczuwałem dyskomfortu. Kanapa jest bardzo długa, wygodna dla dwóch osób. Skuter jest tak duży, że nawet wysocy kierowcy mogą poczuć się na nim komfortowo i wyciągnąć nogi do przodu. Również dzięki temu, że kanapa nie ma wydzielonych miejsc i można usiąść po prostu tam, gdzie komu wygodnie.

BMW CE 04 — jaka to pojemność?

Już nazwa skutera wskazuje, "pojemność" odpowiada spalinowym czterysetkom i to chyba jest najważniejsza informacja z punktu widzenia zwykłego użytkownika. Natomiast nie dajmy się zwieść, bo osiągi tego skutera są nieporównywalnie lepsze od spalinowych 400 CCM. Jak informuje producent, skuter napędza silnik synchroniczny z magnesem stałym, chłodzony cieczą, a moc znamionowa to 15 kW lub 11 kW.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — czy jest ciężki?

Skuter waży 231 kg, czyli w teorii całkiem dużo. W rzeczywistości jednak waga ta nie ma znaczenia i jest praktycznie nieodczuwalna. CE 04 wyposażony jest w bieg wsteczny, co niemal do zera niweluje ewentualne problemy wynikające z masy pojazdu. Skuterem jeździ się naprawdę łatwo, choć na pewno nie jest to pojazd dla początkujących.

BMW CE 04 — czy trzeba mieć prawko jazdy kat. A, czy wystarczy A1?

Producent przewidział dwie wersje pojazdu. Na słabszej można poruszać się z prawem jazdy kategorii A1 (11 kW, 15 KM). Wówczas prędkość maksymalna jest ograniczona do 100 km/h. Większy model wymaga "pełnego", motocyklowego prawa jazdy, czyli kategorii A.

BMW CE 04 Foto: Krzysztof Majak / Auto Świat
BMW CE 04

BMW CE 04 — ile wyciąga?

Prędkość maksymalna to około 120 km/h. Czuć różnicę w przyśpieszeniu do 50 km/h, które jest bardzo dynamiczne, oraz dalszym rozpędzaniem. Nadal jest dynamicznie, ale spektakularnie jest przede wszystkim na początku.

BMW CE 04 — czy kupiłbym takiego elektryka?

Gdybym miał garaż, a w nim szybką ładowarkę, to naprawdę poważnie zastanowiłbym się nad elektrycznym jednośladem. Każdy, kto wyrzucił ze swojej głowy uprzedzenia i wsiadł na taki pojazd, ten wie, że to naprawdę wyjątkowa przyjemność. Jest to szczególnie warte rozważenia, gdy np. 90 proc. naszych podróży odbywa się na trasie praca-dom. Jeśli jednak nie mamy dostępu do ładowania w domu i/lub w pracy, to posiadanie elektryka mogłoby zamienić się w utrapienie. Jest to niezwykle ciekawa alternatywa, ale tylko przy łatwym dostępie do ładowarki.