• Do 2030 r. Nissan zamierza wprowadzić 23 zelektryfikowane modele, a już od przyszłego roku nie będzie rozwijał silników spalinowych
  • Latem br. do gamy producenta dołączy flagowy elektryczny crossover Ariya
  • Model Qashqai zostaje wzbogacony o wersję e-Power, w której napęd zapewnia silniki elektryczny, a jednostka spalinowa zapewnia energię do ładowania baterii
  • Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Nissan oficjalnie pokazał całą gamę swoich zelektryfikowanych modeli. O ile wszystkie auta znamy już z grafik lub prezentacji wideo, to dopiero teraz mogliśmy również przekonać się, jakie jeździ nowy flagowy Nissan — w pełni elektryczny crossover Ariya — a także, jak sprawdza się w rzeczywistości nowy napęd e-Power. Ten na europejskim rynku zadebiutuje w Nissanie Qashqaiu i łączy w sobie napęd elektryczny z silnikiem spalinowym o zmiennym stopniu sprężania, którego zadaniem jest wyłącznie wytwarzanie energii dla jednostki elektrycznej. Warto dodać, że Nissan planuje do roku obrotowego 2030 wprowadzić na rynek 23 zelektryfikowane modele, w tym 15 aut z napędem czysto elektrycznym, przy czym już od przyszłego, tj. 2023 r., zaprzestaje opracowywania i rozwijania silników spalinowych.

Nissan zaprezentował gamę zelektryfikowanych modeli na 2022 r. Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan zaprezentował gamę zelektryfikowanych modeli na 2022 r.

Nissan Ariya — obiecujący początek

Wszelkie zawirowania na świecie, m.in. pandemia i będące jej następstwem problemy z dostępnością komponentów, sprawiły, że długo wyczekiwany Nissan Ariya zadebiutuje na rynku dopiero latem 2022 r. Japończycy wiążą z tym modelem ogromne nadzieje, będzie to bowiem pierwszy w pełni elektryczny crossover i flagowy pojazd elektryczny marki. To pierwsze auto wykorzystujące nową płytę podłogową CMF-EV, którą Nissan opracował dla całego aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Ariya będzie dostępna z napędem na dwa koła i baterią o pojemności 63 kWh, napędem na dwa koła i akumulatorem 87 kWh, a także topową wersją z napędem na cztery koła (e-4ORCE) i baterią 87 kWh. Największy zasięg, do 500 km, ma zapewnić model 2WD z pojemniejszym akumulatorem.

Nissan Ariya 2022 Foto: Nissan
Nissan Ariya 2022

Pierwsze wrażenia z jazdy nowym elektrycznym crossoverem Nissana potwierdzają, że oczekiwania stawiane przez producenta w stosunku do tego modelu mają ogromną szansę na ich urzeczywistnienie. Już w chwilę po zajęciu miejsca w środku uwagę zwraca wysoka jakość wykonania i użycie wysokiej klasy materiałów. Ilość miejsca zarówno w przednim, jak i tylnym rzędzie jest co najmniej wystarczająca i pozwala na komfortową podróż nawet czterech wysokich osób.

Nissan Ariya 2022 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan Ariya 2022

Chociaż pierwszy kontakt z jeszcze przedprodukcyjnymi egzemplarzami ograniczony był do jazdy po torze, to i tak można było przekonać się, że poszczególne elementy sterowania autem rozmieszczone są ergonomicznie. Nieco zastrzeżeń mogą budzić dotykowe przyciski, m.in. do obsługi klimatyzacji, które dzięki reakcji haptycznej imitują fizyczne klawisze. O dziwo siła nacisku, której trzeba użyć, aby zadziałały, jest większa, niż można by oczekiwać.

Nissan Ariya 2022 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan Ariya 2022

Ciekawym rozwiązaniem, które stało się możliwe dzięki zastosowaniu elektrycznego napędu, jest usunięcie środkowego tunelu nie tylko z tyłu, lecz także z przodu. W efekcie nawet przed fotelami kierowcy i siedzącego obok pasażera projektanci uzyskali całkowicie płaską podłogę. Przednie fotele oddziela od siebie centralna konsola, którą można elektrycznie przesuwać w przód i w tył. Trzeba jednak pamiętać, że przy całkowitym przesunięciu konsoli wstecz, na tylnej kanapie zmieszczą się wyłącznie dwie osoby.

Nissan Ariya 2022 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan Ariya 2022

Ariya zaprezentowała się z bardzo dobrej strony pod względem napędu. Auto wykorzystuje napęd na obie osie e-4ORCE, co w ocenie projektantów ma zapewniać optymalną równowagę pomiędzy mocą i kontrolą nad autem, a także gwarantować natychmiastową reakcję i odpowiednią dynamikę w różnych sytuacjach na drodze. Na specjalnie wydzielonym pachołkami torze, imitującym warunki miejskie, pozamiejskie oraz krótki fragment autostrady/drogi ekspresowej, faktycznie można było przekonać się, że oprócz bardzo dobrego wyciszenia Ariya zapewnia również stabilność, nawet podczas szybko pokonywanych zakrętów, co jest zasługą nisko położonego środka ciężkości, jak i dynamikę. Co prawda nie da się zapomnieć, że mamy do czynienia z autem typu SUV, ale że z samochodem w pełni elektrycznym już tak.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Nissan Qashqai e-Power - "elektryk" dla tych, którzy nie chcą ładować baterii

Również podczas jazd po torze na przykładzie Nissana Qashqaia przekonaliśmy się, jak w warunkach quasi miejskich, pozamiejskich i autostradowych sprawdza się nowy napęd e-POWER. Sama idea łączenia jednostki elektrycznej z silnikiem spalinowym pełniącym funkcję dostawcy energii nie jest niczym nowym. Ale w ocenie Nissana rozwiązanie to ma tę zaletę, że może skłonić do zakupu modelu elektrycznego tych klientów, którzy chcieliby spróbować jazdy autem ładowanym z gniazdka, ale nie mają jak podłączać samochodu do prądu lub nie chcą skazywać się na mocno ograniczony zasięg bądź ładowanie na dość drogich szybkich stacjach ładowania.

Nissan Qashqai e-POWER 2022 Foto: Nissan
Nissan Qashqai e-POWER 2022

Nissan przekonuje, że napęd e-Power ma sens. Zapewniający energię silnik spalinowy, w tym przypadku trzycylindrowa jednostka 1.5 turbo ze zmiennym stopniem sprężania (od 8:1 do 14:1), uzyskująca moc 116 kW (158 KM), cały czas pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co zwiększa jej wydajność i korzystnie wpływa na zużycie paliwa. Według danych producenta (na razie w trakcie homologacji) auto ma zużywać w cyklu mieszanym 5,3 l benzyny na 100 km. Mówimy o samochodzie, którego układ e-Power osiąga moc 140 kW (190 KM).

I faktycznie, już podczas kilkunastu kilometrów pokonanych Qashqaiem e-Power potwierdza się duża część zapewnień Nissana. Z jednej strony możemy cieszyć się bardzo dobrą dynamiką, jaką zapewnia jednostka elektryczna, a także praktycznie całkowitym brakiem drgań, wciąż charakterystycznych dla wielu modeli z silnikami spalinowymi. To, co na pewno nie ma potwierdzenia w rzeczywistości, to "przezroczystość" tradycyjnej jednostki. Tę jednak słychać podczas pracy, chociaż w istocie generowany dźwięk słychać jedynie w tle i nie przeszkadza podczas jazdy.

Nissan Qashqai e-POWER 2022 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan Qashqai e-POWER 2022

Nissan Qashqai e-Power może poruszać się także w trybie czysto elektrycznym, ale zasięg podczas jazdy na prądzie wynosi zaledwie ok. 3 km. I o ile ten tryb lepiej traktować wyłącznie jako rozwiązanie przeznaczone do przemieszczania się, np. w hali garażowej, o tyle w codziennym użytkowaniu może sprawdzić się funkcja e-Pedal Step. Aktywowana przyciskiem na tunelu środkowym obok fotela kierowcy, pozwala przyspieszać/hamować naciskając/zwalniając jedynie pedał gazu. Oczywiście w każdym momencie można również nacisnąć pedał hamulca, ale w ruchu miejskim lub podczas jazdy drogami o dużym natężeniu ruchu rozwiązanie to faktycznie korzystnie wpływa na płynność jazdy.

Nissan X-Trail e-Power e-4orce, hybrydowy Juke, elektryczny Townstar

Podczas prezentacji zelektryfikowanych modeli Nissan pokazał również najnowszego X-Traila, Juke'a oraz model Townstar. W tym pierwszym znajdziemy m.in. innowacyjny dla Nissana układ napędowy e-Power oraz napęd na wszystkie koła e-4orce. Cichy i komfortowy napęd w połączeniu z dobrze wykończonym, przestronnym wnętrzem (o czym mogliśmy się sami przekonać), dobrze wróżą temu modelowi na przyszłość.

Nissan X-Trail 2022 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Nissan X-Trail 2022

Już wkrótce do gamy modelowej Nissana dołączy hybrydowy Juke. Co ciekawe, chociaż użytkownik ma do wyboru pięć trybów pracy napędu, w tym czysto elektryczny oraz wyłącznie spalinowy, to w każdym z nich pojazd rusza przy wykorzystaniu napędu bezemisyjnego (elektryczny pierwszy bieg). Zastosowanie jednostki elektrycznej, a co za tym idzie konieczność umieszczenia w aucie baterii, oznacza mniejszą przestrzeń bagażową (354/1237 l zamiast 422/1305 l w wersji spalinowej), ale przy niezmienionej przestrzeni dla pasażerów. Łączna moc systemowa napędu hybrydowego sięga 105 kW (143 KM), a zużycie paliwa w trybie mieszanym (w trakcie homologacji) ma wynosić 5,1/5,2 l/100 km.

Nissan Juke hybryda 2022 Foto: Nissan
Nissan Juke hybryda 2022

Nissan wkracza ze swoimi zelektryfikowanymi modelami także do świata lekkich samochodów dostawczych. Townstar jest w pełni elektryczną konstrukcją z baterią o pojemności 45 kWh, która dostarcza energię do silnika o mocy 90 kW (122 KM), zapewniającego moment obrotowy 245 Nm. Całość umożliwia przejechanie do 300 km na jednym ładowaniu, przy czym, aby uzupełnić zapas energii, będzie można skorzystać z ładowania AC 22 kW lub szybkiego ładowania DC 80 kW. Ładownia elektrycznego Townstara o pojemności 3,3 m sześc. zmieści dwie euro-palety, a samochodem można przewozić towar o masie 1,5 tony.

Nissan Townstar 2022 Foto: Nissan
Nissan Townstar 2022