Auto Świat Fabrycznie nowa Astra z instalacją LPG

Fabrycznie nowa Astra z instalacją LPG

Opel Astra czwartej generacji to niezwykle popularny i ceniony model. Kompaktowy samochód, produkowany m.in. w gliwickich zakładach Opla, oferowany był w czterech wersjach nadwozia, z wieloma silnikami do wyboru. Podstawowym wyborem  był prosty benzynowy motor 1.4 o mocy 100 KM, który do dynamicznej jazdy wymagał wkręcania na obroty, co wiązało się z wyższym spalaniem.

Opel Astra z LPGŻródło: Materiały prasowe

Opel Astra J, bo tak oznaczona jest czwarta odsłona kompaktowego, rodzinnego modelu, został zaprezentowany w 2009 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Sprzedaż w naszym kraju ruszyła niedługo potem, na początku 2010 roku. Produkowana między innymi w Gliwicach Astra IV zbudowana została na nowej wówczas płycie podłogowej Delta koncernu General Motors, wspólnej z innymi modelami, jak choćby Chevrolet Cruze, wówczas obecny również w Polsce.

Opel Astra IV został doceniony przez specjalistów z branży, zajmując w międzynarodowym konkursie na Europejski Samochód Roku 2010 wysokie trzecie miejsce, przegrywając jedynie z Volkswagenem Polo piątej generacji i Toyotą iQ.

Z biegiem lat Astra przechodziła kolejne modyfikacje. I tak, w połowie 2012 roku zmieniono przód i tył auta, z nowymi zderzakami i atrapą chłodnicy. Dwa lata później kolejne zmiany objęły m.in. dodanie nowego silnika Diesla 1.6 CDTI o mocy 136 KM, a standardowe wyposażenie samochodu wzbogaciło się m.in. o diodowe światła do jazdy dziennej, lepszy system audio czy ekran dotykowy o przekątnej 7 cali.

W Oplu Astrze J dostępnych było wiele silników, z których dużą popularnością cieszyły się wolnossące benzynowe 1.6 o mocy 115 KM oraz turbodoładowane motory 1.4 o mocy 120 lub 140 KM. Wśród diesli dostępne były motory o mocy od 100 KM, a najpopularniejsze to początkowo 1.7 CDTI, a później turbodiesel 1.6.

Podstawową jednostką napędową był prosty w konstrukcji silnik 1,4 Twinport ze zmiennymi fazami rozrządu. Motor dysponował mocą 100 KM dostępną przy 6000 obr./min i momentem obrotowym sięgającym 130 Nm przy 4000 obr./min. Parametry te nie zapewniają sportowych doznań, ale raczej spokojną jazdę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niemal 14 sekund, a maksymalna prędkość sięga niespełna 180 km/h. Dynamiczne podróżowanie tą wersją silnikową wymaga wkręcania wolnossącego motoru na wysokie obroty, co okupione jest zwiększonym zużyciem paliwa.

Przy codziennej jeździe użytkownicy Astry 1.4 Twinport uzyskują wyniki spalania na poziomie średnio 6,5 l/100 km, z tym że w mieście jest to nawet między 8-9 l/100 km, a w trasie około 7 l/100 km. Jak obniżyć koszty paliwa? Sprawdzonym sposobem, od lat stosowanym przez polskich kierowców, jest zamontowanie instalacji LPG.

Właściciel widocznej na zdjęciach Astry, napędzanej właśnie silnikiem 1.4 o mocy 100 KM, decyzję o wdrożeniu planu oszczędnościowego podjął od razu po zakupie. Jego auto miało wówczas 103 km przebiegu. Ze względu na to, że samochód był fabrycznie nowy, dobór właściwych rozwiązań i montaż odpowiedniej instalacji właściciel chciał powierzyć fachowcom. Wybór padł na sprawdzony zakład ALFA-SERWIS, mieszczący się przy ul. Zabrzańskiej 9 w Rudzie Śląskiej. Właściciel montuje instalacje od 16 lat, a własną firmę ma od 12 lat.

Silnik 1.4 100 KM (kod fabryczny A14XER) nie sprawił specjalistom żadnego problemu w kwestii doboru i montażu instalacji autogazu. Wybrany został nowoczesny sterownik Zenit Pro, który wykonany jest z wysokiej jakości komponentów, a hermetyczna obudowa spełnia normy szczelności IP64. Wewnątrz kryje się najnowszej generacji japoński procesor z technologią Double Memory, a połączenie odbywa się za pomocą hermetycznego złącza 48-pinowego. Zenit PRO ma dodatkowo zwiększoną stabilność temperaturową i podniesioną odporność na zmiany napięcia w instalacji elektrycznej samochodu. Zaletą jest też wyeliminowanie elektromechanicznych przekaźników do sterowania elektrozaworami.

Ze sterownikiem Zenit Pro współpracują wydajne wtryskiwacze Hercules oraz reduktor Alaska. Zbiornik o pojemności 47 litrów umieszczony został we wnęce koła zapasowego, a zawór zamontowano dyskretnie przy wlewie benzyny, chroniąc go przed zabrudzeniami i zwiększając wygodę tankowania.

- Dlaczego ta instalacja? Wybór sterownika był podyktowany tym, że najlepiej współpracuje on z nowym silnikami. W montowaniu instalacji LPG do samochodów marki Opel mamy bardzo duże doświadczenie, ponieważ są to modele, które Polacy kupują bardzo chętnie – na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Sam jeżdżę Oplem Insignią z roku 2013, również z instalacją Zenit Pro OBD. Średnio każdego miesiąca trafia do mnie około sześciu samochodów marki Opel – mówi właściciel zakładu Alfa-Serwis.

- Duże grono klientów obawia się montażu gazu w nowych samochodach, tymczasem trafia do nas sporo takich aut, a klienci są zadowoleni i polecają nas znajomym. Właściciel tej Astry, kiedy po 1000 km przyjechał na kontrolę, był usatysfakcjonowany. Następny przegląd i wymiana filtra fazy lotnej nastąpiła po 10000 km. Uwag ze strony klienta nie było. Kolejny serwis i wymiana filtra fazy ciekłej zaplanowana jest na przebieg 30000 km. Jak więc widać, obawy co do montażu LPG w nowym aucie są niepotrzebne. Warto jednak, przed montażem, uzgodnić z salonem kwestie gwarancji – dodaje ekspert.

Głównym zadaniem montażu instalacji LPG jest zmniejszenie kosztów tankowania. Po uzbrojeniu Opla Astry w tak dobraną instalację, średnie spalanie gazu LPG w mieście wynosi teraz 9,8 l/100 km, a w trasie 7,5 l/100 km. Przy cenie autogazu o ponad połowę niższej od cen benzyny, taka inwestycja zwróci się nawet po paru miesiącach, w zależności od przebiegu. Potem zaczyna się oszczędzanie. Nie mówiąc o tym, że spalanie LPG jest bardziej przyjazne środowisku, niż spalanie benzyny. Po prostu - czysty zysk.

Artykuł powstał we współpracy z ALFA-SERWIS, ul. Zabrzańska 9; Ruda Śląska

Powiązane tematy:LPGMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków