Właściciele aut, gdy zbliża się termin przeglądu, czy auto powiadamia już o konieczności wymiany jakiegoś elementu eksploatacyjnego waha się czy skorzystać z ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi danej marki, czy też zdecydować się na serwis niezależny?

Wielu kierowców decyduje się na serwisy niezależne, kierując się przede wszystkim ceną usługi i zamontowanych części. Jednak patrzenie wyłącznie na cenę usługi oraz części bez postrzegania późniejszych konsekwencji takich działań to krótkowzroczność. Oszczędności na serwisie pojazdu mogą się później przełożyć na straty w przypadku odsprzedaży pojazdu, na niższą trwałość zamontowanych, tańszych, ale nieoryginalnych części, utratę gwarancji na pojazd, krótszą gwarancję na zainstalowane lub wymienione komponenty czy – w skrajnych przypadkach – oszczędności mogą wpłynąć na niższy poziom bezpieczeństwa. Volvo to marka, która bezpieczeństwo ma wpisane w swoje DNA. Dlatego proponujemy przyjrzeć się kwestii serwisowania własnego auta w ASO ze znacznie szerszej perspektywy, niż tylko poprzez zaglądanie w cennik usług i części na danej stacji obsługi.

Masz nowe auto? Wybór ASO jest po prostu bezpieczniejszy

W przypadku nowych aut zdecydowanie warto jest serwisować je w autoryzowanych stacjach obsługi, ale wcale nie chodzi o popularny mit polegający na tym, że rzekomo obsługa danego pojazdu poza ASO oznacza utratę gwarancji. To oznaczałoby swoisty szantaż wobec klienta. Żadna szanująca się marka klasy premium, jak np. Volvo, nie pozwoliłaby sobie na takie zagrywki wobec klientów. Zresztą takie „sztuczki” są w UE niedopuszczalne. W Unii Europejskiej obowiązuje tzw. Dyrektywa GVO, która umożliwiła obywatelom UE serwisowanie swoich aut również w warsztatach poza ASO i nie może to spowodować utraty gwarancji. Jest jednak w tym pewna pułapka. Fakt, że serwisowanie auta poza ASO nie oznacza utraty gwarancji, nie oznacza, że posiadacz serwisowanego pojazdu może korzystać z absolutnie dowolnego serwisu. Jeżeli producent udowodni nam, że auto było naprawiane w serwisie, który nie zastosował odpowiednich procedur, narzędzi lub użył niewłaściwych części niezgodnych ze specyfikacją danego modelu, może on jak najbardziej odmówić świadczeń gwarancyjnych. Zatem z jednej strony wspomniana dyrektywa unijna daje kierowcy swobodę wyboru warsztatu, ale niejako ceduje na właściciela auta ciężar znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego fachowca, dysponującego stosowną wiedzą, profesjonalnym sprzętem i wykonującego działania serwisowe zgodnie z procedurami opracowanymi przez producenta danego modelu pojazdu. Czy jesteśmy w stanie odczytać fachowość niezależnego serwisu po wyglądzie mechanika? A może przekona nas czystość w biurze obsługi klienta? Znalezienie rzetelnego, fachowego serwisu, który niezbędne czynności w aucie wykona w pełni zgodnie ze sztuką, by producent nie miał zastrzeżeń nie musi być zadaniem trywialnym. Skorzystanie z ASO to opcja oszczędzająca czas, a czas to pieniądz. W istocie słowo „autoryzowana” oznacza, że dany punkt serwisowy jest autoryzowany przez producenta do wykonywania wszelkich czynności serwisowych niejako w jego imieniu. W takim przypadku o utracie gwarancji w wyniku nieprawidłowo przeprowadzonej naprawy nie może być mowy, a to tylko jeden z wielu argumentów.

Gwarancja na części ma znaczenie – w ASO Volvo dostaniesz wieczystą gwarancję

W połowie 2020 roku Volvo Car Poland wprowadził dożywotnią gwarancję na oryginalne części zamontowane w autoryzowanych serwisach szwedzkiej marki. Wprowadzenie takiego rozwiązania to kolejny krok na budowaniu strategicznego wizerunku najbardziej bezpiecznych aut świata przez Volvo. Marka ta doskonale zdaje sobie sprawę, że na bezpieczeństwo ma wpływ nie tylko efektywność i bogactwo aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa w danym modelu, ale również to, w jaki sposób konkretny egzemplarz auta jest serwisowany. Co nam po świetnych systemach bezpieczeństwa, skoro do wyrafinowanego technicznie i doskonałego pod względem bezpieczeństwa pojazdu trafi nieautoryzowana część, tani zamiennik, nie trzymający parametrów? Owszem, może i instalacja takiego komponentu będzie tańsza, ale jakim realnie kosztem? Zwiększonego ryzyka? Zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa? Czy naprawdę jesteśmy tak oszczędni? Marka Volvo doskonale sobie zdaje sprawę z tego, że tylko w pełni sprawne auto, z oryginalnymi częściami może być uznane za pojazd bezpieczny w stopniu takim, w jakim ten poziom bezpieczeństwa był dla danego modelu projektowany. Jeżeli jakakolwiek oryginalna część Volvo zakupiona po 1 lipca 2020 roku się zepsuje i była zamontowana fachowo w autoryzowanej stacji tej marki (nie dotyczy to naturalnie zużywających się elementów eksploatacyjnych pojazdu) zostanie ona naprawiona bądź wymieniona w ASO Volvo niezależnie od tego, jaki dystans pokonałeś swoim Volvo. Co ważne, dotyczy to nie tylko nowych modeli Volvo, ale jakichkolwiek aut tej marki, jeżeli są serwisowane w ASO.

Auta serwisowane w ASO tracą mniej

Kolejnym, istotnym argumentem przemawiającym za korzystaniem z ASO jest budowanie w pełni rzetelnej i wiarygodnej historii posiadanego pojazdu. Dziś nie kupuje się już aut na całe życie. Po paru latach wielu nabywców decyduje się na odsprzedaż posiadanego modelu lub – w przypadku umów leasingowych, bądź najmu długoterminowego zwracają pojazd do dealera, wymieniając go na nowszy model. Rozpatrzmy oba przypadki w kontekście korzyści wynikających z serwisowania pojazdu w ASO.

W przypadku, gdy pojazd został kupiony na własność. Łatwa do zweryfikowania historia serwisowa, co jest oczywiste w przypadku egzemplarza serwisowanego w ASO, niesie ze sobą dwie bardzo istotne zalety. Po pierwsze: zadbane, serwisowane w ASO egzemplarze, są znacznie wyżej wyceniane na rynku wtórnym w stosunku do analogicznych modeli z tego samego rocznika o mniej przejrzystej historii serwisowej. W istocie posiadacz samochodu, o który dbali fachowcy z autoryzowanych serwisów producenta danego modelu, uzyskuje zauważalnie większą wartość rezydualną swojego auta. Analitycy rynku wskazują, że największy wpływ na cenę używanego auta ma jego stan i przebieg. Przebieg to kwestia indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, ale na stan mamy wpływ właśnie decydując się na ASO. W efekcie różnica pomiędzy ceną sprzedaży auta używanego klasy premium, serwisowanego w ASO, a takiego samego modelu o mniej wiarygodnej historii serwisowej jest zazwyczaj większa, niż różnica w kosztach poniesionych przez właściciela z tytułu serwisowania danego egzemplarza.

Rozpatrzmy drugi przypadek, zwrot auta po zakończeniu umowy leasingu. Co do zasady większość leasingodawców zastrzega w umowach leasingowych, że auto powinno być serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi. Jednak w praktyce jest to trudne do zweryfikowania przez leasingodawcę, ale do czasu. W sytuacji, gdy klient, nie chce ponosić kosztów wykupu pojazdu czy też spłaty ostatniej, wysokiej raty balonowej i chce wymienić auto, może dojść do sytuacji, że w wyniku niewłaściwego serwisowania auta, oszacowanie wartości zwracanego pojazdu będzie niższe niż wartość wykupu auta – tę różnicę będzie musiał pokryć leasingobiorca. Czyli znowu, to co „zaoszczędzono” na serwisowaniu poza ASO najczęściej z nawiązką trzeba spłacać po zakończeniu umowy leasingu. Dlatego pamiętajmy: jeżeli planujemy zwrócić przedmiot najmu długoterminowego czy leasingu do leasingodawcy/wynajmującego, zdecydowanie warto serwisować pojazd w ASO. Jest to tym bardziej istotne w przypadku umów najmu długoterminowego zwanych też „samochodami na abonament”. W racie wynajmu, klient i tak opłaca koszty przeglądów w ASO, zatem jakiekolwiek działania na własną rękę, czy stosowanie nieautoryzowanych, czy wręcz chałupniczych metod naprawy są całkowicie pozbawione sensu.

Starsze auto? Otrzymasz rabat

Marka Volvo to producent, który nie zapomina o tych klientach, którzy z powodzeniem korzystają z samochodów Volvo już od wielu lat. Aktualnie w autoryzowanych stacjach obsługi Volvo jest promocja, której – jak dotąd – nie zaproponował żaden importer, żadnej innej marki w naszym kraju. Każdy właściciel co najmniej 4-letniego Volvo otrzyma 10% rabatu na części oraz 20% rabatu na robociznę, oczywiście w ASO Volvo. Co ciekawe, im starsze auto, tym wyższe rabaty. Kierowcy co najmniej 8-letnich samochodów Volvo otrzymają aż 30% rabatu na części oraz 50% rabatu na robociznę. Oczywiście, zgodnie z tym co napisano wcześniej, oryginalne części Volvo zamontowane w autoryzowanej stacji obsługi tej marki objęte są dożywotnią gwarancją.

Dla Volvo bezpieczeństwo to podstawa

Szwedzka marka przez lata swojej obecności na światowych rynkach stała się nie tylko powszechnie rozpoznawalnym producentem cenionych aut klasy premium, ale stała się też synonimem bezpiecznej podróży. Bezpieczeństwo to DNA Volvo, dlatego firma ta stosuje takie rozwiązania, jak wspomniana np. oferta dożywotniej gwarancji na oryginalne części Volvo zakupione i zamontowane w ASO. Pamiętajmy, tylko samochód w pełni sprawny, poruszający się z wykorzystaniem oryginalnych części w pełni zgodnych ze specyfikacją techniczną danego modelu jest gwarancją najwyższego, zaprojektowanego poziomu bezpieczeństwa. Jakiekolwiek oszczędności w tej materii oznaczają po prostu, że niejako na własne życzenie obniżamy ten poziom bezpieczeństwa. Bezpieczeństwa, ze względu na które wiele osób wybiera właśnie modele Volvo. Warto na koniec przypomnieć historię Irva Gordona, amerykańskiego nauczyciela kochającego podróże, który w 1966 roku kupił piękne Volvo P1800S i pokonał tym autem ponad 5 milionów kilometrów. Dziennikarze pytali Gordona, jaki jest jego sekret? Odpowiedź nauczyciela była wręcz rozbrajająca: po prostu przeczytałem instrukcję obsługi i się do niej stosuję. Dbałość o własne auto to również wyraz szacunku. I nie chodzi o producenta, czy mechaników z ASO. To wyraz szacunku do samego siebie i ciężko zarobionych pieniędzy, które wydaliśmy, by kupić wymarzony pojazd.