Testowane samochody odróżniają się swoją koncepcją. Citroen C3 Pluriel nie ma praktycznie żadnych elementów ochronnych, Mini Cabrio dysponuje biernym systemem ochrony z pałąkami za tylnymi fotelami, natomiast Peugeot 207 CC otrzymał system czynny z wysuwanym pałąkiem.

Peugeot 207 CC

Najlepszy wynik osiągnął w teście Peugeot 207 CC. Przy przewróceniu automatycznie wysuwa się pałąk ochronny, który ma chronić podróżnych jadących z przodu i z tyłu. W czasie testu okazało się, że osoby jadące z tyłu są dobrze chronione. Dla kierowcy i pasażera ryzykiem jest słaba rama przedniej szyby, która przy przewróceniu auta nie wytrzymała, pałąk bezpieczeństwa swoją funkcję spełnił jednak znakomicie. ADAC zwrócił uwagę na nieodpowiednią geometrię pasów bezpieczeństwa. Ponieważ ramię manekina testowego wyślizgnęło się spod pasa, manekin wychylił się z auta na zewnątrz. Problem również w tym wypadku dotyczy tylko przednich siedzeń.

Mini

Mini z testowanych samochodów wykazało się najmniejszym uszkodzeniem słupków drzwi. Pozytywne wrażenie psuje jednak zła geometria pasów bezpieczeństwa i słabe działanie napinaczy pasów. Manekin testowy zbytnio ześliznął się z fotela, tak więc groziły poważne obrażenia głowy. Pałąki ochronne zamontowano na stało za tylnymi fotelami, dobrze pełnią one swoją funkcję, ale wystarczają wyłącznie dla osób o wzroście do 1,75 m.

Citroen C3 Pluriel

Citroen C3 Pluriel ma najciekawszą koncepcję. Przez dodawanie lub zdemontowanie odpowiednich części można stworzyć hatchback, targę, kabriolet czy pickup. ADAC przetestował Citroena w wersji kabriolet, kiedy samochód ma tylko przednią szybę i pałąki za tylnymi fotelami. Niestety pałąki, podobnie jak rama przedniej szyby, która uległa deformacji (chociaż nie tak dużej jak w Peugeot), nie ochraniają ani osób o niskim wzroście. Geometria pasów nie zabroni temu, aby ramię wysunęło się spod jego diagonalnej części. Dodatkowo napinacze nie włączą się, ponieważ nie są połączone z czujnikami, które monitorują przewrócenie. Oznacza to, że zarówno ochrona osób jadących z przodu, jak i z tyłu, jest niedostateczna.

Na podstawie wyników ADAC apeluje do producentów, by poprawili i wzmocnili konstrukcję kabrioletów, przede wszystkim słupki A i pałąki ochronne, i zapewnili w ten sposób załodze większe szanse na przeżycie. Ważne jest również, by napinacze załączały się również w wypadku przewrócenia. Również system stabilizacji obniżyłby prawdopodobieństwo wypadku.

Źródło: ADAC