Na etapie konstrukcji i badań eksploatacyjnych silnika decyduje się o tym, jaki rodzaj oleju silnikowego będzie stosowany i jakie okresy wymiany zastosować. Na tym samym etapie konstruktor ustala, czy trzeba zastosować oleje syntetyczne, czy mineralne. Taka informacja pozwala dobrać okresy wymiany. Oleje syntetyczne są bardziej odporne na procesy ścinania, starzenia i utleniania, co pozwala konstruktorom dobrać dłuższe odstępy między wymianami. Najczęściej producenci samochodów zalecają wymianę co 15 tys. km lub co rok. Jest to możliwe dzięki stosowaniu olejów syntetycznych. Większość producentów samochodów, oprócz informacji o standardowym okresie wymiany oleju podaje także dane dotyczące skrócenia okresu od wymiany do wymiany. Oto najczęstsze przypadki, kiedy jest to zalecane:- używanie samochodu w większości na krótkich odcinkach, z niedogrzanym silnikiem i intensywna jazda miejska;- stosowanie paliwa złej jakości;- używanie auta na drogach o dużym zapyleniu;- korzystanie z samochodu w ekstremalnych warunkach pogodowych, np. podczas bardzo mroźnej zimy lub upalnego lata.W tych sytuacjach olej, a przez to i silnik narażone są na ciężkie warunki pracy i szybciej się starzeją. Skrócenie okresu wymiany w takich przypadkach uchroni silnik przed nadmiernym zużyciem. Lepiej jest wymienić olej za wcześnie niż zbyt późno.Elektronika wielu nowych aut samodzielnie określa okresy między wymianami oleju na podstawie rzeczywistych warunków eksploatacji. Kierowca jest o nich informowany odpowiednimi komunikatami.