"Sprawność" odnosi się do poszanowania środowiska, a "energia" wyraża typową dla Hondy witalność samochodu. Taki kierunek prac poprowadził do koncepcji "czystej dynamiki".

Już pierwsze szkice przedstawiały eleganckie, płynnie przebiegające linie nadwozia zainspirowane formą latającego skrzydła (koncept opracowany przez inżynierów z Uniwersytetu Cambridge) oraz niskooporowymi kostiumami do wyczynowego pływania. Linie nadwozia poprowadzono bez wyraźnego wydzielania poszczególnych powierzchni, ze zderzakami i błotnikami wtapiającymi się w bryłę auta. Koncepcja ta oznaczała odejście od trendu projektowania, w którym sportowy dynamiczny charakter samochodu wynika tylko z atletycznej sylwetki i mocy silnika.

Zespół projektowy starał się stale spoglądać na te szkice i używając ich jako wzorców sprawdzać, czy prace idą we właściwym kierunku.

Historia i prace nad nową wersją

Honda Civic VIII generacji, która zadebiutowała w 2006 roku, zawierała szereg nowatorskich rozwiązań, takich jak np. płyta podłogowa z centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, dzięki której samochód otrzymał praktyczne i przestronne wnętrze.

Jak wiadomo, w europejskim segmencie C jest to jeden z kluczowych wymogów stawianych przez klientów, a model ten zaprojektowano i stworzono właśnie na rynki Europy.

W przypadku nowego modelu wysiłki zespołu konstruktorskiego skupiły się na dalszej poprawie przestronności kabiny i bagażnika mimo zmniejszenia gabarytów pojazdu. Taka strategia pozwoliła opracować nową konstrukcję wnętrza, poprawić właściwości aerodynamiczne oraz zmniejszyć masę własną samochodu, co z kolei wpłynęło na ogólną poprawę jego osiągów.

Aby określić najnowsze i najistotniejsze wymogi stawiane pojazdom na rynku europejskim, przeprowadzono specjalistyczne badania, a cały proces tworzenia nowej wersji modelu oparto na ścisłej współpracy inżynierów europejskich i japońskich.

Zespół pracujący nad nową Hondą Civic zwrócił się do kierowców, sprzedawców i przedstawicieli mediów, prosząc o ocenę aktualnie dostępnego modelu oraz o określenie zbioru cech i funkcji, które bezwarunkowo powinny znaleźć się w jego następcy.

Ankietowani chwalili  nowoczesny i przyjazny użytkownikowi design kokpitu, przestronną kabinę, bardzo praktyczny układ siedzeń Magic Seats oraz właściwości jezdne auta. Jednocześnie zasugerowali, że w nowym modelu należałoby poprawić komfort pracy zawieszenia, widoczność do tyłu i  jakość materiałów wykończenia wnętrza oraz zredukować poziom hałasu pochodzącego z nadwozia .

Badania rynku pokazały, iż przeciętny użytkownik modelu Civic lubi unikalny, nowoczesny design połączony z usportowionymi osiągami oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Respondenci przywiązywali dużą wagę do ochrony środowiska, oczekując od auta niskiego zużycia paliwa oraz ograniczonego poziomu emisji spalin.