Dbanie o lakier naszego samochodu nie powinno ograniczać się jedynie do wizyt w myjni automatycznej lub bezdotykowej – z czasem auto będzie wyglądać coraz mniej atrakcyjnie. Najbardziej skuteczne i „zdrowe” jest mycie ręczne z okazjonalnym woskowaniem karoserii, najlepiej specjalnym środkiem z domieszką substancji polerskich.
Taki zabieg zapewni ładny wygląd i zwiększy odporność na zabrudzenia i korozję. Oczywiście porządna konserwacja wymaga czasu, ale warto poświęcić kilka godzin jednorazowo. Im bardziej się do tego przyłożymy, tym rzadziej będziemy musieli robić przy lakierze cokolwiek poza myciem.
Należy pamiętać, że niemal wszystkie środki szybko działające (kilka minut od nałożenia), a szczególnie te rozcieńczalne w wodzie, mają ograniczoną trwałość. Z kolei odświeżenie lakieru umożliwiają jedynie preparaty polerskie. Pamiętajmy! Wosk, a pasta polerska to dwa zupełnie inne preparaty!
PIERWSZY SPOSÓB: WOSKOWANIE BEZDOTYKOWE NA MOKRO
To najprostsza metoda, w praktyce podobna do nakładania wosku przez myjnię automatyczną. Na rynku dostępne są preparaty, które rozcieńczamy z wodą lub bezpośrednio natryskujemy na karoserię. Pierwszy z nich dolewamy do wiaderka z wodą, którą wykonujemy ostatnie płukanie po umyciu auta. Używając gąbki oszczędzimy środek i wodę. Z kolei preparaty w spreju lub w butelce z rozpylaczem, nanosimy bezpośrednio po umyciu, zanim samochód zdąży wyschnąć. Następnie spłukujemy karoserię.
Zwykle nie ma potrzeby wycierania czy polerowania. Nie powinniśmy się również martwić o zabrudzenie uszczelek – tego typu woski nie brudzą. Pozostawiają natomiast nieszkodliwą cieniutką, bezbarwną powłokę. Rozwiązanie niemal doskonałe, lecz środki tego typu po pierwsze zapewniają minimalną i krótkotrwałą ochronę, po drugie nie oczyszczają lakieru z głębszych zabrudzeń nieusuwalnych podczas zwykłego mycia (w przeciwieństwie do past polerskich) i nie zapewniają głębokiego połysku.
PLUSY: łatwa i szybka aplikacja, niewymagane długotrwałe polerowanie
MINUSY: słabo zabezpiecza, nie oczyszcza lakieru, w niewielkim stopniu spowalnia brudzenie się
DRUGI SPOSÓB: WOSKOWANIE RĘCZNE
To najbardziej skuteczna (przy założeniu, że nie posiadamy elektronarzędzi i doświadczenia) metoda na zabezpieczenie lakieru i zapewnienie głębokiego koloru. Potrzebne do tego będą: odpowiedni wosk oraz przynajmniej dwie czyste szmatki (najlepiej z mikrofibry) – jedna do nakładania, a druga do polerki i jednoczesnego usuwania nadmiaru substancji. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów środków: tylko woskujące, woskująco-czyszcząco-polerujące (w większości), koloryzujące, maskujące niewielkie zarysowania, a nawet barwiące zarysowania, które dotarły do podkładu.
Na korzyść środków z domieszką substancji czyszczących i ściernych przemawiają ich właściwości. Bez problemu usuwają zabrudzenia pozostawione po umyciu szamponem, jednocześnie tworząc trwałą powłokę ochronną (wystarcza na kilka miesięcy). Ręczne woskowanie jest czasochłonne i w zależności od środka pracochłonne – z reguły pasty dające najlepsze efekty wymagają sporego nakładu pracy. Jeśli zamierzamy wykonać tę czynność sami, musimy przygotować sobie od jednej do kilku godzin wolnego czasy.
PLUSY: oczyszczanie i trwałe zabezpieczenie lakieru, połysk, głębia koloru, maskowanie usterek
MINUSY: wymaga dużego nakładu pracy i czasu
TRZECI SPOSÓB: Z UDZIAŁEM POLERKI OBROTOWEJ
Pamiętajmy! Elektryczna polerka obrotowa to narzędzie dla profesjonalistów. Bez doświadczenia nie polecamy wykorzystywać jej możliwości na karoserii własnego samochodu. Musimy wiedzieć, że nie służy do WOSKOWANIA tylko do POLEROWANIA nadwozia, czyli wygładzania powierzchni poprzez ścieranie zewnętrznej, utlenionej lub porowatej warstwy. Używamy do tego pasty polerskiej - amatorskiej o ograniczonej skuteczności, ale bezpieczniejsze dla lakieru lub profesjonalne o różnym stopniu gradacji, tzn. zawierające drobiny ścierne o różnej średnicy – do łagodnego wygładzania i ostrego ścierania.
Uwaga! Elektryczną polerką można uszkodzić lakier, przegrzewając go lub nadmiernie ścierając. Czynność należy wykonywać na niskich obrotach, przy ograniczonym nacisku, ruchami kolistymi. Swój „pierwszy raz” zalecamy wykonać pod okiem doświadczonej osoby. Uwaga! Nie wszystkie pasty nadają się do użycia maszynowego, szczególnie te zawierające wosk.
PLUSY: najbardziej efektywny, a w niektórych sytuacjach jedyny sposób na odświeżenie lakieru
MINUSY: wymagane doświadczenie
CZWARTY SPOSÓB: Z UDZIAŁEM POLERKI OSCYLACYJNEJ
Nie mylmy polerki oscylacyjnej z obrotową. Pierwsza to bezpieczny sprzęt dla amatorów, którym trudno zniszczyć lakier nawet przy niewłaściwym stosowaniu. Druga zaś przeznaczona jest dla profesjonalistów (osób doświadczonych), którzy wygładzają powierzchnię poprzez ścieranie.
Prawdę mówiąc efekty pracy przy użyciu polerki oscylacyjnej są średnio zadowalające. Szczególnie jeśli zamierzamy wypolerować stare, wypłowiałe i porysowane auto. Możemy spędzić przy nim cały dzień, a porowaty lakier i tak nie stanie się idealnie gładki z widoczną głębią koloru. Polerka oscylacyjna jest dobra do powierzchownego odświeżenia nie najstarszych samochodów. Nadaje się również do konserwowania lakieru za pomocą past z woskiem, lecz nie spodziewajmy się rezultatów o wiele lepszych niż przy użyciu szmatki z mikrofibry. Na koniec i tak musimy wytrzeć karoserię szmatką. Uwaga! Unikajmy urządzeń zasilanych z gniazdka zapalniczki – skuteczność zerowa.
PLUSY: bezpieczny dla amatora, rozrywka?
MINUSY: ograniczona skuteczność, przy nanoszeniu wosku i tak na koniec należy wytrzeć auto szmatką
PIĄTY SPOSÓB: WIZYTA W WARSZTACIE
Na rynku istnieją firm, które specjalizują się w przywracaniu dawnego blasku lakieru. Efekty pracy profesjonalistów podczas zabezpieczania i odświeżania przy użyciu profesjonalnych środków są naprawdę zadowalające. Jeśli macie drogie lub klasyczne auto i nie jesteście pewni w jakim stanie jest lakier (jak gruby), polecamy wizytę w warsztacie. Niestety nie będzie ona tania – za kompleksowe usługę (zabezpieczenie, polerowanie) zapłacimy od ok. 800 do nawet 2000 zł w zależności od samochodu i warsztatu.
Galeria zdjęć
Jesień to dobry czas na odświeżenie i zabezpieczenie lakieru. Przedstawiamy pięć sposobów na przywrócenie dawnego blasku
1. Wosk bezdotykowy nanosimy gąbką pod koniec mycia (aplikacja takiego preparatu trwa najdłużej 5 minut) lub ostatnie płukanie wykonujemy wodą z rozcieńczonym preparatem
2. Ręczne polerowanie nadwozia to pracochłonne zajęcie, ale jest bezpieczne dla nadwozia, a efekt bywa doskonały.
2. Najskuteczniejszy (bez użycia elektronarzędzi) sposób na zapewnienie autu ładnego wyglądu. Potrzebne nam są co najmniej dwie szmatki – jedna do nanoszenia preparatu na lakier, druga do polerowania i jednocześnie usuwania nadmiaru substancji.
3. Polerowanie maszynowe wymaga ostrożności i doświadczenia, ale to najskuteczniejszy sposób renowacji lakieru. Obrotowa polerka elektryczna to narzędzie profesjonalistów. Nie służy ona jednak do woskowania. To narzędzie do POLEROWANIA nadwozia, czyli wygładzania powierzchni poprzez ścieranie zewnętrznej, utlenionej albo porowatej warstwy.
4. Nie należy mylić polerki oscylacyjnej z obrotową, pokazaną obok. Obrotowa maszyna polerska to niezwykle skuteczny sprzęt używany przez profesjonalistów, natomiast polerka oscylacyjna to bezpieczny sprzęt dla amatorów.
4. Polerka oscylacyjna kosztuje niewiele (od ok. 50 zł), ale też daje niewielkie wyniki. Polerowanie nadwozia trwa wieki.
Najlepsze efekty podczas zabezpieczania i odświeżania lakierów samochodowych przynosi profesjonalne polerowanie warsztatowe z użyciem profesjonalnych środków. Jeśli macie drogie auto albo nie jesteście pewni, w jakim stanie (np. jak gruby) jest jego lakier, polecamy skorzystanie z usługi warsztatu. Nie są one jednak tanie – za kompleksową usługę (polerowanie, zabezpieczenie) zapłacimy od ok. 800 do nawet 2000 zł w zależności od warsztatu i samochodu.