Dziś, przynajmniej w zdecydowanej większości urzędów, do rozpoczęcia procesu rejestracji wystarczy złożenie oświadczenia (pod rygorem odpowiedzialności karnej), że "wszystkie podzespoły użyte do zbudowania przyczepy zostały nabyte drogą legalną i nie pochodzą z kradzieży".Zwyciężył więc zdrowy rozsądek. Takie podzespoły, jak koła czy oś, bez trudu kupimy bowiem za niewielkie pieniądze w punktach złomowania pojazdów. Poza tym zdobycie odpowiednich faktur i tak nie stanowiłoby przecież żadnej przeszkody dla złodziei. Zaczynamy od wizyty w wydziale komunikacji. Składamy podanie o zarejestrowanie przyczepy złożonej we własnym zakresie oraz oświadczenie, o którym była mowa powyżej. Oczywiście, jeśli mamy jakieś faktury na podzespoły, należy je również przedłożyć w urzędzie. Jeżeli po wstępnej weryfikacji dokumentów urzędnicy nie widzą przeszkód, procedura może toczyć się dalej. Składamy wnioski o wydanie decyzji w sprawie nadania/nabicia cech identyfikacyjnych (numeru) oraz o czasową rejestrację w celu dojazdu do stacji diagnostycznej na badanie techniczne. Otrzymujemy skierowanie do konkretnej stacji kontroli pojazdów,tymczasowe tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe (tzw.miękki dowód). Opłaty administracyjne wynoszą 35 zł. Udajemy się do stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego przyczepy oraz nabicia numerów i wykonania tabliczki znamionowej Opłaty za te czynności w różnych stacjachnaliczane są w odmienny sposób. Najczęściej zapłacimy w granicach 180-280 zł. Z dokumentami otrzymanymi od diagnosty wracamy do wydziału komunikacji. Tam dostajemy decyzję o rejestracji, stałe tablice rejestracyjne oraz kolejne pozwolenie czasowe. Za wszystkie czynności administracyjne zapłacimy ok. 112 zł. Po 2-3 tygodniach odbieramy stały ("twardy") dowód. Pierwsze badanie przyczepy SAMW stacji kontroli pojazdów składamy wniosek o rejestrację pojazdu SAM, a wraz z nim 4 zdjęcia przyczepy oraz szkic ramy z wymiarami (na ogół można liczyć na pomoc diagnosty). Na przyczepie nabijane są cechy identyfikacyjne. Otrzymujemy zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego oraz tzw. dokument identyfikacyjny pojazdu SAM. Badanie techniczne przyczepy do 750 kg ważne jest bezterminowo.
Galeria zdjęć
Jak zarejestrować samodzielnie wykonaną przyczepę
Jak zarejestrować samodzielnie wykonaną przyczepę