Jesienią takie sytuacje na drogach zdarzają się bardzo często. Różnica temperatur powoduje, że rano, a także wieczorem lub w nocy droga może być zasnuta mgłą.

Szczególnie narażone na występowanie mgły są odcinki dróg położone w zagłębieniach terenu, blisko jezior, rzek, w pobliżu łąk.

Światła mijania z trudem przebijają się przez mgłę. Widoczność jest wtedy ograniczona do kilkudziesięciu, a czasami do zaledwie kilku metrów.

Może wtedy włączyć światła drogowe, tzw. długie? To najgorszy pomysł. Widoczność spadnie wtedy do zera, a kierowca przed autem będzie widział nieprzeniknioną białą ścianę.

Pomóc mogą tylko światła przeciwmgłowe. Przednie są nieobowiązkowe, ale bardzo przydatne. Tylne są obowiązkowe. Przednie przeciwmgłowe warto zamówić jako opcję, albo zamontować samemu – z przodu muszą być dwa, rozmieszczone symetrycznie i na wysokości minimum 25 cm nad jezdnią. Używa się ich razem ze światłami mijania. Nie można natomiast stosować świateł przeciwmgłowych zamiast świateł mijania.

Foto: Auto Świat

Tylne światło przeciwmgłowe jest obowiązkowe – może być tylko jedno (wtedy musi być zamontowane po lewej stronie pojazdu). Gdy są dwa, muszą być rozmieszczone symetrycznie na wysokości min. 25 cm od jezdni i nie wyżej niż 100 cm.

Kodeks drogowy w art. 30. precyzyjnie określa kiedy i jak używać świateł przeciwmgłowych:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1 kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a. włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,

b. poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;

2 kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:

a. włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,

b. korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Kierowcy często mają problem z określeniem, kiedy włączyć i kiedy wyłączyć tylne światło przeciwmgłowe. Przepisy mówią o przejrzystości powietrza – jeśli widoczność jest mniejsza niż 50 m – światła włączamy, a gdy się zwiększy – wyłączamy.

Chodzi o to, aby nie oślepiać silnym czerwonym światłem kierowców jadących za nami. Poza tym silne, czerwone światło przeciwmgłowe może spowodować, że kierowca za nami nie zauważy – również czerwonego – światła hamowania.

Foto: Auto Świat

O wyłączeniu tylnego światła przeciwmgłowego trzeba szczególnie pamiętać podczas jazdy w deszczu. Mokra jezdnia mocno odbija to światło co dezorientuje innych kierowców.

Niewyłączenie światła przeciwmgłowego może – w przypadku kontroli policyjnej – spowodować ukaranie kierowcy mandatem.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 51 p. 5 dopuszcza jedyny wyjątek, kiedy można stosować przednie światła przeciwmgielne, gdy nie ma mgły. „Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza”.