Po śmierci Piłsudskiego 12 maja 1935 roku Cadillac wykorzystywany był do wożenia wojskowych i rządowych dostojników. We wrześniu 1939 roku Cadillac Marszałka trafił do Rumunii wraz z władzami II RP, które ewakuowały się do tego kraju. W Rumunii Cadillac przetrwał II wojnę. Po wojnie wrócił do Polski i był używany w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego. Gdy się popsuł, nie naprawiono go tylko odstawiono do garażu, gdzie z czasem został rozkradziony – wymontowano z niego silnik, zegary, osprzęt, zniszczono skórzaną tapicerkę.
Ubecy wiedząc, że to auto opancerzone ćwiczyli na nim…strzelanie, sprawdzając czy szyby i wzmocnione drzwi wytrzymają strzał z pistoletu. Zniszczone auto w latach 50. trafiło do składnicy muzealnej we Wrocławiu. Fakt, że jego historia związana jest z Piłsudskim i przedwojenną Polską działał wówczas na niekorzyść, nikt nie był zainteresowany odbudową samochodu.
Gdy w 1955 roku powstało w Pałacu Kultury i Nauki Muzeum Techniki Cadillac Piłsudskiego trafił do jego magazynów. Tam doczekał lepszych czasów. W 2013 roku z inicjatywy Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego powstał zespół, który przygotował dokumentację konserwatorską samochodu Józefa Piłsudskiego.
Odbudowę do stanu fabrycznego powierzono poznańskiej firmie Classic Cars. Bentley&Rolls Royce Specjalist. Cadillac Marszałka dość dobrze zniósł kilkudziesięcioletni postój. Nadwozie było w dość dobrym stanie, trzeba było jednak uzupełnić braki (silnik, zegary, detale, osprzęt). Aby przyspieszyć odbudowę i nie szukać każdego detalu osobno zakupiono w USA podobnego Cadillaca z tego samego rocznika, który posłużył jako „dawca organów”.
W Classic Cars Cadillac Piłsudskiego został rozebrany na elementy pierwsze, każda część została odnowiona, a braki uzupełnione. Odnowiono także tapicerkę oraz miękki dach (środkowa część dachu wykonana jest z materiału). Płyty pancerne z blachy o grubości 5 mm w drzwiach i z tyłu auta odnowiono i zamontowano ponownie.
Jak poinformował nas właściciel Classic Cars – Paweł Sławiński odnowiony Cadillac Marszałka Piłsudskiego nie ma części nieoryginalnych.
Galeria zdjęć
Oryginał w 1935 roku
Oryginał w 2014 r.
Cadillac sprowadzony z USA jako dawca części
Odbudowa Cadillaca w Classic Cars
Odbudowa Cadillaca w Classic Cars
Silnik Cadillaca przed remontem
Remont silnika Cadillaca
Remont silnika Cadillaca
Remont silnika Cadillaca
Remont silnika Cadillaca
Remont ramy Cadillaca
Remont silnika
Silnik Cadillaca
Przygotowanie karoserii Cadillaca do malowania
Przygotowanie karoserii Cadillaca do malowania
Przygotowanie karoserii Cadillaca do malowania
Malowanie karoserii
Karoseria w kabinie lakierniczej
Karoseria w kabinie lakierniczej
Karoseria w kabinie lakierniczej
Naprawa tapicerki
Opancerzenie drzwi
Cadillac Piłsudskiego ma górną część dachu wykonaną z materiału
Wyremontowana rama i zawieszenie Cadillaca