Twórcą pierwszego polskiego samochodu był genialny konstruktor inż. Tadeusz Tański. Prototypy, a później samochody seryjne powstawały w Centralnych Warsztatach Samochodowych (stąd nazwa samochodu - CWS) Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie.
Model T1 budowano w latach 1927-31. Powstało ok. 800 pojazdów, w tym 500 osobowych, a 300 w innych nadwoziach.
CWS T1 miał silnik 3-litrowy o mocy 61 KM. Skrzynia biegów miała 4 przełożenia. Prędkość maksymalna - 105 km/h. Auto miało 4830 mm długości, 1700 mm szerokości i 1950 mm wysokości.
Zaletą CWS T1 była bardzo prosta, niezawodna konstrukcja. Ponieważ w Polsce w latach 30. brakowało warsztatów i mechaników inż. Tański zaprojektował auto tak, że miało wszystkie śruby i nakrętki w jednym rozmiarze - M10x1,5.
Samochód (w tym silnik) można było rozmontować i zmontować przy pomocy 1 klucza płaskiego 17/29 oraz śrubokrętu.
Niestety, w 1931 roku zaprzestano produkcji polskiego auta, a to z powodu zakupu licencji na Fiata 508. Warunki licencji przewidywały bowiem, że nie będą produkowane konkurencyjne dla Fiata modele.
Samochody CWS T1 wykorzystywane były m.in. przez polską armię. Jeździli nimi generałowie, dowódy wyższego szczebla, auta brały udział w manewrach i w kampanii wrześniowej 1939 roku.
Niestety, do dziś nie zachował się żaden egzemplarz samochodu CWS. Na szczęście znaleźli się pasjonaci, którzy zbudowali repliki dwóch pojazdów: prototypu nr 2 z 1925 roku oraz seryjnego modelu CWS T1 torpedo (4-drzwiowy kabriolet).
Replikę prototypu z 1925 roku na podstawie dokumentacji odnalezionej w Centralnej Bibliotece Wojskowej zbudował Jarosław Śliwiński. Jego CWS jest w kolorze czarnym.
CWS T1 torpedo zbudował Ludwik Rożniatowski z Wejherowa. Jego CWS jest dwukolorowy: czerwono-kremowy.
Oba auta po raz pierwszy spotkały się i zostały razem zaprezentowane publiczności podczas Auto Nostalgii w Warszawie (16-18 maja 2014 r.).