Produkcja seryjna VW Transportera pierwszej generacji rozpoczęła się w 1950 roku, a rok później pojawiła się wersja Camping-Box. W 1951 roku do oferty dołączyły wersje specjalne jak m.in. karetka, pojazd przystosowany dla straży pożarnej, policji i serwisu technicznego.
Jednak wersja Camping-Box nie powstała w fabryce, ale stworzyła ja spółka o nazwie Westfalia, która specjalizowała się w produkcji przyczep. To tutaj złożył pierwsze zamówienie pewien bogaty Brytyjczyk na przebudowę użytkowego VW Transportera na pojazd rekreacyjny, który dzisiaj nazywamy kamperem. Pomysł bardzo spodobał się brytyjskim żołnierzom wówczas stacjonującym na terenie Niemiec, którzy składali kolejne zamówienie. Tak rozpoczęła się produkcja seryjna pojazdów kempingowych na bazie VW Transportera.
Wyposażenie pierwszego kampera o nazwie Camping-Box obejmowała kilka skrzynek i elementów do koczowania, które mogły być zawsze łatwo wyjęte z pojazdu. Volkswagen w latach 1957-1958 dołączył te auta do swojej oficjalnej oferty, a Westfalia rozpoczęła ich produkcję seryjną.
W 1965 roku w wyposażeniu znalazł się podnoszony dach, który umożliwiał zamontowanie na piętrze dwuosobowego łóżka. Dzięki dużej popularności kamperów w USA znacznie wzrosła sprzedaż. Pierwsza generacja ulubiona była przez hippiesów, rodziny z dziećmi i zespoły rockowe.
Latem 1967 roku pojawiła się druga generacja VW Transportera. Nadspodziewane powodzenie kamperów spowodowało całkowite przestawienie się na tego typu pojazdu przez firmę Westfalia. Montowano nowy typ podnoszonego dachu i 5 wersji wyposażenia wnętrza z możliwością zamontowania aż pięciu łóżek. Do 1969 roku wyprodukowano 50 tys. takich kamperów, a dwa lata później ich liczba przekroczyła granicę 100 tys. aż 80 proc. przeznaczonych zostało na eksport do USA.
Trzecia generacja VW Transportera miała premierę w maju 1979 roku. W odróżnieniu od poprzednika miała ona większe wnętrze. W ofercie pojawił się model Westfalia Joker, którego bogate wyposażenie znacznie podniosło jego cenę. W 1988 roku premierę miała pierwsza w historii wersja California.
Dwa lata później Volkswagen zaprezentował czwartą generację Transportera, który po raz pierwszy w historii otrzymał silnik z przodu. Westfalia produkowała wersję z krótkim rozstawem osi California Coach i dwie wersje z przedłużonym rozstawem o nazwie California Tour i California Club. W 1994 roku premierę miała California Exclusive z długim rozstawem osi i wysokim dachem.
Od 2003 roku Volkswagen ma w ofercie piątą generację Transportera, który oczywiście jest także dostępny w wersji kempingowej California. Obecnie model ten w najbardziej komfortowej wersji wyposażony jest w elektrohydrauliczny system podnoszonego dachu, cztery miejsca do spania, kuchnię z wodą bieżącą i lodówką. .