Zwycięski samochód jest jedną z gwiazd stoiska Mercedes-Benz podczas targów Techno Classica Essen 2015, trwających od 15 do 19 kwietnia. Marka ze Stuttgartu zaprezentuje również siedem unikalnych modeli reprezentujących największe osiągnięcia swoich czasów w dziedzinie aerodynamiki – od „Blitzen-Benz” z 1909 roku do współczesnego CLA 45 AMG Shooting Brake.

„W historii Mercedes-Benz niezwykła kultura innowacji idzie w parze z niezwykłymi sukcesami w sportach motorowych. Odzwierciedlają to gwiazdy naszego stoiska na targach Techno Classica, w hali nr 1 centrum wystawienniczego Messe Essen” – mówi Michael Bock, szef oddziału Mercedes-Benz Classic i centrum obsługi klienta.

Smukłe, wygładzone karoserie nabrały znaczenia w budowie samochodów w latach 30. ubiegłego stulecia. Inżynierowie i projektanci uznali, że im wyższa prędkość auta wynikająca z zaawansowania napędu i zawieszenia, tym większe znaczenie ma optymalizacja oporu powietrza. Jednym z wczesnych reprezentantów kultury innowacji Mercedes-Benz jest Benz 200 HP z 1909 roku. Podczas Techno Classica 2015 pojazd ten, znany na świecie jako „Blitzen-Benz”, otworzy wystawę tematyczną ekskluzywnych, sportowych modeli wyznaczających kierunki rozwoju aerodynamiki w historii Mercedes-Benz – a także w historii motoryzacji w ogóle.

Hołdując tej tradycji, Mercedes-Benz Classic zaprezentuje też dwa unikatowe pojazdy zbudowane z myślą o ustanawianiu nowych rekordów prędkości: pierwszy z nich został stworzony na bazie bolidu W 25 w 1936 roku. Za jego kierownicą Rudolf Caracciola rozpędził się do 372,1 km/h. Cztery dekady później, w 1978 roku, inżynierowie Mercedes-Benz zbudowali prototyp C 111-III z 5-cylindrowym silnikiem Diesla, który na włoskim torze Nardo pobił dziewięć światowych rekordów prędkości.

Kamieniem milowym w dziedzinie aerodynamiki był Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29) z 1938 roku, bazujący na topowym wówczas modelu spod znaku trójramiennej gwiazdy. W uzyskaniu wyjątkowo niskiego współczynnika oporu powietrza (Cd = 0,36) pomogły mu nie tylko wygładzone kształty karoserii, ale również dopracowanie detali i zabudowa podwozia.

Niezrównana aerodynamika i sportowe walory są też wyróżnikiem wyścigowych Mercedesów – takich jak prezentowane podczas Techno Classica Srebrne Strzały, które zdominowały sporty motorowe w latach 1954-1955. Pierwsza z nich to zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki wersja bolidu W 196 R. Wraz z tym modelem Mercedes-Benz powrócił po wojnie do rywalizacji w Formule 1, i to w niezrównanym stylu. Już w pierwszym wyścigu sezonu 1954 – Grand Prix Francji – Juan Manuel Fangio i Karl Kling wywalczyli nim dwa pierwsze miejsca. Wkrótce Fangio zdobył dla Mercedes-Benz tytuł mistrza świata i powtórzył swój wyczyn rok później.

Na sezon 1955 projektanci niemieckiej marki przygotowali również bazujący na bolidzie F1 samochód wyścigowy 300 SLR (W 196 S). Właśnie za jego kierownicą Stirlng Moss i Denis Jenkinson w niebywałym stylu wygrali Mille Miglia. Prezentowany na targach Techno Classica egzemplarz 300 SLR-a z numerem „722” upamiętnia ten legendarny triumf .

27. targi Techno Classica Essen, odbywające się pod hasłem „Podziel się pasją”, są największym tego typu wydarzeniem na świecie. Swoje ekspozycje zaprezentuje tu ponad 25 marek samochodów i 200 klubów motoryzacyjnych. Łącznie, organizatorzy spodziewają się około 1250 wystawców i ponad 190 tys. gości.

Samochody prezentowane przez Mercedes-Benz Classic podczas Techno Classica 2015 to: Benz 200 HP „Blitzen-Benz” z 1909 roku (4-cylindrowy silnik o pojemności 21 504 ccm, moc 147 kW (200 KM) przy 1600 obr./min, prędkość maksymalna 228 km/h), Mercedes-Benz W 25 z 1936 roku (Silnik V12 o pojemności 5577 ccm, moc 453 kW (616 KM), prędkość maksymalna 372 km/h), Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29) z 1938 roku (Silnik R8 o pojemności 5401 ccm, moc 85 kW (115 KM) lub 132 kW (180 KM) w wersji z doładowaniem, prędkość maksymalna 185 km/h), Mercedes-Benz W 196 R (Rok produkcji 1954, silnik R8 o pojemności 2497 ccm, moc od 188 kW (256 KM) do 213 kW (290 KM), prędkość maksymalna ponad 300 km/h), Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S), rok 1955 (Silnik R8 o pojemności 2982 ccm, moc 228 kW (310 KM), prędkość maksymalna ponad 300 km/h), Mercedes-Benz C 111-III z 1978 roku (Silnik R5 o pojemności 2999 ccm, moc 169 kW (230 KM), prędkość maksymalna ponad 300 km/h), Mercedes-Benz E 500 (W 124), rok 1994 (Silnik V8 o pojemności 4973 ccm, moc 235 kW (320 KM) przy 5600 obr./min, prędkość maksymalna 250 km/h), Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake (X 117), rok 2015 (Silnik R4 o pojemności 1991 ccm, moc 265 kW (360 KM) przy 6000 obr./min, prędkość maksymalna 250 km/h)