Zasadnicza różnica między pierwotnym wyścigiem Mille Miglia rozgrywanym w latach 1927-1957 a obecnie organizowanym polega na tym, że w tym pierwszym wyścigu załogi musiały pokonać trasę tysiąca mil (1600 km) z Brescii na północy Włoch przez Rzym i z powrotem do Brescii bez przerwy. Rekordzistą jest Stirling Moss, który w 1955 r. na Mercedesie 300 SLR pokonał tę trasę w 10 godzin, 7 minut i 48 sekund uzyskując średnią zbliżoną do 160 km/h!
Wznowiony w 1977 r. wyścig Mille Miglia odbywa się na tej samej historycznej trasie, ale zawodnicy jadą autami klasycznymi i mają na to 4 dni. Na trasie wyznaczonych jest kilkadziesiąt odcinków jazdy na regularność – trzeba je pokonać z założoną z góry średnią prędkością.
Dopuszczane są te samochody, które albo brały udział w Mille Miglia w latach 1927-57, albo pochodzą z tamtego okresu i mają certyfikat oryginalności.
W 90. rocznicę pierwszego wyścigu Mille Miglia do Brescii zjechało 450 załóg z całego świata, w tym trzy polskie. Dwie wystąpiły jako Perlage Team (Perlage jako jedyna polska firma jest oficjalnym głównym sponsorem rajdu): Marian Stoch i Bartosz Balicki wystartowali Astonem Martinem 15/98 Short Chassis z 1937 r., a Krzysztof Weka i Dorota Weka – Astonem Martinem DB 2/4 z 1955 r. Ta załoga startowała w Mille Miglia z powodzeniem w 2016 r.
Trzecia załoga to weterani – Tadeusz Kozioł i Monika Sikora wystartowali Mercedesem 300 SL Gullwing z 1954 r. To trzeci start polskiego Gullwinga w Mille Miglia.
Trasę Mille Miglia podzielono na 4 etapy: 1. Brescia-Padwa, 2. Padwa-Rzym, 3. Rzym-Parma, 4. Parma-Brescia.
Pierwsze samochody (najstarsze, z niskimi numerami startowymi) dotarły na metę w Brescii w niedzielę 21 maja po południu. Tryumfatorem jubileuszowego Mille Miglia 2017 została włoska załoga nr 74 Andrea Vesco i Andrea Guerini na Alfie Romeo 6C 1750 Gran Sport z 1931 r. Ich Alfa to auto z historią – brała udział w Mille Miglia w 1933 roku.
Najlepiej z polskich załóg wypadł Tadeusz Kozioł startujący Mercedesem Gullwingiem – wraz z pilotką Moniką Sikorą zajęli 183 miejsce.
Aston Martin 15/98 Mariana Stocha (Perlage Team) ukończył wyścig na 198 miejscu, a Aston Martin DB 2/4 (Perlage Team) sklasyfikowany został na 258 miejscu.
Z 450 aut, które 18 maja wyruszyły z Brescii na tysiącmilową trasę, do mety dotarło 373. Każda z załóg, które ukończyły Mille Miglia 2017, zasługuje na miano zwycięskiej – to bardzo trudny, ale też magiczny wyścig i osiągnięcie mety oznacza wielki sukces.
W galerii przedstawiamy zdjęcia polskich załóg na Mille Miglia, zwycięzców oraz innych uczestników wyścigu.
Mercedes 300 SL Gullwing z polską załogą Tadeusz Kozioł i Monika Sikora przed startem. Ma mecie zajęli 183 miejsce
Polska załoga na Gullwingu na jednym z etapów
Aston Martin DB 2/4 z polską załogą Krzysztof Weka i Dorota Weka (Perlage Team) na punkcie kontroli czasu. W końcowej klasyfikacji 258 miejsce
Aston Martin DB 2/4 z polską załogą (Perlage Team)
Aston Martin 15/98 Short Chassis polskiej załogi Marian Stoch i Bartosz Balicki (Perlage Team) przed badaniem technicznym auta w Brescii.
Aston Martin 15/98 Short Chassis polskiej załogi Marian Stoch i Bartosz Balicki (Perlage Team) na mecie – zajęli 198 miejsce
Aston Martin DB 2/4 z polską załogą (Perlage Team) na mecie – 258 miejsce
Mercedes 300 SL Gullwing z polską załogą na mecie – 183 miejsce
Mercedes 300 SL Gullwing z polską załogą na punkcie kontroli czasu
Dotora Weka – pilotka w Astonie Martinie DB 2/4 (Perlage Team)
Mercedes 300 SL Gullwing z numerem 359 – kierowca Adrian Sutil, pilot Martin Utberg
Na pierwszym planie BMW 328 Spider Mille Miglia z 1939 r. Auto brało udział w Mille Miglia w 1940 r.
Rekordzista – 9-krotny uczestnik Mille Miglia
Mercedes 300 SL Prototype z 1952 r. Kierowca Toto Wolff – szef zespołu F1 Mercedesa