Logo
KlasykiNissan Micra skończył 25 lat

Nissan Micra skończył 25 lat

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Model niedużego samochodu (o symbolu K10) miał na rynku zastąpić wysłużonego Datsuna Cherry, który z generacji na generację stawał się coraz większym autem. Nowy pojazd o nazwie March zadebiutował na rodzimym rynku japońskim w październiku 1982 roku.

Nissan Micra skończył 25 lat
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Nissan Micra skończył 25 lat

W następnym sezonie zaczęto wprowadzać go na rynek europejski. Tu początkowo znany był jako Datsun-Nissan Micra. W 1984 roku nazwa uległa skróceniu, a marka Datsun przeszła do historii.Micra wyglądała bardzo typowo jak na mały samochód początku lat 80. XX w. Model K10 miał kanciaste 3-drzwiowe nadwozie oraz przedni napęd. Zastosowano w nim 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności litra. Auto dość szybko zdobyło sporą popularność. Był to niezawodny środek lokomocji, głównie dla mieszkańców zatłoczonych miast. Na początku 1989 r. w sprzedaży pojawiła się także wersja 5-drzwiowa. W tym czasie auto przeszło modyfikacje – zmieniono atrapę chłodnicy, reflektory i zderzaki. Ważniejsze jednak było zastosowanie nowego silnika serii MA o pojemności 1,2 l.Druga generacja Micry zdobywa EuropęOstatnie K10 zostało wyprodukowane 21 grudnia 1992 roku. Micra jednak nie zniknęła z rynku. Pojawił się nowy model – K11. Druga generacja tego małego autka od początku dostępna była w wersji 3- lub 5-drzwiowej. Produkcja rozpoczęła się w Japonii na początku 1992 roku, a do Europy pojazd trafił dopiero pod koniec tego roku. Tym razem Micra wyglądała dość niekonwencjonalnie. Jej zaokrąglona sylwetka przyciągała wzrok. Samochód szybko zyskał sympatię, przede wszystkim u młodszych klientów. Najważniejsze zmiany techniczne K11 dotyczyły wprowadzenia dwóch nowych,16-zaworowych silników o pojemnościach 1.0 i 1.3. Obie jednostki były zasilane przez wtrysk paliwa i rozwijały moc 55 i 75 KM. Połączenie stylu, bogatego wyposażenia, dobrych właściwości jezdnych zaowocowało przyznaniem w sezonie 1993 Nissanowi Micrze tytułu "Europejskiego Auta Roku". Był to pierwszy japoński samochód, który zdobył to wyróżnienie. Trzeba jednak przyznać, że to auto było już wtedy produkowane w Europie w zakładach Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK) w północnej Anglii. Model K11 produkowano przez 10 lat. Ostatni face lifting, połączony z wprowadzeniem nowego silnika 1.4, miał miejsce w 2000 r.Nowa Micra, której nadano kryptonim K12, pojawiła się w sezonie 2002. Wyróżniała się na tle podobnie wyglądających aut konkurencji. Śmiała stylistyka oraz wyraźne zaokrąglone linie miały służyć dotarciu do młodszej klienteli. Nowa Micra od początku oferowana była z czterema silnikami: benzynowymi 1.0 (wkrótce wycofanym), 1.2 i 1.4 oraz turbodieslem 1.5. K12 produkowane będzie w NMUK do roku 2010, kiedy to zostanie zastąpione kolejną, czwartą generacją Micry.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: