Pierwszy silnik BMW - pierwszą jednostką ze znaczkiem BMW był lotniczy motor BMW IIIa. W 1917 r. rozpoczęła się produkcja, do końca wojny w 1918 r. zbudowano 550 egzemplarzy. Silniki były składane w zakładach BMW w bazie lotniczej Oberwiesenfeld. To był przełom dla BMW.
Uniwersalne M4 - silniki BMW napędzały nie tylko samochody. Miały bardzo różne przeznaczenie: 8-litrowe, zaledwie 60-konne rzędowe jednostki 4-cylindrowe z górnym wałkiem rozrządu i odpowiednią przekładnią były montowane także w ciężarówkach i łodziach.
Silnik bokser - na bazie już istniejącego „Bayern-Kleinmotor” w 1922 r. powstało M33, czyli rozwojowa wersja 2-cylindrowego boksera chłodzonego powietrzem. Po raz pierwszy motor ten zamontowano w modelu R32. Ułożono go bokiem do kierunku jazdy.
Pierwsza platforma silnikowa - już w 1933 r. BMW zastosowało modułową ideę konstrukcji silników. Pierwsza 6-cylindrowa jednostka M78 (1,2 litra, 30 KM) bazowała na zaprezentowanym rok wcześniej silniku 4-cylindrowym. Także sportowy motor 6-cylindrowy BMW 328 korzystał z tej samej bazy.
V8 dla klasy wyższej - ponieważ przedwojenny silnik 6-cylindrowy okazał się zbyt słaby do napędu dużych limuzyn BMW, zwanych Barockengel, Bawarczycy, wzorując się na Amerykanach, skonstruowali własne V8. Z 2,6 l pojemności wyciągnęli 100 KM. Odlew był ze stopu metali lekkich.
Hitowy 4-cylindrowiec - gdy w 1961 r. w BMW 1500 swoją karierę rozpoczynał nowy 4-cylindrowy silnik, nikt się nie spodziewał, że będzie ona trwała tak długo – motor M10 był produkowany do 1988 r. i doczekał się także 2-litrowych odmian.
Legenda M30 - brzmi, kręci się, pięknie rozwija moc. Rzędowa „szóstka” M30 jest najpopularniejszym silnikiem BMW. Zadebiutowała w 1968 r. w modelach E3 i E9. Wówczas była jeszcze oznaczana innym kodem niż M30. Bazowała na 4-cylindrowym motorze M10.
Pierwsze powojenne V12 - nie Mercedes, lecz BMW jako pierwsze odważyło się podejść do poważnego tematu 12-cylindrowego silnika. W 1987 r. zadebiutowała jednostka M70, czyli pierwsze powojenne niemieckie V12. Pod maską serii 7 E32 osiągał moc 300 KM z 5 l pojemności.
Diesel w rozmiarze V8 - diesel najpierw długo przekonywał do siebie klientów popularnych aut, a potem – w klasie wyższej. BMW wytoczyło mocny argument za ropniakiem w 1998 r., gdy zaprezentowało jednostkę M67 – V8 z podwójnym doładowaniem, wtryskiem common rail i 4 zaworami na cylinder. Ten silnik był nawet stosowany w tramwajach!
10-cylindrowy widlasty silnik S85 bazował na rozwiązaniach z jednostki bolidu F1 BMW-Sauber. Ważył niewiele więcej od jednostki V8 i kręcił się do ponad 8,2 tys. obr./min. Bez żadnego doładowania osiągał moc aż 507 KM i był stosowany w modelach M5 i M6.