Październikowy numer miesięcznika „Auto” z 1930 roku przynosi opis rajdu pań, przeprowadzonego na trasie Warszawa – Białystok – Wilno – Warszawa. Panie wystartowały spod budynku Automobilklubu Polski przy Alei Szucha 10.

Warszawa – Białystok – Wilno – Warszawa

Foto: Auto Świat
Samochodowy rajd pań

Na starcie stanęło 9 zawodniczek, a rajd ukończyło 7. Jakimi autami jechały? Popularnymi wówczas Pragami i Citroёnami, jedna z pań przybyła dużo większym i szybszym Austro-Daimlerem.

Panie i ich wspaniałe maszyny

Foto: Auto Świat
Samochodowy rajd pań

Ciekawostka: właścicielka tego ostatniego modelu, p. Koźmianowa, za mechanika miała znakomitego polskiego kierowcę i uczestnika wielu rajdów – Jana Rippera.

Zawodniczki miały na trasie wyznaczone liczne próby: prędkości, przyspieszenia (akceleracji – według ówczesnego słownictwa samochodowego) oraz zręcznościowe. Maksymalna prędkość na trasie nie mogła być wyższa niż 60 km/h.

Ponad setką na próbach!

Foto: Auto Świat
Samochodowy rajd pań

Ciekawa jest tabela prędkości osiąganych podczas prób na odcinku 1 km. Ze startu zatrzymanego Pragi osiągały prędkości między 57 a 69 km/h, Citroёny ok. 68-69 km/h, a potężny Austro-Daimler – 86 km/h.

Ze startu lotnego Austro-Daimler rozpędził się na dystansie 1 km aż do 119 km/h (w innym rajdzie takie samo auto prowadzone przez Henryka Liefeldta osiągnęło prędkość 164 km/h).