Jesienią 1973 r. nastał pierwszy kryzys paliwowy. I akurat wtedy BMW zaprezentowało 2002 turbo na salonie IAA we Frankfurcie – niewczas. Auto celebrujące moc, prędkość i wysokie zużycie paliwa kłuło w oczy. Pierwotne egzemplarze miały napisy turbo w lustrzanym odbiciu na przednim spoilerze.
Ten element stał się tematem politycznych debat w Bonn (ówczesnej stolicy Niemiec) – epatowanie zbytkiem okazało się politycznie niepoprawne. BMW zrezygnowało z tej ozdoby. Jednak nawet bez niej 2002 turbo wygląda trochę jak dzieło wyrostka, który skleił sobie sportowy wóz w garażu.
To właśnie kontrowersje przyniosły temu modelowi popularność i uczyniły go pożądanym. Był to pierwszy europejski samochód wyposażony w silnik z turbodoładowaniem. Nim BMW skonstruowało seryjną jednostkę, zbierało doświadczenia w wyścigach.
Tym sposobem i tak już mocny model 2002 tii wzmocnił się dzięki sprężarce KKK o 40 KM. Pora wsiadać, nie każmy 2002 turbo na siebie czekać. Sportowe fotele są wygodne, skórzana kierownica – bardzo poręczna, a instrument wskazujący ciśnienie doładowania to więcej niż tylko gadżet.
Kierowca oprócz tego powinien także mieć na oku obrotomierz. Zmiany biegów poniżej 3,5 tys. obr./min będą skutkowały irytująco mało dynamiczną jazdą. Dopiero powyżej tej wartości uruchamia się Turbosprężarka. O charakterze macho świadczy też charakterystyka pracy układu kierowniczego. W tym wypadku mamy do czynienia z przekładnią ślimakową firmy ZF, która bardzo bezpośrednio przekłada ruchy kierownicą na skręt kół, jednak wymaga od kierowcy sporo siły.
Mimo to pod względem prowadzenia prezentuje się znacznie lepiej niż jego starsi bracia. To także zasługa dość nowoczesnego układu zawieszenia. Z przodu skonstruowano kolumny MacPhersona ze stabilizatorami, z tyłu są wahacze skośne, również wyposażone w stabilizatory. Wentylowane tarcze hamulców z przodu i powiększone względem 2002 tii bębny z tyłu pozwalają sprawnie wytracać prędkość auta, jednak nie są tak skuteczne, jak sobie tego po nich obiecywaliśmy.
BMW 2002 turbo stanowi o zamiłowaniu inżynierów BMW do eksperymentowania. Nie jest tak dojrzałą konstrukcją jak 1800 TI w swoich czasach. Ale ma niepowtarzalny charakter, którego próżno szukać w poźniejszych autach BMW.
BMW 2002 Turbo - Dane techniczne
Silnik | R4 |
Układ zasilania paliwem | wtrysk, turbo |
Liczba zaworów/wałków rozrządu | 2 na cyl./1 |
Napęd rozrządu | Łańcuch |
Pojemność skokowa | 1990 cm3 |
Średnica x skok cylindra | 89,0 x 80,0 mm |
kW (KM) przy obr./min | 125 (170)/5800 |
Nm przy obr./min | 240/4000 |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Skrzynia biegów | 4b,man. |
Napęd | na tylną oś |
Hamulce przód/tył | tarcze/bębny |
Ogumienie auta testowanego | 185/70 VR 13 |
Dopuszczalna masa całkowita | 1440 kg |
Poj. zbior. paliwa/rodzaj paliwa | 70 l/98 okt. |
Zużycie paliwa (dane fabr.) | 10,5 l/100 km |
Emisja CO2 (według spal. fabr.) | 249 g/km |
BMW 2002 Turbo - Dane testowe
Przyspieszenie 0–50 km/h | 3,3 s |
Przyspieszenie 0–80 km/h | 6,2 s |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 8,9 s |
Przyspieszenie 0–130 km/h | 13,9 s |
Elastyczność 60–100 km/h | 7,9 s (na 3. biegu) |
Elastyczność 80–120 km/h | 10,4 s (na 4. biegu) |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,9 m |
Masa własna | 1107 kg |
Ładowność | 333 kg |
Rozkład mas przód/tył | 55/45 % |
Średnica skrętu lewo/prawo | 10,3/10,4 m |
Hałas we wnętrzu przy 50/100 km/h | 67/71 dB (A) |
Slalom (odstęp pachołków – 18 m) | 9,9 s |
Zmiana pasa | 76,3 km/h |
Czas okrążenia toru Contidrom | 1:47,97 min |
BMW 2002 Turbo - Nasza opinia
BMW 2002 turbo to zdecydowanie auto dla odważnych. Przy ostrej jeździe często zaskakuje niepożądanymi zachowaniami, jednak w rękach doświadczonego kierowcy potrafi sprawiać dużo przyjemności. To jeden z najpiękniejszych eksperymentów BMW.
Stylistyka wnętrza nie pozostawia złudzeń co do charakteru i przeznaczenia tego auta
Pompę wtryskową dostarczał Kugelfischer, a turbosprężarkę – KKK. Opcjonalnie można było zamówić tylny mechanizm różnicowy z 40-procentową blokadą. Nasz testowy egzemplarz jednak takiego nie posiadał
To się nazywa pech: premiera 2002 turbo zbiega się z największym kryzysem paliwowym w historii. My podeszliśmy do tego modelu zupełnie apolitycznie – choć nie bez lęków. W końcu to legenda!
BMW 2002 Turbo to jeden z najpiękniejszych eksperymentów BMW.
2002 turbo to zdecydowanie auto dla odważnych. Przy ostrej jeździe często zaskakuje niepożądanymi zachowaniami, jednak w rękach doświadczonego kierowcy potrafi sprawiać dużo przyjemności.
Czerwona blenda na instrumentach wygląda jakby została zrobiona w domu.