Między 1976 a 1977 rokiem w fabryce BMW w RPA z taśm zjeżdżał model 530 MLE (E12). MLE oznacza Motorsport Limited Edition. Ten samochód pisał historię, bo był zaledwie drugim pojazdem M GmbH, który wyszedł spod ręki Jochena Neerpascha, ówczesnego szefa firmy. Zadanie, które przed nim postawiono, polegało na zbudowaniu auta homologacyjnego do południowoafrykańskich wyścigów samochodów turystycznych. Pierwsza „emka” – 3.0 CSL – zadebiutowała w 1971 roku. BMW M1 w 1978. BMW 530 MLE jest więc drugim pojazdem M GmbH z drogową homologacją.
BMW 530 MLE - duża moc i lekka budowa
BMW 530 MLE jest napędzane 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 3 litrów i mocy 200 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 277 Nm. E12 osiąga 100 km/h w 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Aby obniżyć nieco masę team M wyjmował z aut klimatyzację i elektryczne silniki do podnoszenia szyb. Pedały oraz elementy nienośne nadwozia były ręcznie przewiercane. Samochód otrzymywał też aluminiowe felgi. W 1976 roku w fabryce BMW w Rosslyn (na północ od Johannesburga) wyprodukowano 110 egzemplarzy tego niezwykłego modelu (w 1977 roku dalsze 117 szt.). BMW 530 MLE kosztowało dwa razy tyle co zwykłe BMW 520, więc krąg klientów nie był zbyt duży.