Samochód ma już 129 lat – w 1886 r. Benz zaprezentował swój trójkołowy pojazd Benz Patent-Motorwagen. Dwa lata później jego żona Bertha odbyła pierwszą podróż trójkołowcem z własnym napędem z Mannheim do Pforzheim – trasa liczyła 106 km.
Pierwszy samochód świata do dziś nie przetrwał, ale można kupić jego dokładną replikę – kosztuje ok. 50 tys. euro.
A ile kosztują najstarsze, co najmniej 100-letnie samochody oferowane na aukcjach i w ogłoszeniach?
Oferta nie jest wielka – obejmuje czasem kilkanaście, czasem kilkadziesiąt pojazdów. Najczęściej na sprzedaż wystawiane są pojazdy produkcji amerykańskiej, a z europejskich – francuskie.
Decydując się na pojazd mający 100 i więcej lat trzeba pamiętać, że będzie miał on karoserię otwartą – tylko niektóre modele mają składany daszek brezentowy. Oczywiście o takim luksusie jak ogrzewanie nie ma mowy.
100-letnie konstrukcje mają silniki o mocach od kilku do kilkunastu KM. To pozwala na poruszanie się z prędkością 20-30-40 km/h. W porównaniu z trójkołowcem Benza z 1886 r., który miał silnik o mocy 1 KM i osiągał prędkość 16 km/h to dużo.
100-letnie pojazdy są bardzo zawodne, dlatego zwykle są dostarczane na miejsce konkursów eleganacji czy na pokazy na lawetach i dopiero na miejscu pokonują krótką trasę.
Jedyny wyjątek od tej reguły to wyścig Londyn-Brighton organizowany co roku na początku listopada. Ponadstuletnie staruszki muszą pokonać trasę 60 mil (ok. 100 km) o własnych siłach. Mają na ok. 8 godzin, a i tak nie wszystkie dają radę.
Decydując się na 100-letniego staruszka trzeba mieć nie tylko odpowiednio duże środki, ale też umiejętności majsterkowania przy samochodzie i przeprowadzania drobnych napraw w drodze.
Należy także wyposażyć się w strój z epoki, z jakiej pochodzi pojazd – podczas konkursów elegancji czy pokazów strój z epoki bardzo pomaga zdobyć puchar.
A oto galeria ponadstuletnich pojazdów, jakie są aktualnie wystawione na sprzedaż w Europie.
Galeria zdjęć
Amerykański Brush z 1911 roku. Własność polskiego kolekcjonera Tomasza Skrzelińskiego (za kierownicą)
Trójkołówy Cyklon Cyklonette z 1904 r. Wartość ok. 300 tys. zł
De Dion-Bouton 4 1/2 HP Vis a Vis z 1901 roku.
Rochet 4 1/2 HP z 1902 roku. Cena ok. 430 tys. zł
Victoria Combination z 1899 r. Cena ok. 330 tys. zł
Laparrelle z 1901 roku
Pope Tribune Open z 1904 roku. Wartość ok. 300 tys. zł
Pope Tribune model 2 z 1904 roku. Wartość ok. 320 tys. zł
Peugeot Type 63B z 1904 roku. Wartość ok. 1,3 miliona zł
De Dion-Bouton 8 HP z 1903 roku. Wartość ok. 500 tys. zł
Stevens Duryea Type L z 1903 roku. Wartość ok. 660 tys. zł
De Dion-Bouton 6 HP model Y z 1904 roku. Wartość ok. 480 tys. zł
Rochet 4 1/2 HP Voiturette z 1902 roku. Wartość ok. 300 tys. zł
Darracq 8 HP z 1903 roku. Wartość ok. 1,2 miliona zł