Motorama odbywała się w latach 1949-61 zawsze w innym z amerykańskich miast. Teraz koncern General Motors zdecydował się jednorazowo wznowić tę tradycję – wszystkie dochowane samochody koncepcyjne przedstawią się 16 sierpnia podczas przeglądu samochodowego piękna w Pebble Beach.
Nie zabraknie samochodu, który uważany jest za pierwszy „samochód marzeń” - studium samochodu przyszłości Buick Y-Job. Pojazd zaprojektowany przez szefa designu GM Harleya Earla pochodzi z lat 1938-39, a jego nietypowa nazwa wyjaśniana jest na wiele sposobów. Oznaczenie Y rzekomo nawiązywało alfabetycznie do eksperymentalnych samolotów, które w tym czasie oznaczano literą X.
Kolejnym z wystawionych samochodów będzie samochód, którego autorem również był Harley Earl – LeSabre z roku 1951 stylistycznie nawiązywał do samolotów odrzutowych. Spekuluje się o marce auta, oczywiście od razu narzuca się Buick, gdyż nazwa modelu była wykorzystywana przez tę markę od roku 1959 przez prawie pięćdziesiąt lat. Najprawdopodobniej jednak chodzi po prostu o markę GM.
Z tego samego okresu pochodzi Buick XP300, którego kształty nadwozia rozpoczęły erę dużych płetw, która trwała do końca lat 50. Charles Chayne, ówczesny szef rozwoju w General Motors, osobiście przetestował samochód. Bez najmniejszych problemów osiągnął prędkość 225 km/h.
Na początku lat 50. Stany Zjednoczone ścigały się ze Związkiem Radzieckim o pierwszeństwo w kosmosie. Kosmicznymi pojazdami zainspirowali się również projektanci samochodów, tak więc samochody coraz bardziej przypominały rakiety. Cadillac Le Mans z roku 1953 otrzymał lekkie nadwozie z włókien szklanych. Samochód sprzedano później aktorce Marii McDonnald. Chrom na karoserii dopełniono złotem i platyną, a wewnątrz zamontowano bar i telefon. Samochód miał jednak trudne życie, w roku 1985 zniszczył go pożar. Resztki samochodu wykupił koncern GM i zbudował z ich wykorzystaniem replikę pierwotnego samochodu.
Fenomenem w przeciągu 55 lat produkcji stał się Chevrolet Corvette, najbardziej znany amerykański samochód sportowy. Od pierwszych szkiców po pierwszy model upłynęło zaledwie 8 miesięcy – prototyp z nadwoziem z laminatów zadebiutował podczas piątej edycji Motoramy w nowojorskim hotelu Waldorf Astoria. Chociaż przewidywano, że seryjny model otrzyma karoserię ze stali, w końcu pozostano u pierwotnego materiału. Nadwozie z laminatów stało się więc znakiem rozpoznawczym Corvette.
Po studium Wildcat I, które swoim kształtem przypominało cebulę, przygotowano innego „dzikiego kota” - Buick Wildcat II zaprojektowali Harley Earl i Ned Nichols. Samochód, który po raz pierwszy zaprezentowano w roku 1954, uważany jest za najbardziej sportowy samochód marki w latach 50. Pierwotnie szczycił się granatowym lakierem, złoty kolor zastosowano dopiero w późniejszym okresie. Opony z białymi ścianami bocznymi były typowe dla tego okresu nie tylko w Ameryce. W Pebble Beach Wildcat II stanie obok swojego starszego i pulchniejszego poprzednika, zabraknie tylko najmłodszego modelu z serii Wildcat – koncept z numerem III zniszczono w czasie testów.
Nazwa Firebird nie należała wyłącznie do słynnych muscle cars marki Pontiac, w latach 1954-58 pojawiła się na trzech eksperymentalnych prototypach GM napędzanych turbinami gazowymi. Design pierwszego z nich zainspirowany był samolotem odrzutowym Douglas Skyray, a w jego jednomiejscowym kokpicie zasiadł m. in. Mauri Rose, legenda amerykańskich wyścigów na owalnych torach wyścigowych i zwycięzca wyścigu 500 mil Indianapolis z lat 1941, 1947 i 1948.
Firebird II Titanium z roku 1956 miał już czteromiejscowe nadwozie wykonane z tytanu. W odróżnieniu od pierwszego prototypu mógł bez problemu poruszać się również na zwykłych drogach. Testowano w nim również automatyczny system kierowania sygnałami emitowanymi z elektronicznego przekaźnika wbudowanego w jezdnię. Podobny system GM chciał wykorzystać przy budowie „autostrad przyszłości”. Firebird II powstał w dwóch egzemplarzach, drugi jednak nie posiadał nadwozia z bardzo drogiego tytanu.
Ostatni Firebird przypominał bardziej odrzutowego myśliwca czy rakietę na kołach niż samochód. Auto wyposażono m. in. w zamek centralny zdalnie sterowany ultradźwiękiem, tempomat czy system ABS. We wnętrzu nie było ani pedałów, ani kierownicy, zostały one zastąpione joystickiem umieszczonym pomiędzy fotelami. Kierować pojazdem mógł więc którykolwiek z obu pasażerów lub autopilot, który kierował się sygnałami z przekaźników zamontowanych w jezdni.
Buick Centurion pochodzi z roku 1956. Również ten koncept cechował się futurystycznymi rozwiązaniami. Przednia część przypominała głowicę elektrycznej maszynki do golenia, zaś kabina pasażerska była cała przeszklona. Z tyłu umieszczona kamera zastąpiła lusterka wsteczne, obraz wyświetlany był na monitorze umieszczonym na desce rozdzielczej. Samochód był pierwszym projektem byłego wiceprezydenta działu designu w General Motors Chucka Jordana.
Opisane wyżej samochody nie będą jedynymi eksponatami, które GM zamierza przedstawić w Pebble Beach. Kolejnymi modelami będą GM Futureliner i Pontiac Parisienne z roku 1953, rok młodszy Pontiac Bonneville Special czy Cadillac LaSalle II w wersjach sedan i roadster, obie z roku 1955. W połowie lat 50. powstał również Chevrolet Biscayne, a pod koniec tej dekady koncepty Cadillac Cyclone i Chevrolet Corvette Sting Ray Special Racer – pierwsze Corvette z legendarnym przydomkiem Sting Ray, które było zapowiedzią drugiej generacji debiutującej w roku 1963.