Wśród najstarszych wyróżniało się REO z 1908 roku, a więc 107-letnie oraz Lorraine-Dietrych z 1913 roku, czyli auto 102-letnie.
Oba samochody pochodzą z kolekcji Jana i Macieja Pedów z Gostynia (prowadzą tam prywatne muzeum motoryzacyjne).
Trzecie auto z kolekcji panów Jana i Macieja to Bugatti T40 z 1928 r. – jedyny egzemplarz tej marki jeżdżący w Polsce.
Wśród najstarszych pojazdów, które dotarły na 5. edycję MotoClassic Wrocław organizowaną na Zamku Topacz był amerykański Brush z 1911 roku, a więc 104-letni – własność znanego kolekcjonera i znawcy dawnej motoryzacji Tomasza Skrzelińskiego.
Do Topacza dojechały także Polski Fiat 580 z 1933 roku, Ford T z 1921 r., Rolls-Royce z 1932 r., oraz strażacki pojazd American La France z 1919 r.
Jednym z najbardziej oryginalnych samochodów uczestniczących w pokazie na Zamku Topacz był Peugeot 302 cabriolet z 1937 r.
Jak co roku duże zainteresowanie wzbudzały pojazdy z tzw. demoludów: polskie Syreny, Mikrusy, duże i małe Fiaty, Żuki, radzieckie Łady i Wołgi, NRD-owskie Trabanty i Wartburgi, rumuńskie Dacie.
Najcienniejszym pojazdem z demoludów był Wartburg cabrio z lat 50. Wartość takiego modelu to kilkadziesiąt tysięcy euro!
A oto nasza galeria najciekawszych klasyków zaprezentowanych na Zamku Topacz.
Galeria zdjęć
Amerykański Brush z 1911 roku z właścicielem za kierownicą
Honomag Kommissbrot Korbwagen z 1928 r. z wiklinową karoserią
Bugatti T40 z 1928 r. Jedyny egzemplarz Bugatti w Polsce
DKW Sport z 1930 r.
Rolls-Royce Silver Wright z 1948 r.
Kolekcja Rolls-Royce'ów
BMW 3/15PS DA2 Dixi 1929 roku. Jeden z siedmiu egzemplarzy kolekcji BMW.
BMW z lat 30. XX wieku
Peugeot 302 z 1937 r.
Wartburg cabrio z 1957 r.
Polski Fiat 580 z 1933 r.
Mercedes Ponton Cabrio 220 S z 1959 r.
Radziecki ZIS 115 – opancerzone auto, jakim jeździli komunistyczni dostojnicy. Dar Stalina dla Bolesława Bieruta. Auto opancerzone – waży 4,2 tony. Silnik o mocy 140 KM.
Po lewej BMW 326 z 1937 r., po prawej BMW 502 z 1959 r.
BMW 315/1 z 1934 r. (z lewej). Po prawej BMW 3/15PS z 1930 r.
Zabytkowe motocykle z lat 20. i 30. XX w.
Sektor demoludów: na pierwszym planie polski Mikrus, po lewej inwalidzki Velorex
Sektor demoludów
Sektor demoludów
Mercedes 220 cabrio A z lat 50. XX w. na tle Zamku Topacz
Część ekspozycji najstarszych aut na zamkowym dziedzińcu