Ciekawe, co myśleli ludzie jadący za tym autobusem, gdy widzieli umieszczony z tyłu duży napis „Rotary Power”? Czyżby drużyna piłkarska miejscowego klubu Rotary jechała na kolejny mecz? W porównaniu z Parkwayem Rotary 26 Cosmo to produkt masowy i w gruncie rzeczy konwencjonalny.
Mazda budowała go w latach 1974-76. Powstały tylko 44 egzemplarze tego jedynego na świecie napędzanego wanklem autobusu, więc eksperyment należy zaliczyć raczej do tych nieudanych. Czyżby „trzynastka”, którą widać na przodzie pojazdu, oznaczająca typ silnika (13 RE; od rotary engine), nie przyniosła szczęścia?
RE13 spełniało jako pierwszy niskoemisyjny wankel nowe japońskie normy dotyczące spalin. A to było okazją dla Mazdy, która od 1960 roku była też producentem autobusów, żeby zastosować go w typoszeregu Parkway. Oczywiście, pod względem kultury pracy i poziomu obrotów żaden diesel czy nawet benzyniak nie mógł konkurować z wanklem, ale problemem tego pojazdu było niewspółmiernie duże zużycie paliwa, co też jest cechą tej jednostki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Z zewnątrz zwyczajny, pod względem techniki – wyjątkowy: powstały tylko 44 sztuki Parkwaya napędzanego wanklem.
Jeśli autobus ma motor kręcący się do 7 tys. obr./min, to musi to być Parkway!
W minibusie Mazdy zmieści się 25 pasażerów i kierowca. Wnętrze jest jasne i przejrzyste.
Silnik Wankla znajduje się pod podłogą, a nad nim umieszczono dodatkowe miejsce rezerwowe.
Proszę wsiadać, drzwi zamykać! W minibusie Mazdy zmieści się 25 pasażerów i kierowca.
Silnik Wankla montowany w Mazdzie Parkway i osiągał maksymalnie 120 km/h.