Mercedes mówi, że model 260D z 1936 roku był pierwszym osobowym samochodem napędzanym silnikiem wysokoprężnym. No nie wiem. W 1930 roku firma Cummins, współpracująca z Fordem, przedstawiła model Packhard i był to pierwszy osobowy samochód w USA napędzany olejem napędowym. Owszem, silnik trafił do używanego egzemplarza i nie był produkowany seryjnie, ale jednak był, jeździł, zasłużył sobie na pamięć.
A co się tyczy Europy, to przed Mercedesem był Citroen Rosalie Diesel, który powstał w ilości kilkudziesięciu egzemplarzy, ale do produkcji nie wszedł ze względów prawnych, ale też był, jeździł, zasłużył sobie na pamięć.
I tu dochodzimy do Mercedesa 260D. Pierwszy w sensie ogólnym nie był, ale z pewnością był pierwszym autem z silnikiem wysokoprężnym, które było produkowane seryjnie. Silnik miał 2,6 l, oferował 45 KM i spalał średnio 9,5 l/100 km (w porównaniu z 13 litrami wersji benzynowej).
A jak już jesteśmy przy byciu pierwszym i byciu wysokoprężnym, to tak:
- 1892 rok – opatentowano silnik wysokoprężny
- 1903 rok – pierwsze statki rzeczne z dieslem (Francja i Rosja)
- 1904 rok – pierwsza łódź podwodna z silnikiem na olej napędowy (Francja)
- 1910 rok – pierwszy statek morski z omawianym silnikiem (Norwegia)
- 1922 rok – pierwszy pojazd kołowy z klekotem (traktor Mercedesa, Niemcy)
- 1923 rok – pierwsza wysokoprężna ciężarówka (MAN)
- 1934 rok – pierwszy czołg TDI (7TP, Polska)