Mille Miglia to największy, najbardziej prestiżowy wyścig samochodów zabytkowych na świecie. Największy i najtrudniejszy. Na trasie wyznaczono kilkadziesiąt odcinków specjalnych jazdy na regularność, które zawodnicy w swych historycznych maszynach muszą pokonać z ustaloną wcześniej prędkością średnią. Stawka jest tak wyrównana, że różnice w czasach wynoszą... dziesiąte części sekundy!
Po raz pierwszy wyścig Mille Miglia rozegrany został w 1927 roku i organizowany był (z przerwami) przez 30 lat, do 1957 r. Zawodnicy 1000-milową trasę pokonywali bez przerw, w normalnym ruchu ulicznym. Rekordzistami są: Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson – w 1955 r. jadąc Mercedesem 300 SLR pokonali trasę w 10 godzin 7 minut i 48 sekund!
Wyścig po wieloletniej przerwie wznowiono w 1982 r., ale jako Mille Miglia Storico – dopuszczane są samochody, które startowały w MM w latach 1927-57 lub ich odpowiedniki z certyfikatem oryginalności.
W tym roku zawodnicy jak zwykle wyruszą z Brescii na północy Włoch (15 maja) i w pierwszym etapie dotrą do Cervia Milano Marittima. Drugi etap wiedzie z Cervia Milano Marittima do Rzymu, trzeci – z Rzymu do Bolonii (to najładniejsza część trasy, wiodąca przez Toskanię). Czwarty etap prowadzi z Bolonii do Brescii, gdzie załogi w zabytkowych autach dotrą 18 maja.
Mille Miglia to we Włoszech wielkie wydarzenie, na trasie załogi witają tłumy widzów, małych miasteczkach, przez które wiedzie trasa wyścigu cały dzień trwa fiesta.
Udział w wyścigu jest kosztowny – wpisowe wynosi ok. 10 tys. euro, do tego trzeba doliczyć koszty transportu zabytkowego pojazdu, ubezpieczenie, serwis na trasie. Co ciekawe – dla zwycięzców nie przewidziano nagród, na mecie załogi otrzymują tylko butelkę szampana. Jednak sam udział w Mille Miglia i dotarcie do mety jest bardzo prestiżowe, podnosi również wartość auta.
W tym roku do wyścigu Mille Miglia zakwalifikowano 430 załóg. Chętnych zawsze jest 2-3 razy więcej. O przyjęciu decyduje oryginalność auta, jego historia sportowa i rzadkość występowania. W tegorocznym MM wystartują załogi z 32 krajów świata – najwięcej z Włoch, Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Jeśli idzie o marki to najliczniej reprezentowane będą: Alfa Romeo – 39 aut, Jaguar – 36 aut, Fiat – 31 aut, Mercedes-Benz oraz Lancia –po 29 aut.
W ostatnich latach w Mille Miglia startowało kilka polskich załóg. W tym roku na trasie MM pojawi się tylko jedna polska załoga: Krzysztof Weka (kierowca) oraz Dorota Weka (pilot) na Astronie Martinie DB2 z 1952 roku. Będzie to już czwarty kolejny start tej załogi. Od czterech lat oficjalnym sponsorem wyścigu Mille Miglia jest marka Cisowianka Perlage należąca do Pana Krzysztofa.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo