Jak to często w historii bywa, to kryzys był przyczynkiem do powstania czegoś nowatorskiego. 50 lat temu Renault nie było w najlepszej kondycji. Ówczesny szef, Pierre Dreyfus, musiał szybko znaleźć sposób, by temu zaradzić. Należący do państwa producent był największą firmą samochodową we Francji i czwartą w Europie. Przez lata koncern uchodził za lokomotywę gospodarki. W 1963 roku Francja musiała obniżyć cła zaporowe na samochody i produkcja Renault niemal natychmiast spadła blisko o 25 proc. To co nastąpiło później można określić tylko jednym słowem: rewolucja!
Dreyfus postanowił zaryzykować i zielone światło uzyskał projekt, który w 1965 roku zaowocował wyprodukowaniem pierwszych egzemplarzy Renault 16 – pierwszego na świecie seryjnego liftbacka. Do tego auto miało mieć przedni napęd!
Projekt auta wyszedł spod ręki 31-letniego designera Gastona Jucheta. Mierzące 4,23 m długości auto miało tak funkcjonalnie skonstruowane wnętrze jak żaden samochód wcześniej. Tylną kanapę można było złożyć, całkowicie wymontować lub – uwaga! – przesunąć (w zakresie 15 cm). W 1965 roku! Z przodu standardowo umieszczano kanapę, a w bogatszych wersjach niezależne fotele. Bagażnik auta miał od 345 do 425 litrów pojemności w zależności od ustawienia kanapy, a po jej wyjęciu ok. 850 l.
Ciekawostką w konstrukcji Renault 16 był inny rozstaw osi po obu stronach auta – mierzą z prawej wynosił on 2,65 m, a z lewej – 2,72 m. Było to efektem konstrukcji tylnego zawieszenia, z umieszczonymi jeden za drugim drążkiem skrętnym.
Przy okazji historii liftbacka nie można nie wspomnieć o polskim projekcie Syreny 110. Prace nad pojazdem były prowadzone na początku lat 60. w FSO, jednocześnie nad własnym pojazdem pracowało Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot). W 1964 roku połaczono oba zespoły. W efekcie prac powstała Syrena 110 – 3-drzwiowy hatchback, który miał wejść do produkcji w 1968 roku. W 1965 i 66 roku wykonano 20 prototypów i projekt zarzucono ze względu na planowane uruchomienie produkcji licencyjnego Fiata 125p.
Renault 16 w 1965 roku zaczęło już zjeżdżać z taśm produkcyjnych. Prace nad nim zaczęły się w 1961 roku – w tym samym okresie zaczęto opracowywać koncepcję Syreny 110. Zbieżność tych dat naszym zdaniem wyklucza przypisanie autu z FSO palmy pierwszeństwa. Koncepcyjne prace nad takim nadwoziem prowadziło już wówczas wielu producentów.