Właśnie taki egzemplarz miałem okazję obejrzeć na targach TechnoClassica w Essen – największej imprezie oldtimerowej na świecie. Model Passata B1 z 1973 r. stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu.
Nowy model Volkswagena zaprojektowany został przez włoskiego stylistę Giorgetto Giugiaro na płycie podłogowej Audi 80. Zastąpił niezbyt udane modele 1500/1600 z silnikami chłodzonymi powietrzem i z napędem na tylną oś. W Passacie wykorzystano nie tylko płytę podłogową z Audi 80, lecz także silniki – początkowo były to jednostki 4-cylindrowe, chłodzone cieczą, o pojemności 1.3/55 KM i 1.5/75 KM. Silnik umieszczono z przodu, wzdłużnie, napędzał koła na osi przedniej.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dziś może dziwić niewielka moc jednostek napędowych, ale 50 lat temu była wystarczająca do dość sprawnego poruszania się autem. Tym bardziej że Passat był dość lekki – ważył w zależności od wersji od 880 do 995 kg.
Volkswagen Passat B1 – osiągi i wymiary
Passat z 55-konnym silnikiem 1.3 przyspieszał od 0 do 100 km/h w 18 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 148 km/h. Średnie spalanie – 7 l/100 km. Zbiornik o pojemności 45 l pozwalał uzyskać zasięg 640 km.
Dziś zaskakują też wymiary pierwszego Passata – miał zaledwie 420 cm długości, 162 cm szerokości i 136 cm wysokości. Rozstaw osi 2470 mm. Wnętrze mieściło pięcioro pasażerów. Dla porównania: produkowany obecnie VW Golf hatchback jest o 8 cm dłuższy!
Patrząc na pierwszego Passata z boku, można by określić go jako kombi, ale to błąd. Passat na wprawdzie mocno ścięty tył, ale jest to nadwozie sedan, gdyż z tyłu otwiera się nie cała klapa z szybą, lecz niewielka pokrywa bez szyby. Wersja kombi Passata pojawiła się dość szybko – w styczniu 1974 r.
Volkswagen Passat B1 – ceniony klasyk
Passat B1 jest dziś nie tylko szacownym 50-latkiem, lecz także pełnoprawnym klasykiem poszukiwanym przez kolekcjonerów. Wersja trzydrzwiowa z silnikiem 1,3/55 KM w stanie idealnym wyceniana jest na 11 tys. euro, w stanie 2 – 6 tys. 600 euro, a w stanie 3 – 3 tys. 600 euro.
Egzemplarze 5-drzwiowe z silnikiem 1,5/75 KM w stanie idealnym wyceniane są na 14 tys. 500 euro, w stanie 2 – na 8 tys. 800 euro, a w stanie 3 – na 4 tys. 400 euro.