Przełomowy samochód Volvo zaprezentowano 17 sierpnia 1966 roku w hotelu Lorensberg, w Goeteborgu. Prezentacja nowego modelu zgromadziła na sali konferencyjnej około 400 dziennikarzy i odbyła się mimo utrudnień związanych ze stanem wyjątkowym spowodowanym poszukiwaniami dwóch morderców.

Prosty samochód był niezwykle istotnym modelem w historii Volvo, dodatkowo to od niego zapoczątkowano nowy system nazewnictwa modeli, który utrzymał się przez wiele lat. Pierwsza cyfra oznaczała serię, druga odpowiadała liczbie cylindrów a trzecia - liczbie drzwi.

Założenia, które miało spełniać nowe Volvo, były dość proste. Auto miało być nieco większe od swojego poprzednika - modelu Amazon - miało nie ważyć więcej niż on i zapewniać więcej miejsca nawet pięciu pasażerom. Dostępne były trzy wersje nadwoziowe: sedan, coupe i kombi. Każda z nich została zaprezentowana już podczas pokazu dla dziennikarzy. Seryjna produkcja modelu 140 ruszyła dwa dni po premierze.

{ "uuid": "0b03add4-4b13-593b-ac59-475fe912d4f4", "caption": "Volvo 140", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTQ7MDA_/dae89adc3baea5fa8b958bdbe1774747.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "4f4207b6-31fd-584b-9f70-80485f3267be", "name": "Volvo", "idref": "4f4207b6-31fd-584b-9f70-80485f3267be" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "dae89adc3baea5fa8b958bdbe1774747", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1200, "bytes": 354519 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Volvo 140" }, "source": { "uuid": "cbac3d5e-213b-5c42-9eed-822c0c03274f", "name": "Volvo" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "e99f32d9-8cd6-52d2-aaca-0157f95a1c8d", "name": "Volvo", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8a56a66f-946c-5222-8e62-1fe596e10064", "name": "Szwedzki sedan", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d9afcd03-3972-5682-a815-c7032522dfe6", "name": "Jubileusze", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Volvo 140
Volvo 140

Volvo 140 było napędzane silnikiem czterocylindrowym umieszczonym z przodu. Z początku miał on pojemność skokową 1,8 l, był zasilany gaźnikiem i oferował 75 lub 96 KM mocy. W 1969 roku w ofercie pojawił się nowy silnik dwulitrowy, generujący 82 lub 100 KM. Potem dostępny był mocniejszy, dwulitrowy silnik o mocy 120 KM z wtryskiem paliwa firmy Bosch.

Volvo od zawsze słynęło z priorytetowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Nie inaczej było w przypadku modelu 140, które posiadało niezwykle zaawansowaną konstrukcję i wyposażenie zwiększające poziom bezpieczeństwa. Karoseria samochodu była odporna na skręcanie, posiadała kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia chroniące pasażerów podczas dachowania. Wewnątrz pojazdu zastosowano łamaną kolumnę kierowniczą i specjalnie wzmocnioną deskę rozdzielczą. Potem zaczęto stosować dodatkowo zagłówki w fotelach i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z sygnalizacją przypominającą o konieczności ich zapięcia.

{ "uuid": "5b53bedf-08af-5dbe-a73d-c6984feaca7c", "caption": "Volvo 140", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjU7MDA_/b56e0e941e22fa0036dbf2e96f478e97.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "4f4207b6-31fd-584b-9f70-80485f3267be", "name": "Volvo", "idref": "4f4207b6-31fd-584b-9f70-80485f3267be" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b56e0e941e22fa0036dbf2e96f478e97", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 800, "width": 1200, "bytes": 231955 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Volvo 140" }, "source": { "uuid": "cbac3d5e-213b-5c42-9eed-822c0c03274f", "name": "Volvo" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "e99f32d9-8cd6-52d2-aaca-0157f95a1c8d", "name": "Volvo", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8a56a66f-946c-5222-8e62-1fe596e10064", "name": "Szwedzki sedan", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d9afcd03-3972-5682-a815-c7032522dfe6", "name": "Jubileusze", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Volvo 140
Volvo 140

To nie koniec innowacji, które pojawiły się w kanciastym Volvo. W 140 zadbano o pewność hamowania, stosując system z tarczami hamulcowymi przy każdym z kół. Dodatkowo zastosowano dwa, całkowicie od siebie niezależne obwody hamulcowe. Każdy z nich obejmował swoim zakresem oba koła przednie i jedno z tylnych. W razie uszkodzenia jednego obwodu nadal możliwe było skuteczne hamowanie.

Poza tymi technologicznymi rozwiązaniami seria 140 przypadła do gustu ówczesnych kierowców głównie dzięki przestronności i funkcjonalności wnętrza z dużymi oknami przy typowo skandynawskiej, prostej bryle nadwozia. To właśnie prostota auta, jego foremność i przystępność sprawiły, że jako pierwszy samochód szwedzkiej marki cieszył się tak dużym zainteresowaniem, które zaowocowało liczbą ponad 1,25 mln sprzedanych egzemplarzy.