Swój pierwszy pojazd pożarniczy Scania dostarczyła w czasach, gdy jeszcze większość ekip strażackich do gaszenia pożarów używała pompy zamontowanej na bryczce ciągniętej przez konie.
Był rok 1912, powstała niedawno firma Scania-Vabis – efekt połączenia pomiędzy dwoma szwedzkimi producentami pojazdów – wyprodukowała pojazd znany jako DLa Special. Został on zakupiony przez Brygadę Strażacką z Norrköping. Po trzech latach, w brygadzie pojawił się kolejny pojazd wyposażony w 24-metrową składaną drabinę.
W 1919 roku Scania-Vabis wyprodukowała innowacyjny pojazd T-1, uważany za pierwszy na świecie pojazd strażacki z napędem 4x4. T-1 był pierwszą ciężarówką brygady w Södertälje, gdzie służył przez następnych 25 lat.
W 1939 roku Scania-Vabis stworzyła pojazd 33516. Trafił on do jednostki w Eskilstunie, która poszukiwała maszyn z obrotowymi drabinami. Pojazd został wyposażony w 30-metrową drabinę firmy Magirus z Ulm. Służył do roku 1959.
Kolejny znaczący krok Scania-Vabis poczyniła w 1951 roku produkując pojazd L64. Szybką, benzynową ciężarówkę. Model ten służył w jednostce działającej na potrzeby szwedzkiego miasta Sandviken i znajdującej się na jego terenie huty. Pojazd zyskał popularność i służył w wielu szwedzkich brygadach strażackich.
Rok 1968 przynosi zmianę nazwy pojazdów Scania-Vabis na Scania. W 1980 roku powstaje model LB81. Niska zabudowa z kabiną załogową wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i obrotową drabinę firmy Metz. Pojazd ten do tej pory pełni służbę w Szwecji.
Obecnie po ponad 100 latach od ujrzenia światła dziennego przez pierwszy pojazd strażacki, Scania jest niezmiennie popularnym wyborem jednostek strażacko- ratowniczych na całym świecie. Ergonomiczne rozwiązania zastosowane w kabinach załogowych, ułatwiają pracę ekipom od ponad 25 lat. Szeroki wybór komponentów dostępny dzięki modułowej budowie pozwala operatorom i firmom zabudowującym stworzyć specyfikację pojazdu, która w sposób bardzo precyzyjny odpowiada potrzebom klientów.
Źródło: Scania