Odpowiedź brzmi: warto! Ale trzeba pamiętać, że wzrost cen klasyków polskiej produkcji nie będzie tak szybki i spektakularny, jak Mercedesów, Porsche czy Ferrari. Poprostu nie ta liga.
Zaletą polskich klasyków jest to, że są na miejscu, w kraju i nie potrzeba po nie jeździć za granicę czy nawet za ocean, jak w przypadku zachodnich aut klasycznych. Poza tym ceny egzemplarzy do odbudowy są nadal przystępne, a wiele prac np. przy Syrenie czy dużym Fiacie można zrobić samemu.
Ceny części, szczególnie do małego i dużego Fiata oraz do Poloneza nie są wygórowane, a ich dostępność i w sklepach i na Allegro - znaczna. Znacznie trudniej jest o części do Warszawy, Syreny, a już zupełny dramat jest z Mikrusem.
Przyszłych kolekcjonerów poszukujących egzemplarzy do odbudowy należy przestrzec przed kupowaniem pierwszego obejrzanego egzemplarza. Nawet jeśli wygląda na superofertę. W samochodach klasycznych nie ma okazji!
Najlepiej skontakotować się z członkami klubu danej marki, rozpoznać rynek i ceny i dopiero zawierać transakcję. Warto też poprosić już doświadczonego kolekcjonera o pomoc zarówno w zakupie, jak i w wyborze warsztatu.
Nie warto też ulegać emocjom na widok ogłoszeń, w których oferowane są prawie nowe, nieużywane lub profesjonalnie odrestaurowane klasyki za cenę kilkakrotnie wyższą niż podają cenniki. To najczęściej manipulacja i próba naciągnięcia amatorów.
Szacując koszty odbudowy auta klasycznego należy wziąć duży zapas (50-100 proc.) na nieprzewidziane sytuacje i wydatki.
Kupno i odbudowa auta klasycznego to długi i uciążliwy proces. Ale już po zakończeniu całej tej mordęgi właściciela czeka wielka nagroda: może jeździć samochodem klasycznym, podziwianym przez wszystkich.
Galeria zdjęć
Mikrus. Poszukiwane i cenne auto. Wyprodukowano ich zaledwie nieco ponad 1,7 tys. sztuk. Trudno o egzemplarz oryginalny do odbudowy. Odrestaurowany kosztuje nawet 12 tys. zł. Cena będzie rosła. Ceny: 2004: 3 tys. zł 2012: 12 tys. zł
Syrena. Stała się już autem kultowym. Egzemplarze cenne to te z początku lub końca produkcji. Koszt zakupu to ok. tysiąc zł, po odbudowie – cena dochodzi nawet do 10 tys. Wada – coraz trudniej o oryginalne części do Syren. Zaleta – możliwość samodzielnej odbudowy. Ceny: 2004: 3 tys. zł*, 2012: 10 tys. zł *model 105 z 1978 roku
Polski Fiat 125p. Pierwsze egzemplarze z początku produkcji (1968, 1969 rok) to już pełnoprawne oldtimery. Kolekcjonerów mogą zachęcić: łatwość odbudowy oraz tanie, dostępne w internecie i w sklepach części zamienne. Ceny odbudowanych egzemplarzy wynoszą obecnie 5-8 tys. Koszt zakupu auta do odbudowy zaczyna się już od kilkuset zł. Ceny: 2004: 3 tys. zł*, 2012: 15 tys. zł *model 1300 z 1968 roku
Polski Fiat 125p, czyli Maluch. To auto powoli staje się klasykiem. Duży wybór egzemplarzy do odbudowy, niezła dostępność części. Odbudowane egzemplarze kosztują ok. 4-6 tys. zł. Poszukiwana wersja Bosmal – cabrio produkowane w małej serii. Cena odrestaurowanego – nawet 14 tys. zł. Ceny: 2004: 1 tys. zł* 2012: 7 tys. zł *model 126p z 1977 roku
Polonez. Zyskuje status youngtimera. Egzemplarze w niezłym stanie kosztują 3-4 tys. zł. Najbardziej poszukiwane są modele 3-drzwiowe. Ich cena dochodzi nawet do 25-30 tys. zł (za auto w b. dobrym stanie). Ceny: 2004: 1 tys. zł* 2012: 8 tys. zł *model 1500, 5d, z 1982 roku