Pierwsze egzemplarze Zastavy 101 opuściły linię produkcyjną zakładu w Kragujewacu 15. października 1971 roku.Model ten był efektem współpracy z włoskim Fiatem i wywodził się ze znanego Fiata 128.

Bardzo szybko ówczesna jugosłowiańska Zastava stała się samochodem marzeń w krajach Europy Centralnej.

Fabryka w serbskim Kragujewacu powstała w latach trzydziestych minionego stulecia i specjalizowała się w produkcji broni i sprzętu wojskowego. Jeszcze przed wojną zakupiono licencję na produkcję samochodów osobowych marki Chevrolet.

Samochody stały się domeną fabryki Crvena Zastava dopiero od 1953 roku, gdzy zakupiono licencję na terenowe auta Willys Jeep.

Rok później zawarto pierwsze w historii tego producenta porozumienie z włoskim Fiatem. Od 12. sierpnia 1954 roku rozpoczęto produkcję Fiata 1400, Fiata 1900 i terenowego modelu o nazwie Campagnola.

Dużym krokiem stało się wprowadzenie do produkcji Zastavy 600, która była zmodernizowaną wersją Fiata 600.Model ten sukcesywnie modernizowano, zwiększała się pojemność i moc jednostek napędowych, a kolejne modele to Zastava 750 (od 1964 roku) i Zastava 850 (od 1980 roku). Ostatecznie ich produkcję zakończono w 1985 roku.Model ten z powodzeniem był eksportowany do wielu krajów, w tym także do Polski.

W 1961 roku rozpoczęła się kolejna era zakładów w Kragujewacu. Było to rozpoczęcie produkcji modelu o nazwie Zastava 1300, który był licencyjną wersją Fiata 1300. Samochody te były eksportowane do wielu krajów, a tylko w 1965 roku do Polski dostarczono ich ponad 6 tys. egz.

Samochodem roku w 1969 roku został Fiat 128, który stał się wkrótce także licencyjną Zastavą 101. Pierwszy egzemplarz zmodernizowanej w porównaniu z pierwowzorem Zastavy 101 zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu w Kragujewacu w dniu 15. października 1971 roku.

Duże zapotrzebowanie i dobra opinia, spowodowały, iż w wyniku podpisanego porozumienia pomiędzy warszawską Fabryką Samochodów Osobowych a Crveną Zastavą, rozpoczęto w Polsce montaż Zastavy 1100p i w Kragujewacu Fiata 125pz.

Poszerzeniem palety produkcyjnej stało się w 1978 roku rozpoczęcie współpracy z włoskim IVECO, której efektem było samochód użytkowy OM 40/35.

W 1981 roku pojawiła się Zastava 102, które w rzeczywistości była licencyjnym Fiatam 127, znana powszechnie jako Zastava Yugo 45 lub Yugo Koral. Model ten produkowano w wielu wersjach i nawet eksportowano przez krótki czas do USA. Nie miały one jednak dobrej opinii i uznawane zostały za jedne z najbardziej awaryjn ych na rynku.

Ewolucyjne modele, to Yugo Skala 101 i Yugo Skala 128, które stanowiły zmodernizowane wersje dotychczas produkowanych modeli.

Przebojem miało stać się Yugo Floryda, którego nadwozie zaprojektował słynny włoski stylista Girogetto Giugiaro. Jego premiera odbyła się w 1987 roku, a rok później rozpoczęto produkcję seryjną.

W 1999 roku zakłady w Kragujewacu zostały zbombardowane przez samoloty NATO, a następnie z czasem odbudowane.

Od 1971 roku wyprodukowano ponad 1 mln egz. modelu Zastava 101 i ponad 250 tys. modelu Zastava 128.

Najnowsza historia, to rozwinięcie współpracy z włoskim Fiatem, który po podpisaniu umowy z rządem Serbii stał się właścicielem fabryki w Kragujewacu.

Fiat ma wobec Zastavy wielkie plany. Zyskał 70 proc. udziałów i chce poszerzyć produkcję. Dzięki inwestycji ponad 800 mln Euro (kolejnych 300 mln Euro zainwestuje w infrastrukturę Serbia), ma wielkość produkcji tego zakładu wzrosnąć z 60 tys. egz. do 300 tys. egz. w 2010 roku.

Obecnie w Serbii produkowana jest druga generacja Fiata Punto pod nazwą Zastava 10, a także przestarzałe modele Florida, Koral i Skala. Fiat rozważa takze wprowadzenie do produkcji swojego najmniejszego modelu samochodu pod marką Zastava. Będzie to małe auto miejskie zbudowane na skróconej platformie Panda i 500. Według planów Fiata aż 95 proc. produkcji ma być przeznaczone na eksport.