Rajd Nowodworski 29-30 maja 2015 r.) to bardzo elitarna impreza – do startu dopuszczone są tylko te samochody, które wyprodukowane zostały przed 1945 rokiem.

Najstarsze automobile, które wyruszyły na kilkudziesięciokilometrową trasę mają ponad 100 lat! Są też Fordy T z lat 20. i 30. XX wieku, dzielnie spisują się Opel P4 z 1935 r. i Polski Fiat 518 z 1935 roku.

Aut z lat 30. XX w. jest najwięcej – pojawiły się m.in. rzadko spotykane na rajdach czechosłowackie Aero (z silnikiem dwusuwowym), amerykańskie Essexy, przedwojenne modele BMW, MG, Mercedesy, Citroeny oraz Wanderer.

Wszystkie samochody, łącznie z najstarszymi stulatkami są w doskonałym stanie technicznym, utrzymywane w pełnej sprawności dzięki zabiegom swoich właścicieli.

Jedyny problem najstarszych aut to plamy oleju, jakie zostawiają po sobie – wynika to jednak nie ze złego stanu technicznego, lecz ze specyfiki konstrukcji.

Samochody z lat 20. 30. i 40. miały bowiem tzw centralne smarowanie mechanizmów podwozia – po naciśnięciu specjalnego pedału smar rozprowadzany jest do wszystkich współpracujących części, a jego nadmiar skapuje na podłoże.

Najstarsze zabytkowe pojazdy oraz ich załogi w strojach z epoki można będzie podziwiać w sobotę 30 maja 2015 r. podczas konkursu elegancji w parku im. Józefa Wybickiego w Nowym Dworze Mazowieckim (w godz. 15-18.30).