Auto Świat Klasyki Rekordy prędkości lat 30. XX w.

Rekordy prędkości lat 30. XX w.

Autor Roman A. Dębecki
Roman A. Dębecki

W1930 roku samochody osobowe miały silniki o mocach 40-50 KM i osiągały prędkości nieco ponad 100 km/h. Powstawały już jednak konstrukcje pojazdów do bicia rekordów wyposażane w silniki o mocy 1000 i więcej KM. Jakie prędkości osiągały te bolidy?

Rekordy prędkości lat 30.
Auto Świat
Rekordy prędkości lat 30.

Rekord należał wówczas do majora Henryka Segrave, który startując w marcu 1929 r. na słynnej plaży Daytona (USA) 12-cylindrowym, 925-konnym Golden Arrow (Złota Strzała), osiągnął prędkość 372,46 km/h.

Specjalnie zbudowany do tej próby pojazd kosztował równowartość miliona złotych (auto osobowe dobrej klasy kosztowało wówczas ok. 10 tys. zł). Styczniowy numer miesięcznika „Auto” opisuje przygotowania angielskiej firmy Sunbeam do zbudowania bolidu zdolnego pobić rekord majora Segrave.

Bolid miał mieć 2 silniki 12-cylindrowe, każdy o mocy 2000 KM, a z zewnątrz przypominać cygaro na kołach. Rozstaw osi miał wynosić 5,25 metra, rozstaw kół 1,5 metra, a wysokość bolidu – zaledwie metr. Waga 2500 kg.

Czy udało się pobić rekord majora Segrave? Tak, ale nie firmie Sunbeam.

5 kwietnia 1931 r. sir Malcolm Campbell, startując na 12-cylindrowym Blue Bird, osiągnął 396,025 km/h. Rok później pobił swój rekord przekraczając, jako pierwszy kierowca, prędkość 250 mil/h i 400 km/h (osiągnął 408,73 km/h).

W następnych latach był nie do pokonania, poprawiając swoje rekordy, a w 1937 r. jako pierwszy przekroczył 300 mil/h, osiągając 484,598 km/h. Jednak miesiąc później inny kierowca uzyskał 501,16 km/h!

Rekordy prędkości lat 30.
Rekordy prędkości lat 30.Żródło: Auto Świat
Rekordy prędkości lat 30.
Rekordy prędkości lat 30.Żródło: Auto Świat
Autor Roman A. Dębecki
Roman A. Dębecki
Powiązane tematy:Rekordy prędkości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków