Jeśli ktoś poszukuje zabytkowego auta lub części do niego, targi w Essen są często ostatnią deską ratunku, aby je zdobyć. Tegoroczna, jubileuszowa impreza (Techno Classikę zorganizowano już po raz 20.) była rekordowa: przyjechało ponad tysiąc wystawców i 166 tys. zwiedzających z 40 krajów. Spośród wystawionych do sprzedaży 2500 aut zabytkowych w ciągu 5 dni targów właściciela zmieniła połowa. Jak zawsze największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się auta spektakularne, rzadko występujące w ofertach, prestiżowych marek, znajdujące się w stanie oryginalnym lub perfekcyjnie odrestaurowane. Właśnie w sprzedaży takich oldtimerów specjalizuje się niemiecka firma Mirbach. W ofercie ma aktualnie 314 "rarytasów" na kołach, na stoisku obejrzeć można było kilkanaście, m.in. Mercedesy z lat 30., Horchy, Alfy Romeo, BMW. Najstarszym pojazdem pokazanym przez Mirbacha w Essen był Panhard et Levassor z 1902 roku – bardziej przypominający jeszcze konną bryczkę niżsamochód. Podstawa wyceny – specjalistyczne cennikiCeny? Najczęściej w tym miejscu jest napis: "Preis auf Anfrage" – "cena na zapytanie".W przypadku oldtimerów z najwyższej półki obowiązuje zasada, że nie podaje się ceny, tylko ustala ją po dokładnym zbadaniu stanu i historii auta, często korzystając z pomocy rzeczoznawców. Nie wszystkie ceny transakcyjne są ujawniane.Jakie to sumy? Oto przykład z Essen – Ferrari California Spider z lat 60. XX w. sprzedane zostało za 1,5 miliona euro!W przypadku większości aut powojennych ceny ustalane są na podstawie cenników. Rzeczoznawcy często korzystają z wydawnictwa Classic Data. Przydatne są także: holenderski "Onschatbare Klassieker", niemiecki "Oldtimer Katalog", szwajcarski "Swiss Classics", angielski "Cloud Nine Classics", a także coroczny cennik "Oldtimer Markt". Ceny oryginalnych części szybko rosną Na Techno Classice spotkać można wielu kolekcjonerów z Polski. Poszukują tu głównie części do odbudowywanych pojazdów. Niestety, nawet na tak dużych targach nie wszystko można zdobyć. Oryginalnych części jest coraz mniej, a ich ceny gwałtownie rosną.
Salon w Essen 2008: Atrakcyje staruszki
Jak co roku pod koniec marca zjeżdżają do Essen pasjonaci zabytkowej motoryzacji z całego świata. Techno Classica to największa na świecie tego typu impreza.