Pierwszy egzemplarzy Skody 1101 „Tudor” został wyprodukowany 7 maja 1946 roku i oznaczał nowy etap w rozwoju czechosłowackiego producenta. Model ten był kontynuatorem rozwoju przedwojennych serii Populara i Rapida, które wywindowały Skodę na pozycję lidera w swoim kraju.

Skoda 1101 napędzana była czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1089 cm3 i mocy 32 KM. Podstawowa wersja była dwudrzwiowa (ang. two-door) i stąd przydomek „Tudor”.W 1949 r. do oferty dołączona została wersja czterodrzwiowa, która szybko zdobyła dużą popularność wśród użytkowników i z powodzeniem służyła jako auto reprezentacyjne.

Oferta Skody 1101 stała się wyjątkowo atrakcyjna. Poza wersjami podstawowymi były to: kabriolety, roadstery, kombi i wersje użytkowe. Oddzielny rozdział w historii stworzyła Skoda 1101 VO (vojenský otevřený – wojskowy otwarty), po 1948 roku w wersji 1101 P (pohotovostni – zwiadowczy), z otwartym nadwoziem, który z powodzeniem używany był przez czechosłowackie siły zbrojne, a także wojska w Portugalii, Arabii Saudyjskiej i Egipcie.

Samochody Skoda 1101, które po modernizacji miały oznaczenie 1102, były produkowane przez przedsiębiorstwo o nazwie AZNP (

Automobilove zavody, narodni podnik). W Mlada Boleslav powstawało kompletne podwozie, a karoserie montowano w Vrchlabi i Kvasinach.

W latach 1946-1952 wyprodukowano 66 904 „Tudorów” w wersjach cywilnych i 4237 specjalnych przeznaczonych dla sił zbrojnych. Skoda 1101/1102 w 1947 roku była eksportowana do 36 krajów, a cztery lata później już do 76 krajów. W 1950 roku na eksport wysłano 15 072 egz. „Tudorów”, które trafiły do użytkowników w takich krajach jak m.in. Polska, Holandia, Belgia, RFN, Australia, Brazylia, Indie, RPA i Kanada.