Dzisiaj, 9 grudnia 2015 roku mija 25 lat od chwili podjęcia decyzji o sprzedaży Skody koncernowi Volkswagen. Dzięki niej Skoda Auto 16 kwietnia 1991 roku stała się częścią niemieckiego giganta.

Losy ostatecznej decyzji o wyborze właściwego kontrahenta ważyły się jeszcze w 1990 roku. Rząd czeski miał wiele interesujących ofert do wyboru, a wśród kandydatów do ulokowania swojej produkcji w Mlada Bolelsav byli najwięksi gracze jak m.in. General Motors, Fiat, konsorcjum Renault/Volvo, BMW.

Bardzo długo faworyzowana była oferta Renault, co wspomina jeden z ówczesnych menedżerów Renault Yves Dubreil. W 1990 roku do centrum rozwojowego w Lardy zaproszono przedstawicieli Skody, by pokazać prototyp auta, które miałoby być produkowane w Mlada Boleslav. To był późniejszy hit rynkowy – Renault Twingo. Jednak szefom Skody to auto zupełnie nie przypadło do gustu.

Volkswagen pierwotnie miał kupić tylko fabrykę w Bratysławie, ale wizyta w Mlada Boleslav stworzyła nowe możliwości. Tym bardziej, że już wcześniej znany im był nowy samochód, który przygotowywany był do produkcji, a do Wolfsburga trafił na testy. Szef jego projektu Petr Hrdlička wspomina, że w 1987 roku przywiózł pierwszy prototyp Skody Favorit do Wolfsburga, który oceniał sam ówczesny szef koncernu dr Hahn. Wielkim zaskoczeniem była nieoczekiwana jakość tego auta, co zapewne było kluczowym  momentem o zainwestowaniu w dalszy rozwój Skody.

Ostatecznie Volkswagen wygrał batalię o Skodę. W pierwszym okresie stał się właścicielem 70 proc. udziałów, a w 2000 roku już 100 proc. Dzisiaj można powiedzieć, że była to słuszna decyzja. Skoda Auto stała się ważnym producentem w koncernie Volkswagen.

Skoda Auto w 1991 roku wyprodukowała 171 900 aut i w ofercie miała Favorita oraz oparte na jego konstrukcji wersje kombi Forman i Pick-up. W 2014 roku wyprodukowano już 1,04 mln aut, a ofertę tworzyło siedem modeli.