Protoplasta Skody Fabia R5 stworzył podstawy pod szereg przyszłych sukcesów fabrycznego zespołu Skoda Motorsport. Z tego pierwszego w historii sukcesu skorzystali także użytkownicy samochodów marki Skoda. Ulubiony przez nich Popular pojawił się także w w seryjnym roadsterze i coupe Skoda Popular Monte Carlo.
- Skoda jest dumna ze swojej bogatej tradycji w sporcie samochodowym. W latach 30-tych minionego stulecia Skoda Popular była na trasach rajdów tak ważnym autem jak dziś Skoda Fabia R5. Sukcesy naszych poprzedników dały nam wielka motywację. W sezonie 2015 nowa Skoda Fabia R5 wygrała cztery rajdy WRC2, zapisała na swoje konto pięć tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu tytuł APRC. – powiedział Michał Hrabianek, szef działu Skoda Motorsport.
Skoda Popular zadebiutowała w 1934 roku i stała się podstawa do stworzenia całej nowej generacji samochodów osobowych i użytkowych. Szybko stała się najczęściej kupowanym autem w ówczesnej Czechosłowacji. Ówczesne auta marki Skoda zdobywały uznanie za nowoczesną technikę, atrakcyjny wygląd oraz atrakcyjny stosunek ceny do wartości użytkowej.
Roadster Skoda Popular przygotowany do udziału w Rallye Monte Carlo 1936 napędzana była czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1386 cm3 i mocy 34 KM, współpracujący z trzybiegową przekładnią. Pozwalał on na osiąganie maksymalnej prędkości 110 km/h. Auto miało zamontowane dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów, co pozwalało bez tankowania na pokonanie dystansu do 1500 kilometrów.
Dokładnie 14 stycznia 1936 roku Zdeněk Pohl i Jaroslav Hausman wyjechali z Pragi w kierunku oficjalnego startu w Atenach, by pokonać dystans 3852 kilometrów przez Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon do Monako. Załoga dotarła do mety 29 stycznia 1936 r. bez punktów karnych, by zaliczyć z powodzeniem kontrolę techniczną i niezbędne próby. Ostatecznie załoga Skody Popular ukończyła rywalizację na drugim miejscu w klasie do 1500 cm3.
Załoga miała w swoim samochodzie specjalne ogrzewanie, uchwyty na termosy i mapę, podgrzewaną ramkę zamontowana na szybie przed kierowcą oraz możliwość opuszczenia oparcia współpasażera, który mógł podczas długiej jazdy odpoczywać. Wcześniej załoga przetestowała w Karkonoszach także specjalne kombinezony i opony terenowe wyprodukowane przez firmę Bata w Zlinie.
Ten sukces Skoda uświetniła wyprodukowaniem limitowanej serii 70 egzemplarzy roadsterów i coupe Popular Monte Carlo. Czarne coupe należy dzisiaj do cennych zbiorów fabrycznego muzeum Skody.
Dostępne cenowo Skody Popular były w okresie swojej świetności samochodem, który stawał się masowym produktem wśród mieszkańców ówczesnej Czechosłowacji. W latach 1934-1946 wyprodukowano ponad 20 tys. egzemplarzy, z czego około 6 tys. trafiło na eksport do 50 krajów świata – od Chin, Indii, Ameryki Południowej i Afryki. Szczególnie ceniono ich niezawodność i wytrzymałość.