Volkswagen Passat B1 – Typ 32/32A (1973-1981)Pierwszy Volkswagen Passat B1 został zaprezentowany w lipcu 1973 roku i był dziełem włoskiego stylisty Giorgetto Giugiaro. Produkcję ulokowano w niemieckim zakładzie Emden. Auto było technicznie spokrewnione z Audi 80 (premiera rok wcześniej), a do napędu przednich kół zastosowano czterocylindrowe silniki benzynowe OHC z gażnikiem Solex o pojemności skokowej 1.3 l i mocy 55 KM oraz 1.5 l i mocy 75 KM. Jednostki były umieszczone wzdłużnie. W 1977 roku pojawił się w ofercie pierwszy Diesel 1.5 l o mocy 50 KM.
Pierwszy w historii VW Passat miał długość 4200 mm, szerokość 1620 mm i wysokość 1360 mm, przy rozstawie osi 2470 mm. Masa pojazdu 880-995 kg. W pierwszym okresie produkowano wersję dwu- i czterodrzwiową, a od stycznia 1974 r. wersję kombi. Od stycznia 1975 roku dostępne były już wersje z dużą pokrywa bagażnika – trzy- i pięciodrzwowy hatchback.
Od lipca 1974 r. rozpoczęto także produkcję tego modelu w Brazylii. Natomiast wersja przeznaczona na rynek USA sprzedawana była pod nazwą Volkswagen Dasher. We wrześniu 1977 r. model ten przeszedł facelifting.
Volkswagen Passat B2 – Typ 32B (1980-1988)Druga generacja VW Passata trafiła do sprzedaży jesienią 1980 r. W 1982 roku zaprezentowano silnik turbodiesel o mocy 70 KM i nowego sedana z nadwoziem trójbryłowym o nazwie Santana. Santanę kombi sprzedawano w Brazylii jako Quantum, a także produkowano tam 3-drzwiowe coupe. Pod nazwą Quantum występowała także Santana produkowana w Niemczech na rynek USA.
Jednym ze skutków kryzysu naftowego początku lat osiemdziesiątych XX wieku było doposażenie Passata w opcjonalny pakiet Formel E. Miał on na celu zminimalizowanie zużycia paliwa. Formel E to:- przekonstruowany zestaw wskaźników - w górnej części znajdował się wskaźnik aktualnego spalania oraz specjalna kontrolka z symbolem strzałki, jej świecenie oznaczało jazdę ekonomiczną - system start-stop - w manetce wycieraczek został umieszczony przycisk STOP. Stojąc np. na światłach lub w korku można było nacisnąć przycisk STOP i silnik zatrzymywał się. Ponowne uruchomienie silnika następowało przy jednoczesnym wciśnięciu pedału sprzęgła oraz gazu lub poprzez przekręcenie kluczyka w pozycję start.
W 1984 roku pojawił się pierwszy VW Passat Syncro z napędem na cztery koła.
Volkswagen Passat B3 – Typ 35i (1988-1993)Produkcję tej nowej generacji z poprzecznie ustawioną jednostką napędową rozpoczęto w marcu 1988 roku. Do wyboru było nadwozie sedan i kombi. Ta druga wersja była dostępna także z pneumatycznym zawieszeniem Nivomat.
W czerwcu 1990 roku z taśmy zjechał 5 mln egzemplarz Passata.
Volkswagen Passat B4 - Typ 3A (1993-1996)Kolejny odmłodzony Passat został zaprezentowany w sierpniu 1993 roku. Modyfikacje objęły pas przedni, przetłoczenia boczne, tył pojazdu oraz jego wnętrze. W ofercie pojawiły się też nowe silniki. Zastosowano w pełni kontrolowane strefy zgniotu, wzmocniono jego podłużnice i dodatkowe belki wzmacniające w drzwiach. Nowością były też pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, teleskopowa kolumna kierownicy i cztery zagłówki.
Do oferty wprowadzono czterocylindrowe silniki wysokoprężne 1.9 TD i 1.9 TDI o mocy 110 KM ze zmienną geometrią łopatek turbiny. Seryjnie montowano system ABS i dwie poduszki powietrzne. Pod koniec 1994 roku pojawił się w sprzedaży VW Passat VR6 Syncro z napędem na cztery koła.
Volkswagen Passat B5 - Typ 3B (1996-2000)Dostępne były dwie wersje nadwozia – sedan i kombi. Przednie zawieszenie aluminiowe wielowahaczowe, a tylne z klasyczną belką. Napęd 4x4 występował już pod nową nazwą 4motion.
Bogate wyposażenie można było konfigurować dowolnie podczas składania zamówienia u dilera. Obejmowało ono m.in. 6 poduszek powietrznych, klimatyzację Climatronic, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, system ABS z ASR, ESP, podgrzewane fotele, komputer pokładowy oraz nawigację satelitarną.
Volkswagen Passat B5 GP - Typ 3BG (2000-2005)Od 10 listopada 2000 roku rozpoczęto produkcję VW Passata B5 GP (Grosse Produktaufwertung – duża modernizacja). Zmiany dotyczyły głównie przedniego pasa nadwozia i tylnych lamp zespolonych. Zmieniono też kilka elementów wnętrza. Silniki wysokoprężne 1.9 TDI otrzymały pompowtryskiwacze.
W ofercie pojawił się także Passat W8 z silnikiem o pojemności skokowej 4.0 l i mocy 275 KM z napędem 4motion.
Volkswagen Passat B6 - Typ 3C (2005-2010)Premiera kolejnej generacji VW Passata w wersji sedan odbyła się podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie w marcu 2005 r., w sierpniu po raz pierwszy pokazano Passata Variant (kombi), a w 2008 roku powstała wersja fastback VW Passat CC.
W tym modelu producent po raz pierwszy zastosował system bezkluczykowy. W lutym 2008 r. wprowadzono do produkcji nowa generację silników wysokoprężnych o pojemności skokowej 2.0 l z systemem Common Rail, a w połowie 2009 r. silniki benzynowe 1.4 TSI BlueMotion spełniające wymagania normy Euro 5. Najmocniejszym w ofercie był VW Passat R36 z silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 3.6 l o mocy 300 KM. Nabywcy mieli do wyboru limitowane serie R-Line i Indyvidual.
Volkswagen Passat B7 - Typ 3C (od XI 2010)Samochód ten po raz pierwszy zaprezentowano 2 października 2010 r. podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu. Powstał na tej samej płycie podłogowej co poprzednik, którą przedłużono w wersji przeznaczonej na rynek USA.
Można porównać jak zmieniły się wymiary tego modelu. Pierwsza generacja miała długość 4200 mm, a najnowsza urosła do 4769 mm (wersja USA 4870 mm). Szerokość pierwszej generacji miała 1620 mm, a najnowsza ma 1820 mm (USA 1834 mm). Wysokość sedana pierwszej generacji 1360 mm urosła do 1474 mm (USA 1472). Rozstaw osi pierwszego w historii Passata miał 2470 mm, a najnowszy wydłużył się do 2712 mm (USA 2802 mm).
Podczas 42. Tokyo Motor Show w grudniu 2011 r. odbyła się premiera VW Passata Alltrack, który jest uterenowioną wersją z podniesionym o 30 mm prześwitem i elementami stylizacyjnymi nadwozia i wnętrza.
Najnowszy Volkswagen Passat oferowany jest z paletą 9 jednostek napędowych, współpracujących z 6 stopniową przekładnią manualną lub 6- i 7-stopniową automatyczną DSG. Spełniają one wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 5 i Euro 6.
Aktualnie Volkswagen Passat (nie tylko najnowsza generacja) produkowany jest nie tylko w macierzystym niemieckim zakładzie VW Emden. Powstaje on w fabrykach zlokalizowanych w: Zwickau (Niemcy), Chattanooga (USA), Changchun (Chiny), Aurangabad (Indie), Salomonowo (Ukraina) i Luanda (Angola).
Galeria zdjęć
Volkswagen Passat Variant B2 (Typ 32B) (1980-1985)
Volkswagen Passat B7 (od 2010)
Volkswagen Passat CC (od 2008)
Volkswagen Passat B6 R-Line (2005-2010)
Volkswagen Passat B6 R36 (2006)
Volkswagen Passat B6 Indyvidual
Volkswagen Passat B6 R-Line (2005-2010)
Volkswagen Passat B7 (od 2010)
Volkswagen Passat B7 (od 2010)
Volkswagen Passat B6 R36 (2006)
Volkswagen Passat Variant B6 R36
Volkswagen Passat - wersja USA (od 2010)
Volkswagen Passat - wersja USA (od 2010)
Volkswagen Passat CC (od 2008)
Volkswagen Passat CC (od 2008)
Volkswagen Passat Alltrack (2012)
Volkswagen Passat Alltrack (2012)
Volkswagen Passat BlueMotion (2011)
Volkswagen Passat Alltrack (2012)
Volkswagen Passat - wersja USA (od 2010)
Volkswagen Passat NMS (od 2011)
Volkswagen Passat B1
Volkswagen Passat B1 (Typ 32) (1973-1977)
Volkswagen Passat B1 (Typ 32) (1973-1977)
Volkswagen Passat B2 (Typ 32B) (1985-1988)
Volkswagen Passat B2 (1980-1985)
Volkswagen Passat B1 (Typ 32A) (1977-1980)
Volkswagen Passat B2
Volkswagen Passat i Variant B2
Volkswagen Passat VR6 B4 (1993-1997)
Volkswagen Passat B4 (Typ 3A) 1993-1997
Volkswagen Passat B4 (Typ 3A) (1993-1997)
Volkswagen Passat B3 (Typ 35i) (1988-1993)
Volkswagen Passat B6 (Typ C) (2005-2010)
Volkswagen Passat Variant B5 GP (Typ 3BG) (2000-2005)
Volkswagen Passat B5 (Typ 3B) (1996-2000)
Volkswagen Passat B5 (Typ 3B) (1996-2000)
Volkswagen Passat Variant B7 (Typ 3C) (od 2010)
Volkswagen Passat CC (Typ 3C) (od 2008)