Firma Volvo powstała w 1927 roku, a jej założycielami byli Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson. Postaci obu Panów witają gości, którzy zawitają do muzeum Volvo w Goteborgu. Zwiedzanie obiektu rozpoczyna się od 20. lat dwudziestego wieku, a zatem poznajemy historię Volvo od początku istnienia firmy.
Poszczególne części muzeum poświęcone są kolejnym dziesięcioleciom, auta ustawione są w chronologicznej kolejności, a zatem oglądając ustawione samochody czujemy się jak podczas podróży w czasie. Tyle tylko, że w tym przypadku ta podróż pokazuje nam jak zmieniała się moda samochodowa, jakie nowe rozwiązania zaczęto stosować oraz czym próbowano skusić klienta do zakupu pojazdu marki Volvo.
Jednak chronologicznie ustawione osobowe samochody Volvo to nie jedyna atrakcja tego miejsca. Przecież szwedzka marka ma duże tradycje w produkcji ciężarowych samochodów oraz autobusów. Tego typu pojazdów z różnych epok również nie brakuje w muzeum Volvo.
Osobną wystawę stanowią także samochody, które brały udział w różnego rodzaju wyścigach oraz rajdach, nie brakuje również koncepcyjnych modeli. Te ostatnie bardzo często powstały tylko w jednym egzemplarzu, a zbudowano je by sprawdzić nowe rozwiązania techniczne czy stylistyczne.
Zwiedzający mogą jeszcze zobaczyć silniki samolotowe i czołgowe, modele myśliwskich samolotów, a nawet wystawę poświęconą zawodom Ocean Race. Tutaj można podziwiać nie tylko limitowane serie samochodów, które skonfigurowano z okazji tych zawodów, lecz także jachty oraz zdjęcia związane z tymi regatami.
Adres muzeum Volvo:
Volvo Museum
Arenal Skans,
SE-405 08 Goteborg
Godziny otwarcia:
wtorek-piątek – 10.00-17.00
Sobota-niedziela – 11.00-16.00
Ceny biletów:
Dorośli – 60 koron
Dzieci 6-12 lat – 25 koron
Bilet rodzinny – 120 koron
Z kartą miejską wejście jest bezpłatne.
Galeria zdjęć
W muzeum Volvo nie zabrakło modeli rzeczywistych samochodów
Volvo OV4 z 1927 roku. Od tego modelu produkowanego przez dwa lata rozpoczęła się historia szwedzkiej marki. Auto miało 4-cylindrowy silnik o mocy 28 KM
Dużą część zajmuje w muzeum wystawa poświęcona Volvo Ocean Race
Wśród wystawionych samochodów nie zabrakło modeli, których wyposażenie nawiązuje do regat Ocean Race
Model TR704 powstawał w latach 1934-37, a zbudowano w tym okresie 530 pojazdów. Auto było zbudowane jako taksówka na bazie modelu PV 658/659. TR miało większy rozstaw osi i 7 miejsc. Auto napędzał 6-cylindrowy silnik o mocy 80 KM
Volvo P36 Carioca było pierwszym modelem szwedzkiej firmy z niezależnym zawieszeniem z przodu. Pojazd wytwarzano w latach 1935-38, a prezentowany egzemplarz pochodzi z pierwszego roku produkcji
Volvo 654 było pierwszym modelem z 6-cylindrowym silnikiem. W wersji Luxe samochód miał dwa zapasowe koła oraz tylne światła. Produkcję rozpoczęto w 1929 roku, a egzemplarz stojący w muzeum pochodzi z 1933 roku
Pierwszym sportowym modelem Volvo było P1900, które wprowadzono do produkcji w 1954 roku. 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.4 litra generował 70 KM. Dwuosobowego roadstera wykończono we wnętrtzu skórą. Auto powstawało do 1957 roku, a zbudowano zaledwie 67 sztuk
Prototyp modelu P1800. Kolejny sportowy model w historii Volvo. Prezentowany samochód jest jednym z trzech prototypów wykonanych we Włoszech w 1958 roku. Seryjna produkcja ruszyłą w 1961 roku w firmie Jensen w Wielkiej Brytanii, a dwa lata później przeniesiono ją do Szwecji. Łącznie powstało 39 385 modeli P1800. Samochód był znany m.in. dzięki serialowi telewizyjnemu, pt. „Święty", w którym tytułowy bohater grany przez Rogera Moore'a jeździł właśnie takim autem
Volvo 1800 ES z nadwoziem określanym jako sport-kombi. Samochód napędzał 2-litrowy silnik o mocy 135 KM. Auto stojące w muzeum pochodzi w 1971 roku
Volvo 164 z 1968 roku z 6-cylindrowym silnikiem o mocy 135 KM. Prezentowany egzemplarz większość czasu był użytkowany w Belgii, a do kolekcji w Goeteborgu trafił w 1980 roku
Volvo 262 C produkowano w latach 1977-81, a łącznie powstało 6622 samochodów. Pod maską pracował 6-cylindrowy silnik o mocy 125 KM lub 155 KM. Z jednostką współpracowała 3-biegowa automatyczna skrzynia
W przeszłości modele Volvo miały charakterystyczny kanciasty kształt nadwozia
Volvo 780 zaprezentowano podczas salonu samochodowego w Genewie w 1985 roku. Nadwozie opracował włoski stylista Bertone, a bazą dla tego projektu był sedan Volvo 760. Samochód był sprzedawany w głównej mierze za granicę - przede wszystkim do Stanów Zjednoczonych oraz Japonii
Znaczną część zajmuje wystawa poświęcona modelom wykorzystywanym w rajdach oraz wyścigach
Volvo Philip to koncepcyjny model pochodzący z 1953 roku. Inspiracją do zbudowania tego auta były amerykańskie pojazdy. Pod maską pracował silnik V8 o mocy 120 KM. Philip powstał tylko w tym jednym, prezentowanym egzemplarzu. Auto miało maskę połączoną z błotnikami. Cała ta konstrukcja otwierała się razem
Volvo 263 GL zbudowano w 1975 roku na bazie modeli 240 oraz 260. Powstał tylko jako projekt studyjny i nigdy nie wszedł do produkcji
Volvo Experimental Taxi z 1976 roku było wystawiane w Museum of Modern Art w Nowym Yorku. Samochód ma cztery miejsca dla pasażerów oddzielone od strefy dla kierowcy. Łatwe wsiadanie zapewniały przesuwane drzwi z prawej strony oraz nisko poprowadzony próg
DC1 czyli koncept małe miejskiego samochodu powstał w 2000 roku. W autku zastosowano elektryczny napęd, a pomimo niewielkich rozmiarów pojazd miał taką samą strefę zgniotu jak większe Volvo V70
Ciągnik rolniczy Volvo T43 był produkowany w latach 1946-50, a łącznie powstało 1600 sztuk tych pojazdów. Traktor miał 4-cylindrowy silnik o mocy 48 KM
W muzeum Volvo nie brakuje również samochodów ciężarowych
Prototyp elektrycznego Volvo z 1976 roku. Autko mogło maksymalnie jechać około 60 km/h, a prędkość podróżna wynosiła około 40 km/h
W 1995 roku Volvo zaprezentowało autobus przyszłości ECB (Environmental Concept Bus). NAdwozie wykonano z aluminium, a pomimo mniejszych rozmiarów niż w przypadku konwencjonalnych autobusów wnętrze może pomieścić 80 pasażerów. Kierowca siedzi centralnie, a zamiast lusterek zastosowano kamery
Volvo Environmental Concept Truck (ECT) to 15-tonowa ciężarówka przeznaczona do miejskiej dystrybucji. Podobnie jak autobus ECB napęd stanowi turbina gazowa oraz silnik elektryczny. Moc tego pojazdu to 190 KM, a przez około 25 km pojazd potrafi jechać bezemisyjnie. Samochód nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji